Samarbejde er afgørende for biodiversitetsindsats

For Fiskerikajen har både fiskere, vidensinstitutioner og fiskeribranchen generelt været en stor del af arbejdet med biodiversitet.

Hør Fiskerikajen fortælle om deres erfaringer med at samarbejde om biodiveristetsindsatser

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Fiskerikajen blev søsat med et mål om at have fokus på skånsomt fiskeri og den biodiversitet, som deres virksomhed er afhængig af gennem de fisk, de lever af at sælge. En del af det arbejde har indebåret forskellige typer samarbejder med kunder, fiskere og resten af branchen for sammen at løfte biodiversitet og skånsomt fiskeri op på et ambitiøst niveau i branchen.

Fiskerikajen samarbejder med mange forskellige partnere og på flere niveauer. F.eks. er de med i FSK (Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri), hvor de sidder i advisory boardet, har været med til at stifte Kystfiskerikompagniet, der kun arbejder med skånsomt fiskeri, og så sidder de i bestyrelsen for Havhøst. De laver også konkrete initiativer for branchen med fokus på fiskerne og kokke.

- Når det handler om havet, så har vi et stort ansvar. Sammen med fiskerne fokuserer vi bl.a. på at udbrede regenerative metoder. Det sker bl.a. gennem initiativet Havbønder, hvor vi prøver at finde en måde, hvor fiskerne kan supplere deres indkomst med regenerative fødevarer i havet som muslinger, tang og østers på liner, ligesom vi arbejder med dansk tang. Vi underviser også på Hotel- og Restaurantskolen i bæredygtigt indkøb, fangstmetoder og fisk. Vi kommer til at undervise alle kokke, der kommer igennem skolen,” fortæller Hjalte Pohlentz, direktør i Fiskerikajen. 

Vi går langt for at løse sociale udfordringer og biodiversitetsproblemer, men det er også godt for vores virksomhed. Det skaber nogle muligheder for os, at vi sidder med nogle løsninger, og det er en del af den måde, vi ønsker at arbejde på Hjalte Pohlentz, direktør i Fiskerikajen
Virksomhed og ansvar går hånd i hånd 

Også kunderne er en del af Fiskerikajens arbejde med biodiversitet. Det kan være, når én kunde har et restmateriale fra et produkt, som Fiskerikajen aftager, hvor en anden kunde kan bruge materialet. Det giver også mening for Fiskerikajen selv, da det optimerer deres værdikæde, men handler ifølge direktøren også om, at der er noget stolthed i at tage ansvar. Og generelt kan virksomheden bruge deres position til at skabe samarbejder med kunder.

- Vi kan bruge vores kommercielle platform til at formidle samarbejder eller finde finansiering til projekter. Mange af vores kunder vil gerne gøre noget godt, og vi kan så være det mellemled, der kan facilitere nogle konkrete projekter. Sådan nogle projekter har vi lavet en del af, og det har generelt været ret succesfuldt. Vores kunder vil gerne engagere sig og ikke bare stå og kigge på udefra.

Fiskerikajen har bl.a. fået sine kunder med ombord på et større projekt for udsætning af pighvarrer, hvor de sammen med Østdanmarks Fladfiskeforening og Den Blå Planet udsætter 10.000 pighvarrer. Her har de samlet penge ind til projektet ved at inddrage deres kunder.

Om Fiskerikajen

Fiskerikajen er en fødevarevirksomhed som leverer fisk og skaldyr til restauranter og kokke. Virksomheden er vokset ud af en passion for skånsomt fiskeri og høj kvalitet. De kender deres påvirkning i fødevareproduktionen og anerkender deres ansvar og ønsker derfor at bidrage til en mere bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer. 

Læs mere om Fiskerikajen her

Giver mening for forretningen 

Samarbejde giver god mening for både biodiversiteten i de danske have og for Fiskerikajens forretning. Samtidig er samarbejdet med andre i branchen med til at skabe noget kultur i virksomheden og definere dem som organisation.

Vores samarbejder tager ikke udgangspunkt i noget kommercielt, men det kan blive det. Vi tager altid udgangspunkt i, at vi gerne vil gøre noget, der giver mening. Vi går langt for at løse sociale udfordringer og biodiversitetsproblemer, men det er også godt for vores virksomhed. Det skaber nogle muligheder for os, at vi sidder med nogle løsninger, og det er en del af den måde, vi ønsker at arbejde på. Den holistiske tilgang er vigtig

Viden og modstandsdygtighed til fremtiden

Generelt giver det værdi for Fiskerikajen at samarbejde, fordi det giver viden og er med til at ruste dem til fremtidens fiskeri.

Vi får viden. Vi fordyber os i det, vi gerne vil være en del af og ud af det, opstår der nye samarbejder. Vi prøver at gøre os umage for at vide rigtig meget, om det vi laver, og de muligheder og løsninger, der skal være med til at ændre den måde, vi høster af biodiversiteten på. Men det giver mere pondus at samarbejde med andre. Vi ved ikke alting selv. Vi skal læne sig op ad nogle, som arbejder i samme retning, men som ved mere, end vi gør. Vi bruger de eksperter, vi kan få adgang til, fortæller Hjalte Pohlentz.

Han understreger desuden, at samarbejde også giver en modstandsdygtighed. 

- Hvis der er en ting, vi ved, så er det, at verden er i en konstant forandring og ofte ikke til det bedre. Vi skal finde løsninger på, hvad vi vil gøre i morgen, hvis det, vi gør i dag, ikke kan lade sig gøre. Hvad er de nye muligheder? Hvad skal vi, og hvad bør vi ikke gøre?

3 gode råd

  • Tænk på andet end det kommercielle
    Find ud af hvem du har værdifælleskaber med. Når man finder dem, opstår der tit noget, som kan bruges kommercielt. 
     
  • Tålmodighed er meget vigtigt
  • Man skal ikke være bange for at dele viden
    Det er meget nemmere, hvis alle spiller med åbne kort. Man skal ikke rage til sig, hvis man har nogle gode ideer.
     
Hør Hjalte Pohlentzs råd til at samarbejde om biodiversitet
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Relateret indhold