Grønne områder løfter arbejdsglæden

Medarbejdernes behov var udgangspunktet, da Plus Pack skulle etablere nye grønne og sociale uderum. Virksomheden har anlagt områder med krydderurter, planter og petanquebane, som fremmer den lokale biodiversitet og gør det skønnere at være på arbejde.

Hør Plus Pack fortælle om deres erfaringer med medarbejderinvolvering

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Højbedene bugner med mynte, timian, rosmarin og andre friske krydderurter på udendørsområdet foran kantinen. Her er borde, bænke og en petanquebane, som de ansatte kan benytte i pauserne, og når arbejdsdagen er omme, har de mulighed for at plukke friske krydderurter med hjem til aftensmaden. 

Området er et af seks arealer, som produktionsvirksomheden Plus Pack i Odense valgte at forskønne med flere planter i 2023. Ønsket var at lade alle ansatte komme tættere på naturen i hverdagen og få glæde af virksomhedens indsats for biodiversitet. 

Plus Pack fremstiller embaIlage til fødevarer og arbejder fokuseret med cirkulær økonomi. Idéen til de grønne uderum opstod, da Plus Pack i 2022 byggede et nyt råvarelager, som skulle DGNB-certificeres. DGNB er en frivillig, international certificeringsordning inden for bæredygtigt byggeri, og for at leve op til kriterierne skal virksomheden blandt andet indtænke sociale uderum og biodiversitet. 

- Vi var  i gang med at udvikle et trivselsprogram i samme periode, og det gik op for os, at vi kunne koble det sammen med udviklingen af de sociale uderum. Vi kunne bruge udendørsarealerne i vores arbejde med at øge sundhed og trivsel på arbejdspladsen, fortæller Camilla Haustrup Hermansen,  direktør i Plus Pack.  

Medarbejderne fortæller, at de er glade for det, vi har gjort. De grønne udeområder gør også, at vi har noget at tale om, som ligger uden for vores skærme, og som knytter an til naturen Camilla Haustrup Hermansen, direktør
Trivselsarbejde gav gode idéer

Trivselsprogrammet udsprang af Samarbejdsudvalget (SU), hvor medarbejderne kom med forskellige input til, hvordan Plus Pack kunne blive en mere attraktiv arbejdsplads. Men det var ikke hensigten, at det skulle bruges i arbejdet med DGNB-certificeringen og byggeriet af det nye råvarelager. 

- I begyndelsen havde vi svært ved at forestille os, hvilke sociale uderum vi kunne skabe. Var det en bålplads, et udendørs møderum, en sportsplads eller en minigolfbane? Men vi begyndte at se, at flere og flottere grønne uderum var svaret på nogle af de behov, vi havde identificeret hos medarbejderne i trivselsarbejdet, fortæller Camilla Haustrup Hermansen. 

DGNB-certificeringen stiller krav til, at de sociale udeområder blandt andet indeholder naturelementer, møbler og solafskærmning. Sammen med virksomheden Fælleshaven lagde Plus Pack en ambitiøs plan for arealerne, og de grønne uderum blev etableret i samarbejde med lokale, fynske gartnere.  

Foran hovedbygningen kan man i dag gå tur blandt bede og høje med farverige blomster, planter og træer, som er hjemmehørende arter i den danske natur. I bygningerne er to atriumgårde blevet forskønnet med bede, blomster og planter, så de minder om små haver, og bag råvarelageret er der slået en sti til walk and talk-møder. De mindre pauserum i fabrikken har også fået flere planter og nye møbler. 

Kvalitets- og bæredygtighedschef, Ksenija Garbacenka, oplever, at Plus Pack har fået skabt en rød tråd gennem de grønne uderum, og at løsningerne passer godt til mange forskellige medarbejdere.  

- Vi arbejder ikke alle i samme bygning, og i produktionen bruger de mere pauserummene, som vi har gjort grønnere med flere planter, end områderne rundt om fabrikken. Andre er glade for at smage på tomaterne og jordbærrene og bruge krydderurterne i maden, mens mange på kontorerne bare nyder den dejlige udsigt til blomsterne udenfor, fortæller hun.

Om Plus Pack

Plus Pack designer, udvikler og sælger emballageløsninger til fødevarer og har særligt fokus på cirkulær økonomi. Virksomheden har hovedsæde i Odense. Plus Pack blev grundlagt i 1914 og er en familieejet virksomhed, som i dag er ledet af 4. generation, Anders Top Haustrup og Camilla Haustrup Hermansen. Virksomheden har ca.150 ansatte i Danmark. 

Læs mere om Plus Pack her

Grønt fællesskab med spiselige planter  

Camilla Haustrup Hermansen og Ksenija Garbacenka er enige om, at projektet er den sværeste opgave, de har løst sammen, da den har været uden faste mål og KPI’er som alle øvrige projekter. . 

- Det har været sjovt, men hvordan skal man beregne udbyttet af sin investering? Medarbejderne fortæller, at de er glade for det, vi har gjort. De grønne udeområder gør også, at vi har noget at tale om, som ligger uden for vores skærme, og som knytter an til naturen. Det kan kun være med til at fremme forståelsen af biodiversitet, siger Camilla Haustrup Hermansen.. 

Områderne bruges både til frokostpauser, receptioner og motion, men det tager tid at ændre kulturen og tillade sig selv at gå tur i arbejdstiden. Men Camilla Haustrup Hermansen oplever, at uderummene er gode for trivslen, fordi det er blevet skønnere at være på arbejdspladsen. 

- Mange er nysgerrige efter at se, hvad der vokser op af jorden. Vi sælger emballage til fødevarer, og derfor er det også sjovt at bringe naturens spiselige planter helt tæt på. En søndag i september har vi planer om at holde en familiedag, hvor vi også gerne vil sætte fokus på biodiversitet, siger hun. 

- Vi overvejer også på sigt at anlægge små nyttehaver. Vi er en familieejet virksomhed fra 1914, og engang opkøbte min oldefar et sommerhusområde til feriekolonier. Jeg kunne da godt forestille mig, at vi en dag kunne tilbyde små jordstykker omme bag fabrikken, hvor medarbejderne selv kan plante grøntsager. Hvorfor ikke?. Så jeg tror, vi kommer til at lave flere grønne projekter, men vi tager et skridt ad gangen, fortæller Camilla Haustrup Hermansen. 

4 gode råd

  • Skab begejstring om projekterne
    Kombiner biodiversitet med trivselsarbejde, og tænk de grønne løsninger sammen med det sociale. Når I kombinerer det, er der flere, som bliver engagerede og gerne vil investere sig i det. Det er også med til at løfte kernefortællingen, om den virksomhed I er.
  • Tilpas det til jeres behov
    Der er ikke én vej, der passer til alle, når det drejer sig om biodiversitet. Det skal både passe til forretningsmæssige fokus og kulturen i virksomheden.
  • Lad ledelsen tage ansvaret
    Hvis jeres tiltag for biodiversitet ikke allerede er en del af forretningen, så lad ledelsen tage ansvar for det. Ellers kan det være svært at prioritere større investeringer.
  • Lad jer inspirere af andre
    Find inspiration til biodiversitet i andre virksomheder, eller søg rådgivning hos konsulenter. 
Hør Camilla Haustrup Hermansens råd til at involvere medarbejderne
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Relateret indhold