Analyser

To elever i hver klasse består ikke dansk og matematik ved folkeskolens afgangseksamen

Hver tiende elev opnår ikke karakteren 02 i dansk og matematik ved folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse. Andelen af elever, der ikke består de to kernefag, er steget i år sammenlignet med de seneste fem år. Der er behov for et løft af de fagligt svageste elever.

I skoleåret 2022/2023 bestod 90,2 pct. af eleverne dansk og matematik ved folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse. Det betyder samtidig, at hver tiende elev forlader folkeskolens 9. klasse uden at have bestået afgangseksamen i dansk og/eller matematik. Dette svarer til, at cirka 6.000 skoleelever – eller to elever i en gennemsnitlig 9. klasseforlader grundskolen uden at have opnået karakteren 02 i de to kerne-fag.

Det skal bemærkes, at for årene 2019/2020, 2020/2021 og 2021/2022 er prøvekaraktererne, som følge af aflyste prøver under COVID-19, helt eller delvist baseret på standpunktskarakterer, hvorfor disse ikke er direkte sammenlignelige med de seneste tal for 2022/2023. Dog ser vi samtidig, at andelen af elever, der ikke består dansk og matematik i skoleåret 2022/2023 er lavere end for de to skoleår 2017/2018 og 2018/2019, der ligger forud for COVID-19. Tendensen er således, at andelen af elever der ikke består dansk og matematik har været faldende over en længere årrække.

Markante kommunale forskelle

På tværs af Danmarks kommuner ser vi stor variation i elevernes faglighed i de to hovedfag, dansk og matematik.

Mellem kommunen med den højeste andel elever, som består både dansk og matematik ved folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse (Gentofte Kommune), og kommunen med laveste andel, der består (Lolland Kommune), ser vi en markant forskel på 23,6 procentpoint.

Tallene peger endvidere på geografiske forskelle i elevernes præstationer. Vi ser her, at ni ud af ti af de kommuner, hvor flest elever opnår 02 i dansk og matematik, er sjællandske kommuner. Samtidig ser vi, at otte ud af ti af de kommuner, hvor færrest elever opnår 02 i dansk og matematik, ligeledes er beliggende på Sjælland.

Hvordan løftes fagligheden blandt de fagligt svageste elever?

I sit forslag til Finanslov for 2024 lægger regeringen op til at afsætte 35 mio. kr. i 2024, stigende til 310 mio. kr. i 2027 og 500 mio. kr. i 2028 til intensive undervisningsforløb i små hold. Undervisningsforløbene skal understøtte et løft af de elever som har de største faglige udfordringer ved undervisning i små hold, og med ekstra lærere. DI bakker op om tiltaget og ser positivt på den øgede prioritering af gruppen af fagligt svage elever i folkeskolen.

DI anbefaler, at regeringen udvikler en national plan for, at minimum 95 pct. af en årgang fra 2030 afslutter folkeskolens 9. klasse med mindst 02 i dansk og matematik. Det foreslås, at dette skal ske gennem en målrettet indsats, flere tolærerordninger og faglige tur-bokurser. Denne målsætning er der foreløbig blot otte af landets 98 kommuner, der lever op til.

DI anbefaler i forlængelse af den målrettede indsats, at kommu-nerne forpligtes til at udarbejde konkrete målsætninger for at reducere andelen af elever, der forlader folkeskolens 9. klasse uden mindst 02 i dansk og matematik. Samtidig bør kommunerne for-pligtes til at afsætte midler specifikt til indsatser på de sværest ud-fordrede skoler.

Sådan gjorde vi

Analysen er baseret på data hentet fra Børne- og Undervisningsministeriets datavarehus www.uddannelsesstatistik.dk

I kommunernes tal indgår elever i folkeskoler, friskoler og private grundskoler og efterskoler.

Elever på specialskoler for børn, specialklasser, dagbehandlings-tilbud og anbringelsessteder mv. er ikke inkluderet i kommunens tal.

Det skal bemærkes, at de indberettede prøvekarakterer fra skoleåret 2019/2020, 2020/2021 og 2021/2022 er baseret helt eller delvist på ophøjede standpunktskarakterer grundet aflysninger af folkeskolens prøver som følge af COVID-19.

Kommuner, hvor andelen af elever, som har mindst 02 i dansk og matematik ved afgangsprøven i 9. klasse, er baseret på færre end 100 elever, er ikke medtaget af hensyn til sammenligningsgrundlaget. Derfor indgår Læsø Kommune (6 elever) og Samsø Kommune (51 elever) ikke i opgørelsen på kommuneniveau.

 


 

Noter

  1. I skoleåret 2022/2023 er der samlet set 20,9 elever pr. normalklasse (0.-9.klasse) i grundskolen. Kilde: Styrelsen for It og læring, Børne- og Undervisningsministeriet
Skrevet af:

Mathilde Holte Kristensen Christoffer Engelhardt

Relateret indhold