Neutral har omlagt virksomheden og gjort biodiversitet til business

Tekstilvirksomheden Neutral blev stiftet for 20 år siden med en tredobbelt bundlinje som en del af virksomhedens DNA og det har givet dem en forretningsfordel.

Hør Neutral fortælle om forretningspotentialet i biodiversitet

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Lars Bech som er direktør og stifter af Neutral begyndte for 34 år siden af importere konventionelle t-shirts fra Bangladesh. De efterfølgende år blev han opmærksom på tekstilindustriens negative påvirkninger på biodiversitet, klima, og sociale forhold. Det første til starten på Neutral som blev stiftet af Lars Bech og Christina Larsen og det har krævet tålmodighed, vilje, interesse og læring i processen, men det er lykkedes dem at skabe et produkt med ekstra værdi: 

- Når man køber en grøn t-shirt, som vi sælger, og kunden kan se, at den er grøn, certificeret og god for planeten, så tænker de: Okay, de har tænkt sig om, der er nogen, der har tænkt sig om med hjertet. Det er det, jeg arbejder med og det, jeg er stolt af. Vi har tappet ind i den her værdi med, at man får noget, som har en ekstra værdi. Det er ikke bare en T-shirt, fortæller Lars Bech.  

First mover med mange erfaringer

Opstarten af Neutral begyndte med at arbejde intenst med at bygge en social og miljømæssig ansvarlig værdikæde. Løsningen blev at bruge tredjeparts certificeringer til at sikre, at Neutrals produkter var dokumenteret grønne og havde mindst mulig negativ påvirkning på naturen, samt at menneskene i de forskellige led af værdikæden blev behandlet ordentligt.  

- Det har været en lang proces, men det har hele vejen været noget med at gå helt ind i processerne trin for trin og se, hvordan vi kunne gøre det bedre. Hvilke materialer kunne vi bruge i stedet for kemikalier, hvordan kan vi eksperimentere med det? Hvordan forfiner vi trådene, når produktet bliver for ’håret’ osv. Der er man nødt til bare at blive ved med at eksperimentere, og det tager noget tid, men det har været det værd, siger Lars Bech og fortsætter:

- Når man er first mover, så er det bl.a. svært at skaffe råvarer nok. Samtidig har du heller ikke en masse modeller, du kan gå ind i og kigge på i forhold til, hvordan har man gjort tidligere. Så du skal ind og tænke på en anden måde. Du skal være konsistent, og du skal virkelig ville det her.

Om Neutral

Neutral er en dansk familieejet tekstilvirksomhed som opererer på B2B markedet. Neutral har 20 års erfaring med bæredygtighed og alle deres produkter er tredjepart certificerede og fremstillet i henhold til de højeste miljømæssige og etiske standarder. I kombination dækker standarderne relevante problemstillinger gennem Neutrals forsyningskæde, hvilket sikre, at produkterne er fremstillet med respekt for mennesker og miljø. 

Læs mere om Neutral her

Overgangsperioden sikrede økonomien

B2B markedet var langt fra klar til grønne produkter da Neutral omlagde virksomheden, da fokus var pris og værdien af bæredygtige produkter blev ikke prioriteret. For at få det hele til at løbe rundt, havde de en overgang både en konventionel og en bæredygtig virksomhed. Først da deres bæredygtige virksomhed var stærk nok til at løbe rundt økonomisk, gik de all in på den bæredygtige produktion og lukkede den konventionelle virksomhed ned. 

- Det var vores konventionelle produkter, der gav os indtægterne til at kunne gøre det her. Og uden dem, så havde vi ikke været her i dag. Som en mindre virksomhed skal man også forholde sig til at hvis man vil være banebrydende så skal man også have en vis form for beskyttelse, og det er vigtigt at have de tanker i opstartsfasen, siger Christina Larsen, medstifter af Neutral. 

Virksomheder vælger i dag det grønne produkt trods prisen

Neutral oplevede, at det ikke altid var nemt for kunderne at forstå det nye grønne produkt. Bl.a. har de selv skulle slå på tromme for at få kunderne til at forstå deres værdier og de certificeringer og standarder, virksomheden brugte: 

- Det er ikke fordi, vi er kommet i mål i dag med hensyn til kendskabet til certifikater. Det går bedre, men det er en langsom proces. Certifikater er jo smarte, fordi du på ét splitsekund kan se, om produktet er lavet rigtigt. Så når kunden står i en købssituation nede i supermarkedet, eller man som virksomhed skal indkøbe produktet, så bliver det let at forholde sig til, siger Lars Bech. 

Prisen på det mere bæredygtige produkt har også været en udfordring. Selvom den umiddelbare begejstring for det grønne produkt var der, så kostede den mere bæredygtige udgave 10 kr. ekstra for en T-shirt. Det kan godt mærkes på budgetterne. I dag står virksomheden dog et andet sted, og oplever stor interesse for det grønne produkt trods prisforskellen.

- I dag er vi et sted, hvor vores identitet og brand gør op for den prisforskel. Vores kunder forstår at tøj skaber mennesker, og at vi repræsenterer høj kvalitet. Vi har skabt en følelse gennem vores tøj, og vores kunder er begyndt at forstå ideen om at et produkt kan være et hjælpemiddel til at fremme strategi og bæredygtighedssamtalen i deres virksomheder, siger Christina Larsen. 

Når man er first mover, så er det bl.a. svært at skaffe råvarer nok. Samtidig har du heller ikke en masse modeller, du kan gå ind i og kigge på i forhold til, hvordan har man gjort tidligere. Så du skal ind og tænke på en anden måde. Du skal være konsistent, og du skal virkelig ville det her Lars Bech, direktør og stifter
Fortæl den gode historie

Når det bæredygtige bliver et vigtigt salgspunkt, handler det ifølge Neutral om at fokusere på de gode historier. 

- Vi har lært, at det ikke nytter noget at fortælle om alle dårligdommene. Det gider folk ikke høre på. Det var faktisk sådan vi startede. Det duer ikke. Så fortæl i stedet hvad det er, du gør, og hvorfor du gør det. Men du skal gøre det på et dokumenteret grundlag. Det kommer med en pakke, og der skal du være troværdig for at undgå greenwashing. Troværdighed, gennemsigtighed og ærlighed er nøglen til fremtidens bæredygtige forretning, lyder det fra Lars Bech.  

Her kan netop certificeringer og konkret viden og fakta hjælpe, så man synliggør den gode historie, gør det simpelt og undgår greenwashing. 

- Når man er tredjepartscertificeret, kan man nemmere overbevise forbrugerne om, at de skal vælge noget, der er bæredygtigt, og endda også betale en lille smule ekstra for det, i de tilfælde, hvor det er dyrere. 

3 gode råd

  • Tålmodighed og vilje
    Man skal være tålmodig. Du skal ville det, og du skal interessere dig for, hvad det er, du laver.
  • Du skal tænke langsigt
    Det dur ikke, at du kun sidder og tænker på næste års regnskab. Du bliver nødt til at tænke langsigtet.
  • Hvor er den største påvirkning 
    Hvordan skaber du den største effekt ved at lave ændringer? Så bliver du nødt til at se på, hvad er det for nogle påvirkninger, jeg har? Og så må du ligesom prikke dem ud og tage de områder, hvor det er vigtigt. Hvor du kan lave den største omvæltning hurtigst. Du bliver nødt til at tænke, hvordan kan vi ændre de ting, der foregår i den branche, vi beskæftiger os med.
     
Hør Lars Bechs råd til at arbejde forretningsorienteret med biodiversitet
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Relateret indhold