Biodiversitet er en del af strategien

Designvirksomheden GUBI arbejder strategisk med biodiversitet, fordi de ønsker at nedsætte CO2-aftrykket uden at gøre skade på naturen. Det tager tid at blive klogere på biodiversitet, men den nye viden bruges løbende i produktudviklingen.

Hør GUBI dele ud af deres erfaringer med at arbejde strategisk med biodiversitet

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Mange virksomheder arbejder aktivt med at nedbringe deres CO2-aftryk. Det samme gør designvirksomheden GUBI, der har sat et ambitiøst mål om at reducere sit aftryk med 30 procent frem mod 2030. Men hos GUBI vil de også vide, om indsatsen for at reducere CO2 samtidig har en indflydelse på biodiversitet.  

- Der er en risiko for, at vores tiltag for at reducere vores CO2-aftryk faktisk kan have en dårlig effekt på biodiversiteten. Derfor har vi valgt at gøre biodiversitet til en del af vores strategi på lige fod med CO2, så vi kan træffe bedre valg, siger Klaus Høeg-Hagensen, administrerende direktør i GUBI. 

GUBI er en kreativ designvirksomhed, som skaber møbler, lamper og andre produkter af høj kvalitet til boligen. Produkterne bliver designet i virksomhedens hovedsæde i Københavns Nordhavn, men GUBI indkøber materialer og har produktion i udlandet, primært i Europa og Asien.  

- Når vi udvikler produkter, kigger vi selvfølgelig på designet, men vi tager også bruttomargin, materialeindkøb, den mulige fortjeneste og CO2-aftrykket i betragtning. Og nu har vi tilføjet et nyt parameter, som er biodiversitet. Det betyder, at vi blandt andet er opmærksomme på påvirkningen af biodiversitet i vores valg af materialer, fortæller Klaus Høeg-Hagensen. 

Ny viden giver nye dilemmaer 

Virksomheden er i gang med at analysere, om deres indsats for at reducere CO2-aftrykket har en sekundær effekt på biodiversiteten. Men den nye viden gør det ikke nødvendigvis nemmere at træffe bedre valg. 

- For eksempel opdagede vi, at det er godt for biodiversiteten at genbruge plastik, fordi vi på den måde ikke bidrager til produktionen af ny plastik. Men til gengæld reducerer vi intet af vores CO2-aftryk ved at gå den vej. Derfor måtte vi grundigt overveje, hvad vi ville, og vi besluttede at genbruge plastik alligevel. Så må vi skære på CO2-aftrykket andre steder, fortæller Júlia de Mendonça Rodrigues, Compliance & Sustainability Manager i GUBI. 

- Når vi snakker biodiversitet, er vi nødt til at tage naturens tilstand i betragtning i hvert af de lande, vi henter materialer fra. Så hver gang vi vil ændre noget i vores materialer, skal vi også være opmærksomme på, hvilken form for miljøpåvirkning, vi ændrer, siger hun. 

For GUBI har det først og fremmest været vigtigt at kortlægge de forskellige materialers oprindelse for at kunne vurdere påvirkningen af biodiversiteten. De samler oplysninger om materialets vægt, oprindelsessted, størrelse, produkttype og transporttype i et værktøj, som eksterne konsulenter har udviklet for dem i Excel. 

- Så hver gang vi ændrer på materialerne, kan vi se i Excel-arket, hvordan vores resultater ændrer sig i forhold til CO2-aftryk, påvirkningen af biodiversitet og flere andre parametre, forklarer Júlia de Mendonça Rodrigues. 

Om GUBI

GUBI A/S er en dansk designvirksomhed inden for møbler, belysning og interiørprodukter. Virksomheden har hovedsæde i Københavns Nordhavn og blev grundlagt i 1967 af Lisbeth og Bjarke ”Gubi” Gudmond Olsen. GUBI har over 100 ansatte og er i dag ejet af kapitalfonden Axcel.

