Analyser

Mange virksomheder ser jobcentrene som en relevant rekrutteringskanal

Til juni skal regeringens nedsatte ekspertgruppe komme med anbefalinger til at nedlægge jobcentrene og spare 3 mia. kr. på beskæftigelsesindsatsen. DI’s virksomhedsundersøgelse om jobcentersamarbejdet viser, at mere end hver tredje virksomhed ser jobcenteret som en relevant rekrutteringskanal og det er på trods af, at ledigheden aktuelt er meget lav. Det er derfor vigtigt, at beskæftigelsesindsatsen også fremover har fokus på virksomhedernes efterspørgsel efter medarbejdere og har gode rammer for et godt samarbejde om virksomhedernes rekruttering blandt de ledige.

Blandt de godt 600 virksomheder, som har svaret på DI’s virksomhedsundersøgelse om jobcentersamarbejdet, har mere end hver tredje virksomhed svaret, at de anser jobcenteret som en relevant rekrutteringskanal.

Anm.: Procent af alle virksomheder som har svaret i virksomhedsundersøgelsen.
Kilde: DI

Mere end 90 pct. af virksomhederne, som har svaret på virksomhedsundersøgelsen om jobcentersamarbejdet, har rekrutteret inden for de seneste 12 måneder. Blandt disse virksomheder har 30 pct. af virksomhederne svaret, at de i den forbindelse har samarbejdet med et jobcenter. Selvom de fleste rekrutteringer og jobmatch sker gennem andre rekrutteringskanaler som eksempelvis jobopslag, så er jobcentrene en stor del af virksomhedernes rekrutteringsstrategi.

Anm.: Spørgsmålet er kun stillet til de virksomheder, som har rekrutteret.
Under andre rekrutteringskanaler har virksomhederne især nævnt rekrutteringsbureauer mv. Flere har også rekrutteret vikarer fra vikarvirksomheder til faste job.
Kilde: DI

Ledigheden har i mange år været meget lav og det er da også oftest på grund af den lave ledighed, at virksomhederne ikke anser jobcentrene som en relevant rekrutteringskanal, da de medarbejdere virksomhederne har haft brug for at rekruttere, sjældent er at finde i jobcenteret. Der er dog også nogle virksomheder, som ikke har gode erfaringer med at bruge jobcenteret til rekruttering.

Anm.: Flere svar muligt, hvorfor andelene ikke summer til 100.
Kilde: DI

De få ledige i jobcentrene afspejler sig også i, at det især er brancherne Rengøring mv. og Industri, som har samarbejdet med jobcentrene, når de har rekrutteret. I de brancher er der forholdsvis mange medarbejdere med et lavere kompetenceniveau. Videnservice er derimod en branche, som kan have svært ved at finde ledige kandidater i jobcentrene på det nuværende arbejdsmarked med meget lav ledighed.

Anm.: Brancher med mindst 9 virksomheder, som har rekrutteret.
Kilde: DI

Udover at hjælpe virksomhederne med at kunne ansætte de medarbejdere, de har brug for, så giver det store samarbejde mellem virksomheder og jobcentre også mulighed for at hjælpe flere ledige ind på arbejdsmarkedet, som for eksempel flygtninge fra Ukraine, som hverken taler dansk eller engelsk, indvandrere med et lavt kompetenceniveau, udsatte unge som finder større motivation og succes ved at komme ud på for eksempel en industrivirksomhed end ved uddannelse, nyuddannede dimittender fra de lange videregående uddannelser som har vanskeligt ved at finde det første job og mange andre ledige, som for eksempel kan mangle arbejdsmarkedserfaring, kvalifikationer, motivation eller have udfordringer udover ledighed og derfor har brug for, at virksomheder og jobcentre samarbejder om at hjælpe dem i job.

Om analysen

Analysen er baseret på en DI-rundspørge om virksomhedernes jobcentersamarbejde, hvor 622 virksomheder har deltaget, hvilket giver en svarprocent på 30 pct. Rundspørgen er foretaget i februar og marts 2024.

Virksomhedsundersøgelsen om jobcentersamarbejdet er udsendt til 1.592 HR-medarbejdere i et spørgeskema med i alt 26 spørgsmål. For at tage højde for, at mange virksomheder ikke har en HR afdeling, er spørgeskemaet også udsendt til 500 administrerende direktører i et spørgeskema med i alt 13 spørgsmål. I udvælgelsen af virksomheder til versionen til de administrerende direktører er der taget højde for, at nogle brancher er underrepræsenterede i versionen sendt til HR, hvorfor der blandt andet er forholdsvis mange virksomheder fra byggebranchen, som har modtaget den. Desuden har virksomhederne en lønsum, som svarer til mindst ca. 5 ansatte. Der har været en svarprocent på hhv. 32 pct. og 21 pct. i versionerne til henholdsvis HR og de administrerende direktører. De virksomheder, der har svaret på versionen til de administrerende direktører, har i lige så høj grad haft kontakt til et jobcenter i de seneste 12 måneder som virksomhederne i versionen til HR. Det fremgår af figurernes anmærkning, hvis der er tale om spørgsmål, som kun er i versionen til HR eller administrerende direktører.

Alle virksomheder uanset om de samarbejder med et jobcenter er blevet opfordret til at svare på virksomhedsundersøgelsen af jobcentersamarbejdet.  

Relateret indhold