Hos energivirksomheden Vattenfall er biodiversitet et strategisk valg

Hos energivirksomheden Vattenfall har biodiversitet længe været et fokusområde, og i dag er det en integreret del af deres strategi.

Hør Vattenfall fortælle om deres erfaringer med at integrere biodiversitet i virksomhedens strategi

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Energivirksomheden Vattenfall har i dag integreret bæredygtighed og biodiversitet fuldt ud i deres strategi, og for dem er biodiversitet en grundlæggende faktor for virksomheden. Derfor har virksomheden også i mange år lavet biodiversitetsfremmende aktiviteter i deres drift. 

- Hvor vi til en start arbejdede meget operationelt med biodiversitet, arbejder vil i dag meget mere strategisk med det. Det er sket i takt med at området har udviklet sig, og nu indgår biodiversitet som et strategisk fokusområde hos os. Men rejsen derhen, har krævet flere trin, siger Helle Herk-Hansen, Vice President of Environment. 

Kortlægning af værdikæde 

Vattenfall lagde ud med at kortlægge risici og muligheder i deres værdikæde, og brugte det så direkte til at udarbejde deres prioriteringer. Og selvom biodiversitet ikke var nyt for virksomheden i forhold til projekter, så var gennemsynet af værdikæden det: 

- Vi har jo altid haft nogle biodiversitetskrav i vores kontrakter, hvor det har været relevant. For eksempel når vi har skulle hyre entreprenører til konstruktionsopgaver. Hvis man skulle lave distributionsledninger gennem landskaber, så skal de være uddannet og bevidste om, hvordan de påvirker naturen i det landskab de opererer i, og vide hvordan man absolut ikke bør påvirke. Men et gennemsyn af vores værdikæde med fokus på, hvordan vi påvirker biodiversitet specifikt, det kom først med vores strategiarbejde.

Om Vattenfall

Vattenfall er et af Europas største Energiselskaber. I Danmark er Vattenfall den største operatør af havvind og driver havvindparkerne Horns Rev 1 og 3 samt Kriegers Flak og åbner i 2024 Vesterhav Nord og Syd. Parkerne har servicehavne i Esbjerg, Hvide Sande og Klintholm. I tillæg til havvinden driver Vattenfall 10 landbaserede vindparker i Danmark, udvikler ladeløsninger til transportsektoren, og indkøber og leverer elektricitet til større erhvervskunder. 

Læs mere om Vattenfall her

Måle påvirkning og samarbejde med andre 

For at kunne arbejde strategisk med biodiversitet blev kortlægningen af værdikæden essentiel men det krævede nye værktøjer og metodikker, hvor Vattenfall måtte hente ekstern hjælp. De har bl.a. i samarbejde med andre organisationer udviklet et værktøj til at måle biodiversitet i Norden: 

- Vi har målrettet arbejdet på at udvikle metodikker på de områder, hvor der ikke i dag findes metoder til at måle. Og det vil vi helst gøre sammen med partnere, så der bliver en standardiseret tilgang til målingerne. Der har vi blandt andet, sammen med en del store virksomheder og organisationer i Sverige, udarbejdet en ny model for at måle, evaluere og kompensere for biodiversitet på specifikke lokationer og regioner, der hedder CLIMB, fortæller Helle Herk-Hansen. 

Værktøjet er udviklet sammen med mineindustrien og andre store virksomheder i, f.eks. skovindustrien og papirproducenter i Sverige. Formålet er at skabe et værktøj, der er bredere end bare energisektoren, og som dermed også skabe en fælles anerkendelse og forståelse om, at det er den her måde, vi gerne vil måle biodiversitet på. 

- Udfordringen er, at hvis man ikke finder en standardiseret målemetode, så kan man ende med at suboptimere. Og det gavner ikke biodiversiteten i sidste ende. Så jeg tror det her med at få konsensus, også mellem industrier, er afgørende. 

I dag er Vattenfalls arbejde med biodiversitet en integreret del af deres strategi. De taler således ikke om bæredygtighedsstrategi, men derimod en forretningsstrategi, der er bæredygtig, og som understøtter deres overordnede mål om at være fossilfri og drive energiomstillingen. 

Hvor vi til en start arbejdede meget operationelt med biodiversitet, arbejder vil i dag meget mere strategisk med det. Det er sket i takt med at området har udviklet sig, og nu indgår biodiversitet som et strategisk fokusområde hos os. Men rejsen derhen, har krævet flere trin Helle Herk-Hansen, Vice President of Environment
Startede buttom up og har fået ledelsen med 

Vattenfalls rejse med at inkorporere biodiversitet som en integreret del af deres strategi, har været en buttom up proces. Ifølge Helle Herk-Hansen begyndte det med at boble fra miljøafdelingen. Men det tog ikke lang tid, inden ledelsen forstod, at det var et forretningskritisk område.  

- Vil vi gerne have de her miljøgodkendelser, der er nødvendige for, at vi skal sikre energiomstilling, jamen så bliver vi nødt til at arbejde med naturbeskyttelse. Vil vi kunne levere de her produkter til kunderne, og specielt de her udvalgte kunder, jamen så bliver vi nødt til at arbejde med biodiversitetsfremmende aktiviteter. Vil vi gerne sikre kapital til vores virksomhed fremadrettet, så bliver vi nødt til at arbejde med de her miljøfremmende aktiviteter.

Vattenfall oplever et øget pres fra investorer. I næsten alle investormøder taler de om biodiversitet, og det har også hjulpet til, at ledelsen har fået øjnene op for, at der kan være store risici for virksomheden, hvis ikke man har styr på sit biodiversitetsarbejde. Og derfor er det blevet et virkelig vigtigt parameter for Vattenfall i dag. 

3 gode råd

  • Kortlæg din virksomhed
    Først og fremmest skal man kortlægge sin virksomhed. Hvor har vi de primære påvirkninger på biodiversitet, og hvor er vores forretning påvirket af den udvikling, vi ser inden for biodiversitet? Jeg tror, der er mange virksomheder, der vil blive overrasket over, hvordan det kommer til at påvirke dem, og som ikke er kommet i gang endnu.
  • Gå i gang med de lavthængende frugter
    Man skal selvfølgelig se på de store påvirkninger man har, selvom de kan være svære at adressere. Men skal ikke være bange for også bare at gå i gang med nogle lavthængende frugter. Det kan give meget synlighed samt bevidsthed og forståelse for området, hvis man vælger at arbejde med nogle mindre aktiviteter også.
  • Sæt barren højt
    Man skal ikke være bange for at sætte barren højt. Altså vove at sætte en høj ambition. Selv, hvis man kun når 80 %, så når man længere, når man skubber til sig selv. Så kan man lave en backcasting og regne bagud ift. hvad, der skal til for at nå ambitionen, og det kan flytte ret meget, fordi man så får en meget tydelig forståelse for, at man altså skal se at komme i gang. 
Hør Helle Herk-Hansens råd til at arbejde strategisk med biodiversitet
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Relateret indhold