Tigerprojekt i Indien gør en forskel for både natur og brand

Ved at støtte et tigerprojekt i Indien har virksomheden Neutral tydeliggjort deres fokus på biodiversitet og bæredygtighed - og samtidig gjort en forskel.

Hør Neutral fortælle om deres erfaringer med naturprojekter

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

I 2015 var direktør i Neutral, Lars Bech, i Indien i forbindelse med at virksomheden vandt CSR Abroad prisen. Her kom han i kontakt med WWF-Indien, der sammen med lokale bomuldsbønder arbejdede på et naturprojekt i Chindwara i Indien, som skulle omlægge landbruget fra konventionel dyrkning til økologisk til gavn for naturen og de tigre, der levede i området.  

Tekstilvirksomheden Neutral har i 20 år haft fokus på at skabe en bæredygtig virksomhed via omlægning af deres værdikæder og produktion. Men da muligheden for også at gøre en konkret forskel for naturen uden for egen værdikæde bød sig, hoppede de på. Det at hjælp med at omstille bønderne til økologi og gøre en forskel for miljø og mennesker gav Neutral en mulighed for at tydeliggøre, at de er en bæredygtig virksomhed. 

- Det er jo vigtigt, at når man får muligheden for at gøre en forskel, at man så midt i sin travle dagligdag tager fat i den og giver den en chance, mener Lars Bech. 

Fra tigre med pladsmangel til omlægning af bøndernes bomuldsproduktion

Målet for projektet var at skabe tigerkorridorer mellem to reservater for at give tigerne mulighed for at komme fra reservat til reservat og derved øge den genetiske diversitet.  

- Mellem reservaterne dyrkede omkring 14.000 konventionelle bomuldsbønder jorden, og det gik jo mildest talt ikke så godt. Mange træer var blevet fældet, jorden var udpint, og bønder og biodiversitet havde det ikke godt. GMO og kemikalieindtoget havde sat sit præg på området. Vi ville være med at genskabe den manglende balance, så området igen kunne blive regenerativt og naturen genskabt, fortæller Lars Bech. 

Neutral producerede ikke selv i området, men de havde erfaring med at navigere på det indiske tekstilmarked og havde en forventning om at kunne tilbyde deres erfaringer og ekspertise til projektet. For dem var formålet ikke gevinst eller overskud. For dem handlede det om at give tilbage til et land, de havde produceret i længe. 

Genopretningen af naturen skulle ske ved at få bomuldsbønderne til at omlægge fra konventionelt til økologisk landbrug. Den proces tager tre til fire år. I projektet manglede der en aftager af bomulden og den opgave tog Neutral på sig. 

- De manglede nogen til at aftage bøndernes bomuld og give dem en god pris, der kunne kompensere dem for et lavere udbytte i konverteringsperioden. Og det projekt, hoppede vi med på. I stedet for markedsprisen, så lagde vi en ’premium’ oveni på ca. 13 pct. til bønderne.

Projektet endte dog alligevel med at blive vendt til en økonomisk gevinst for virksomheden, da de brugte deres eksisterende indsatser i forhold til certificeringer og branding til at skabe brandet ”Tiger Cotton” baseret på omstillingen til økologisk landbrug.  

Om Neutral

Neutral er en dansk familieejet tekstilvirksomhed som opererer B2B markedet. Neutral har 20 års erfaring med bæredygtighed og alle deres produkter er tredjepart certificerede og fremstillet i henhold til de højeste miljømæssige og etiske standarder. I kombination dækker standarderne relevante problemstillinger gennem Neutrals forsyningskæde, hvilket sikre, at produkterne er fremstillet med respekt for mennesker og miljø.

Læs mere om Neutral her

Kom tættere på produktionen

Det var ifølge Lars Bech, lidt af en ’no-brainer’ at træde ind i projektet, men ikke uden udfordringer. En af udfordringerne handlede om, at der er mange mellemled i en tekstil produktion. Men her er Neutral i Tiger Cotton projektet med helt med ude hos bomuldsbonden fra frøet bliver plantet, til bomulden er klar til at blive spunnet og samarbejder med kooperativerne. 

- Vi har haft mange udfordringer, men det har været spændende. Nu prøver vi at blive dygtigere og dygtigere til at strukturere det, for det er et helt nyt game at være med helt ude omstillingen af bønderne.

Ifølge Lars Bech er Neutrals mål at formulere en opskrift og et sort på hvidt bevis på, hvordan man transformerer bønder i Indien fra konventionelt landbrug til økologi.  

- I den omstilling bliver man jo nødt til at vise dem en forretningsmulighed. Vi ser projektet her som en nødvendighed. Det her projekt danner en ramme, hvor vi kan udforske, hvordan fremtidens bomuldsproduktion bør se ud og finde de bedste løsninger sammen med en stærk naturvidenskabelig partner som forstår alt det miljøfaglige.

Projektet gjorde dermed både en forskel for naturen og bønderne, men også for Neutral. For selvom virksomheden var bæredygtig, og kunderne vidste det, kunne de nu få syn for sagen ved, at Neutral deltog i et konkret biodiversitetsprojekt. 

3 gode råd

  • Opsøg de muligheder, I får, for at give tilbage
    Det nemmeste er at blive i sin egen bane, men det er vigtigt at udforske nye metoder og samarbejder for at vokse som virksomhed.
  • Løs de udfordringer, der opstår
    Vær ikke bange for at begive jer ud i nye ting, fordi det er svært. Løs udfordringerne et skridt ad gangen og gør jeres bedste hver gang. I bliver klogere gennem processen, men sørg for at tage nogle gode samarbejdspartnere med på rejsen. 
  • Husk jeres grænser
    Fokuser jeres indsatser og brug jeres ekspertise. Der er vigtigt at afgrænse jer til, hvad der giver mening for jer som virksomhed. For ellers er I pludselig fedtet ind i alt for meget, som I ikke kan styre. 
Hør Lars Bechs råd til at arbejde med naturprojekter og genopretning
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Relateret indhold