Hos Fiskerikajen er biodiversitet gået fra passion til strategi

For Fiskerikajen har de fra start haft fokus på skånsomme fangstmetoder og biodiversitet. Med tiden har det udviklet sig til en fokuseret strategi for biodiversitet, og kodekset ’respekt for havet’ sætter retningen for alle beslutninger.

Hør Fiskerikajen dele ud af deres erfaringer med at arbejde strategisk med biodiversitet

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Fiskerikajen startede deres virksomhed i 2009 og satte som nogen af de første fokus på skånsomt og bæredygtigt fiskeri i 2011. Og da de som virksomhed er afhængige af havets fisk, er netop biodiversitet afgørende for at sikre, at de også har en bæredygtig forretning i fremtiden.  

 - Vi startede med en kærlighed til at fiske, og det var vigtigt for os at forstå økosystemet, da vi høster direkte fra havet. Derfor har vi altid arbejdet tæt sammen med fiskerne og efterhånden indarbejdet biodiversitet mere aktivt i vores forretning og strategisk overfor vores kunder, siger Hjalte Pohlentz, direktør i Fiskerikajen. 

Virksomheden begyndte dog i det små. Med konkrete handlinger og forretningstilpasninger, der først senere blev til en konkret strategi. Faktisk gik der 10 år, før de var klar til at lave en reel strategi, fortæller direktøren. 

- De første 10 år var vi udelukkende drevet af en kærlighed til havet og en passion. Det så vi ret hurtigt også noget kommercielt i, og derfra begyndte vi at sprede biodiversitet ud i salget af vores varer. Selvom strategien ikke var skrevet ned, brugte vi det på den måde naturligt til at skabe merforretning. Det fungerede som en selvforstærkende spiral i form af, at det vi lover, bliver vi også nødt til at handle på, og jo mere vi handler, jo mere kan vi love.

Viden om din virksomheds påvirkning er første skridt  

Ifølge Hjalte Pohlentz er det vigtigt at starte med nogle konkrete handlinger. Virksomheden startede derfor med at kigge på deres værdikæde og blive klogere på hvilken type fiskeri, der er mest skånsomt, samt har den mindste påvirkning på biodiversiteten.  

- De første valg, man tager for at begrænse sin påvirkning på naturen, er de nemmeste. Det er de lavest hængende frugter, og dem der er nemmest at sige nej til. For os var det ikke vildt svært at identificere, men derfor har det stadig ikke været nemt at gøre. Men jeg vil dog overordnet sige, at det har været en overskuelig proces.

Med tiden udviklede virksomhedens biodiversitetsarbejde sig til et decideret kodeks om ’respekt for havet’, der sammen med deres strategi i dag guider dem, i alt de laver. 

- Når vi tager nogle beslutninger, tænker vi, ’er det her med respekt for havet?’, og så holder vi hinanden op på det hver eneste dag. Det har været den måde, vi har prioriteret vores biodiversitetsstrategi – ved hele tiden at referere tilbage, til det vi selv har sagt, og det vi ville til at begynde med, siger Hjalte Pohlentz. 

Om Fiskerikajen

Fiskerikajen er en fødevarevirksomhed som leverer fisk og skaldyr til restauranter og kokke. Virksomheden er vokset ud af en passion for skånsomt fiskeri og høj kvalitet. De kender deres påvirkning i fødevareproduktionen og anerkender deres ansvar og ønsker derfor at bidrage til en mere bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer.

Læs mere om Fiskerikajen her

Det har krævet et bredt fokus 

Et fokus for virksomheden har været ikke blot at lave en stor strategi, men også at få det inkorporeret i hverdagen, så det ikke ender som et dokument, der kun bliver læst af bestyrelsen, understreger direktøren. 

- Vi er nået helt ud til dem, der pakker fisken og møder kl. 12 om natten, og som aldrig bliver inviteret ind i bestyrelseslokalet for at høre strategien. De går også op i, at vores fisk kommer fra det rigtige fiskeri og er fisket med de rigtige metoder. Hvis der er noget, der ikke følger vores kodeks, kommer de ind og brokker sig til salgsafdelingen. På samme måde har alle i vores indkøbsafdeling og vores sælgere holdt sig til det og taget det ind. Og det er dér, vi måler succesen allermest, og der vores reelle resultater ligger.

