Hos Søuld kan alle medarbejdere tage telefonen og svare på hvordan virksomheden arbejder med biodiversitet

Hos Søuld er biodiversitet et integreret aspekt af virksomheden og dets produkter, og det, oplever de, spiller en stor rolle for medarbejderne. De bliver tiltrukket af de bæredygtige værdier, og det bliver prioriteret, at de forstår virksomhedens påvirkning af biodiversitet og klima.

Hør Søuld dele ud af deres erfaringer med medarbejderinvolvering

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

I virksomheden Søuld er biodiversitet byggestenen for virksomheden, der bruger ålegræs, som er vasket op på de danske strande, til at lave bæredygtige akustikpaneler til byggebranchen. På den måde har de vakt en 400 år gammel byggetradition til live, og har skabt en virksomhed, der har naturens materialer som kerneværdi. Det ringer positivt i ørene hos deres medarbejdere. Og medarbejderengagement og involvering har da også været i fokus fra start af i virksomheden: 

- Medarbejderengagement og bæredygtighed har været noget, vi faktisk har aftalt, at vi går op i fra starten af blandt os co-founders. Bæredygtighed og Søulds forhold til naturen er grundlæggende for os, så derfor skal medarbejderne også være en del af det, lyder det fra Kirsten Lynge, Co-Founder & Head of Sustainability i Søuld. 

Medarbejderne skal med på rejsen og kunne tage telefonen 

Søuld er født ud af biodiversitet og natur, og det er kernen af deres virksomhed og produkt. Derfor er medarbejderne også nødt til at forstå biodiversitet og virksomhedens påvirkning på naturen for at kende virksomheden i detaljen, forklarer Kirsten Lynge. Det gælder på tværs af alle discipliner: 

- Der er ikke nogen, der bare får lov til at sidde over i hjørnet og kun vide noget om, hvad for nogle beslag, vi bruger på vores rammer. Alle skal vide de basale oplysninger om virksomheden og påvirkningen på biodiversitet. Det skal ikke blive ”add-on” funktion i virksomheden, men skal være en fuldstændig integreret del, at alle kender til produktet, lyder det fra Kirsten Lynge. 

Et billede på, hvorfor viden blandt medarbejdere er vigtigt, er bl.a. at alle medarbejdere skal kunne tage den fælles virksomhedstelefon, de har liggende på kontoret, og svare på spørgsmål om produkternes bæredygtighed og performance: 

- Det gælder alle fra designpraktikanten til produktionschefen. De skal kunne svare på alle de spørgsmål, der kommer ind, også om bæredygtighed. Og hvis de nu ikke lige kunne svare på det, så kommer spørgsmålene jo frem, og det skaber viden og forståelse. Så derfor er vi alle sammen rigtig godt klædt på, fortæller Kirsten Lynge 

Om Søuld

Søuld blev etableret i 2010 og producerer akustikpaneler af ålegræs. Søulds arbejde har ledt til genoplivelse af den 400 år gamle ålegræs tradition fra Læsø, fokuseret på nænsom indsamling af materialet for at beskytte ålegræssets økosystemer og for at optimere den gamle tradition til et produkt, der passer til de 21. århundrede. Søuld sælger til B2B og private kunder. 

Læs mere om Søuld her

Det giver værdi og tiltrækker talenter at sætte biodiversitet i fokus 

Søuld oplever de en stor interesse for deres virksomhed, når det kommer til rekruttering. Det gælder alt fra praktikanter til mere erfarne profiler, som bliver tiltrukket af deres fokus på biodiversitet og klima, forklarer Kirsten Lynge: 

- Det er meget det her med, at vi arbejder aktivt med bæredygtighed. At vi vil det. At vi har tal på det. Og vi kommunikerer det. Det er helt klart det, der tiltrækker. Det beskriver de jo i deres motiveringer. At de vil over og arbejde for nogen, der gør noget. Og som har ambitioner om at blive ved med det. Og selvom det til en start måske især handler om klima for vores nye medarbejdere og ikke så meget biodiversitet, så vokser fokus på biodiversitet, når først de er ombord. Så begynder de at lære og tale med om det.

Særligt har de bemærket interessen fra erfarne profiler med stærke CV’er, der kommer direkte fra store virksomheder, der måske ikke har sadlet om i tide ift. bæredygtighed: 

- Vi modtager helt uopfordret virkelig tunge CV'er fra personer i store virksomheder, som hellere vil være hos os. De er fra folk der sidder i nogle rigtig fede stillinger. I nogle måske ikke helt så grønne virksomheder, som har glemt at sadle om i tide, siger Kirsten Lynge. 

På samme måde har virksomheden for nylig ansat en ny produktionschef, som havde et imponerende CV, og som tog til Søuld, fordi han, ifølge Kirsten Lynge, gerne vil lave noget i den senere del af hans karriere, som giver mening på dybere plan. 

Søuld er fortsat en ung virksomhed, og de har derfor ikke statistik på, om det bæredygtige fokus også hjælper på fastholdelsen af medarbejdere. Men de oplever, at det giver en værdi: 

- Vi får jo nogle rigtig engagerede medarbejdere, hvor vi oplever, at de føler, det giver mening for dem at gå på arbejde. siger Kirsten Lynge.

Vi får jo nogle rigtig engagerede medarbejdere, hvor vi oplever, at de føler, det giver mening for dem at gå på arbejde Kirsten Lynge, Co-Founder & Head of Sustainability
Tag medarbejderne med på rejsen 

Søuld gør meget for, at deres medarbejdere forstår koblingen til naturen og biodiversitet, men det er også et komplekst emne, og her oplever de blandt andet, at det hjælper at få medarbejderne med ud at se, hvordan tingene fungerer i virkeligheden og opleve, hvilken påvirkning de har. 

- Jeg tror, folk generelt er begyndt at få en forståelse af klima og CO2, men at der er rigtig mange, der har svært ved at forholde sig helt til biodiversitet, fordi det er så kompleks en størrelse. Der er så mange forskellige påvirknings-parametre, man kan kigge på – både positivt og negativt. Så at forstå hele det billede er bare megasvært.

Derfor peger Kirsten Lynge på, at man får brudt det ned. Får skabt noget viden internt i organisationen og får folk med på rejsen. Fra kortlægning af virksomhedens værdikæde og afhængighed af naturen, til indsigt i ens aktiviteter og processer, og det samlede detaljerede billede, man til sidst opnår om ens påvirkning: 

- Så får du folk med på den rejse, så de også får en forståelse af det. Når du først har det, så skaber det bare en interesse for emnet, forklarer Kirsten Lynge. 

3 gode råd

  • Del viden
    Del viden om jeres virksomheds påvirkning på biodiversitet med medarbejderne
  • Brug noget tid på det
    Hvis der kommer noget nyt, så brug noget tid på at fortælle om det. Hold f.eks. et kort oplæg om det.
  • Medarbejdere bør have en basal viden om virksomhedens påvirkning på biodiversitet
    Medarbejdere i alle grupper, skal vide de basale oplysninger om virksomheden ift. biodiversitet, så man kan åbne døren eller tage telefonen og svare på spørgsmål eller stille videre. 
Hør Kirsten Lynges råd til at få engageret jeres medarbejdere
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Relateret indhold