Med viden og data som udgangspunkt er der ingen hindring for at kommunikere om biodiversitet

Mens mange virksomheder er bange for greenwashing, når de kommunikerer om deres løsninger, så ser Nature Impact kommunikation som et vigtigt parameter. Så længe den er baseret på data og fakta, de ved, de har styr på.

Hør Nature Impact fortælle om deres erfaringer med at kommunikere om biodiversitet

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Byggerivirksomheden Nature Impact valgte at satse på at udvikle et bæredygtigt produkt i form af grønne sedumtage og vægge til bygninger. Med produktet får bygninger et tag, der både er grønt og levende, og som bidrager positivt til biodiversiteten. Selvom mange frygter greenwashing, når de kommunikerer om bæredygtighed og biodiversitet, så er biodiversitet et afgørende salgselement, når Nature Impact kommunikerer om deres produkter.

- Det er ikke fordi, vi har en separat strategi for at kommunikere om biodiversitet. Men vi har en plan for vores unique selling points, og her er biodiversitet en af salgspunkterne. Derfor er det også et af vores fokusområder, når vi markedsfører. Derudover ligger det også meget naturligt i vores kommunikationsstrategi, der har fokus på salgspunkter som vandtilbagehold, biodiversitet og udlægning, siger Kaspar Berthelsen, Chief Marketing Officer i Nature Impact.

Kommunikationen sker også ude hos kunderne

Strategien om at sætte biodiversitet i fokus virker ifølge Kaspar Berthelsen. De oplever for eksempel, at især kommuner og andre større aktører med mange projekter får øjnene op for deres produkter, når de kommunikerer om dem i relation til biodiversitet. Når man laver bygninger, der er tiltænkt at have hårde overflader, er tagene nemlig en nem måde at øge biodiversiteten i området og synliggøre en indsats.

- Det er ikke kun de store kunder, der er interesserede. Også mindre kunder er i målgruppen. Her er det dog særligt æstetikken, der er i fokus, hvor biodiversiteten bliver et ekstra salgspunkt, forklarer Kaspar Berthelsen:

- Vi gør meget ud af at kommunikere på sociale medier, så vi får bredt vores budskaber ud til den brede offentlighed. Her fokuserer vi særligt på dem, som har interesse i flotte byggerier, da grønne tage også ofte bliver valgt til pga. æstetikken. Her er det en oplagt mulighed at fortælle om de gode ting, man egentlig får med gratis, når man køber et flot grønt tag.

Om Nature Impact

Nature Impact er i dag en produktionsvirksomhed som producerer grønne vægge og sedumtage til byggeriet, men har eksisteret som en gartnerivirksomhed i fem generationer, før de omlagde. Sedumtagene bliver produceret i en bakkeløsning, hvor en genanvendt PET plastbakke bliver fyldt med et vækstmedie og 15 forskellige sorter sedumstiklinger bliver plantet. Herefter bliver de til grønne tage i Danmark, Sverige og resten af Norden samt dele af Europa.

Læs mere om Nature Impact her

Gør kommunikationen håndgribelig og i øjenhøjde

En vigtig pointe er at gøre kommunikationen om biodiversitet mere håndgribelig og let forståelig:

- Når vi kommunikerer på sociale medier, fokuserer vi især på det liv, der er på taget, og prøver at gøre det meget synligt og jordnært. Vi laver for eksempel infografikker, der gør det så nemt som muligt at forstå. Dem bruger vi også, når vi er ude hos kunden, hvor vi ofte ikke har så lang tid, og det hele hurtigt bliver lidt stresset. Derudover bruger vi både droner, en masse billedmateriale og data fra de projekter, vi har været med i, sammen med eksterne artikler, der underbygger vores påstande. Her gør vi for eksempel opmærksom på, hvordan der kommer flere insekter og fugle pga. vores tage. Det er alt sammen med til at gøre vores produkt og fortællingen håndgribelig og simpel, siger Kasper Berthelsen

Virksomheden har også god erfaring med at lave one-pagers, som kunderne kan downloade, eller som virksomheden kan tage med ud på besøg. One-pagerne er baseret på deres rapporter, og gør det nemt og overskueligt at se, hvad et grønt tag kan bidrage med.

Når vi kommunikerer på sociale medier, fokuserer vi især på det liv, der er på taget, og prøver at gøre det meget synligt og jordnært Kaspar Berthelsen, Chief Marketing Officer
Data sikrer mod greenwashing

Noget, der dog er afgørende for virksomheden i deres kommunikation om biodiversitet, er at have fakta på plads og kunne bakke kommunikationen op med konkret data. En af de største udfordringer er dog at indhente indgående viden om deres tage og effekten på biodiversitet.

Derfor har virksomheden samarbejdet med eksterne eksperter og private aktører for at lave forsøg sammen med dem på deres tage. Det sikrer dem en blåstempling fra eksterne og giver dem det grundlag, de har behov for, for at kunne fortælle om den effekt, deres tage har på biodiversitet.

I et projekt med Aarhus Universitet blev der blandt andet opsat kameraer på et sedumtag i midten af Aarhus. Ved hjælp af kunstig intelligens tæller kameraerne, hvor mange insekter og arter, der kommer. Det viste sig, at selvom taget lå midt inde i byen uden andre grønne tage eller arealer i nærheden, så tiltrak det mange insekter, svirrefluer, bier og sommerfugle. De resultater kunne bruges i virksomhedens fortælling om, at deres tage reelt har en positiv effekt for biodiversiteten.

Selvom der er konsensus i branchen om at de grønne tage har en positiv effekt på biodiversitet, pointerer Kaspar Berthelsen, at det er vigtigt at forsætte arbejdet med at skabe evidens for sin egen virksomhed og dens produkter for at kunne kommunikere troværdigt.

3 gode råd

  • Gør din data klar og nem at forstå
    Kom med noget data, som er til at forstå, og gør den data, du har, tilgængelig for andre. Del den med andre, der kunne have gavn af den. 
  • Få egen data
    Få noget valid data på dit eget projekt, så man ikke kun benytter sig af andres data. Ellers bliver det meget uhåndgribeligt og nemt lidt for tæt op ad greenwashing.
  • Vær ærlig
    Hold dig til det, du ved. Hvis du ikke ved noget om bier og blomster, så vær ærlig omkring det i kommunikationen, ellers bliver det hurtigt udvasket. Også når du kommunikerer på sociale medier, er det vigtigt at holde dig til det, du ved. Hold dig til fakta og lad være med at være lidt for klog. 
Hør Kaspar Berthelsens råd til at kommunikere aktivt om biodiversitet
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Relateret indhold