En af de ting, som virksomheden hurtigt lærte, var også, hvor komplekst biodiversitetsarbejde er, og hvor meget viden, de havde behov for til at tage de rigtige beslutninger. Da virksomheden startede med at fokusere på biodiversitet, var området generelt stadig meget umodent. Derfor har de heller ikke brugt en særlig metode i deres arbejde, som nogle ellers gør i dag. I stedet har de fundet inspiration gennem alle de samarbejder, de har haft. 

- Der er nogle enormt vigtige samarbejdspartnere som har været med lang tid, som vi aldrig kunne have gjort det uden. Fiskerne som var klar på vores vision og de tætte samarbejder, vi har med FSK, og de virksomheder, som har hjulpet os med at tage nogle svære valg. Der er samarbejder, som har båret vores virksomhed frem. Vi ville aldrig have kunne have gjort det alene, siger Hjalte Pohlentz. 

Vi har 100% en bedre forretning, fordi vi fokuserer på biodiversitet og klima. Vi er en relativ ung virksomhed, men Fiskerikajen er i dag blandt de største fiskerigrossistvirksomheder i Danmark. Hjalte Pohlentz, direktør i Fiskerikajen
Tiden har været med Fiskerikajen 

Udover egne ambitioner, viden og samarbejder har markedet og efterspørgslen fra kunder også været med til at drive virksomhedens biodiversitetsarbejde fremad. Her har virksomheden kunne mærke hele vejen igennem, at de har været i et marked, som har haft store ører og gerne ville høre på, hvad de sagde og gerne ville gerne spille bold med dem. 

Succesen har også betyder, at virksomheden har skabt et mere strategisk fokus på deres arbejde med biodiversitet, og mens de i begyndelsen kun havde nogle interne mål, de arbejdede hen imod, udgiver de i dag en bæredygtighedsrapport, hvor de har sat fire specifikke mål og KPIer samt en oversigt over påvirkningen på biodiversitet samt klimamæssige udledninger.   

Det har kunnet betale sig 

Og arbejdet har battet. Hjalte Pohlentz mener, at de netop er en succesfuld virksomhed på grund af det grønne brand. 

- Vi har 100% en bedre forretning, fordi vi fokuserer på biodiversitet og klima. Vi er en relativ ung virksomhed, men Fiskerikajen er i dag blandt de største fiskerigrossistvirksomheder i Danmark.

Fokus på biodiversitet bringer dem også foran i forhold til investorer og rapportering. Men at være en virksomhed med fokus på biodiversitet skaber også en kompleksitet, som skal håndteres. 

- Vi er meget afhængige af biodiversitet og vi har forsøgt at afklare de risici. Selvom det er komplekst. For os handler det om hele tiden at finde noget, der kan erstatte de produkter, vi vælger fra, og der må vi bruge vores faglighed til at komme med nogle ting, der kan erstatte det. Vi oplever at vores arbejde med biodiversitet allerede har en stor betydning for investorer og banker, og i fremtiden vil det blive endnu mere vigtigt. Det er nok vores største salgsparameter, siger Hjalte Pohlentz. 

3 gode råd

  • Find ud af hvor din virksomhed påvirker naturen
    Hvor i din værdikæde, har du den største påvirkning. Og hvis der er noget, man ikke kan komme i land med, så skal man kigge på kompensation, der passer til ens påvirkning.
     
  • Få styr på din data - også selvom du er en mindre virksomhed
    Der er masser af hjælp at få, og der er tilgængelige platforme, hvor man kan ligge det op og få hjælp til at få styr på sin data. Men husk at være kritisk.
  • Gør det til en del af forretningskernen
    Gør noget, du kan elske. Arbejd med det, inddrag medarbejderne og gør det til noget mere end kun kommercielt.
     
Hør Fiskerikajens råd til at arbejde strategisk med biodiversitet
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Relateret indhold