Læs mere om GUBI her

Flere mål for biodiversitet 

GUBI’s ambition for biodiversitet udspringer af virksomhedens overordnede vision om at have respekt for miljøet og forbedre påvirkningen af miljøet. Virksomheden har analyseret påvirkningen af biodiversitet siden 2022, og på den baggrund har de sat sig for at finde mere ansvarlige tekstil- og emballeringsmaterialer. 

- I forhold til påvirkningen af biodiversitet er pap det mest belastende materiale, vi anvender. Det er et stort problem, fordi vi bruger det til emballering, og det følger med alle de produkter, vi sælger. Så et af vores mål er at reducere brugen af pap. Tekstiler og skum er heller ikke gode for biodiversiteten, og vi overvejer, om flere genanvendte materialer kan være en løsning, forklarer Júlia de Mendonça Rodrigues. 

Det første initiativ, GUBI tog for at reducere påvirkningen af biodiversitet, var at anvende FSC-certificeret træ. Det har de gjort siden 2022, og målet er, at 90 % af deres træprodukter bliver fremstillet af FSC-certificeret træ i 2026.  

- Når det kommer til biodiversitet, mener jeg, at vi er foran andre virksomheder i branchen. Vi har god viden om biodiversitet og inkluderer det i vores strategi. Vores strategi er lige nu at undersøge, hvilke af de små ændringer, vi kan lave, der giver de bedste resultater, siger Júlia de Mendonça Rodrigues.  

Der er en risiko for, at vores tiltag for at reducere vores CO2-aftryk faktisk kan have en dårlig effekt på biodiversiteten. Derfor har vi valgt at gøre biodiversitet til en del af vores strategi på lige fod med CO2, så vi kan træffe bedre valg Klaus Høeg-Hagensen, administrerende direktør i GUBI
På forkant med rapporteringskrav 

En del af GUBI’s strategi for biodiversitet er også at være på forkant med de nye bæredygtighedskrav fra EU i form af CSRD-rapportering, som for deres vedkommende gælder fra regnskabsåret 2025. Derfor har de valgt at lave rapporterne siden 2022. 

- For os har det været vigtigt at være foran. Vi gør det for at udfordre os selv, sådan at vi er klar, når kravene træder i kraft. Det er et meget stort arbejde, og det er svært. Men det har allerede hjulpet os til at træffe nogle klare valg omkring ændringer i vores produkter, siger Klaus Høeg-Hagensen. 

Udover at bidrage med ny viden, som kan bruges i produktudviklingen, giver rapporterne også GUBI et bedre billede af, hvilke strategiske retninger de bør gå i.  

- Det er en lærerig proces for os, fordi vi er en kreativ virksomhed. Biodiversitet skal være en naturlig del af vores måde at tænke på, men man kan ikke trykke på en knap om et par år og sige til medarbejderne, at nu skal de have biodiversitet med i overvejelserne. Hvis vi vil træffe gode valg, når biodiversitet bliver endnu vigtigere om to-tre år, så skal vi have en forståelse af det nu, fortæller Klaus Høeg-Hagensen. 

3 gode råd

  • Kom i gang
    Biodiversitet kommer til at få større og større betydning, og det er et stort arbejde at indsamle data og forstå påvirkningen af biodiversitet gennem alle led i værdikæden.
  • Husk, at biodiversitet er vigtigt
    CO2-udledning er ikke det eneste emne inden for bæredygtighed. Så undersøg også, hvordan virksomheden påvirker biodiversiteten. Det er meget vigtigt.
  • Vær omhyggelig
    Lær dataene at kende, og vær opmærksom på detaljerne. Det har stor betydning, hvad man leder efter, når man indsamler data. Vær sikker på at gøre det korrekt, og brug dataene rigtigt. 
Hør Klaus Høeg-Hagensens råd til at arbejde strategisk med biodversitet
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Relateret indhold