Mobilcovers produceret med bæredygtigt vandforbrug

dbramante1928 er stadig tidligt i deres rejse med at arbejde med biodiversitet. Men erfaringerne fra deres arbejde med klima har klædt dem godt på med værktøjer og viden om værdikæden.

Hør dbramante1928 fortælle om deres erfaringer med at arbejde med værdikæder

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

dbramante1928 producerer mobilcovers og tilbehør til mobile enheder, der består af materialer som plastik og læder. Det er materialer, der ikke typiske bliver produceret bæredygtigt, og virksomheden har derfor stort fokus på ikke kun at optimere i deres værdikæde men også at give tilbage til naturen. 

- Vi låner jo af naturen, vi tager ikke fra den. Og det gør jo, at vi bliver nødt til at give tilbage til den. Det kan vi jo gøre ved at sikre os, at både vores produktion og vores materialevalg, og alle de andre valg, vi træffer ned igennem værdikæden, har en så positiv eller så lidt negativ påvirkning på biodiversitet og klima som overhovedet muligt, forklarer Kristian Gunvald, CSO i dbramante1928. 

Med det udgangspunkt har virksomheden et mål om at reducere deres CO2-udledning og blive net zero samt indhente deres historiske fodaftryk inden 2050. Og vejen dertil indebærer, ifølge Kristian Gunvald, bl.a. at se på værdikæden for de materialer, de bruger til deres produkter. 

Risikofilter kunne lokalisere påvirkning

CO2 rejsen har gjort dbramante1929 optimistiske omkring den biodiversitetsrejse de er påbegyndt og deres fokus har indtil videre været vandforbruget i deres produktion. 

- Vand er et fokuspunkt for os på grund af vores materialer, og jeg begyndte derfor at inkludere det i de forespørgsler, jeg alligevel laver til vores leverandører. ‘Hvor meget vand bruger I egentlig og hvor kommer det fra?’ spurgte jeg dem, og så kan vi bruge det data til at danne et billede af, hvor det er, vi skal begynde at fokusere, eller hvad det er for nogle materialer, der er skidte, fortæller Kristian Gunvald. 

Et af de værktøjer, virksomheden har brugt på rejsen, er WWFs Risk Filter, der kan vise, hvor virksomhedens risici er størst i forhold til vand og biodiversitet. Med det værktøj kunne Kristian Gunvald lokalisere, hvor vandet i deres produktion kommer fra, og hvor det bliver udledt igen. Og det har været et godt sted at starte.  

Et af de første tiltag, virksomheden gjorde for at mindske deres påvirkning var at flytte deres produktion til Indien i 2013. De forventede, at produktionen i Indien kunne sikre mindsket vandforbrug og udledninger, noget der blev bekræftet, da de benyttede sig af risikofilteret. Derefter startede jagten på at lave optimeringer i værdikæden. 

Det har været en rejse, der bl.a. har ført til et fokus på 4 spor, der er et udtryk for den bæredygtighedsrejse, deres virksomhed har gennemgået: klima, biodiversitet, cirkularitet, og erstatningsmaterialer, fortæller Kristian Gunvald. 

- Bæredygtighed er så mange ting, så det er vigtigt at identificere og fokuserer på de specifikke områder som giver mening for ens virksomhed og så kontinuerligt gå ind og måle på parametrene i systemet for at skabe evidens.

Om dbramante 1928

dbramante1928 er et dansk designmærke som producerer bæredygtig enhedsbeskyttelse og covers til bl.a. mobiltelefoner. dbramante1928 blev grundlagt i 2011 og producerer produkter lavet af GRS-certificerede genbrugte og genanvendelige plastmaterialer eller upcycled fuldnarvet læder produceret på deres 100 % CO2-neutrale fabrik. 

Læs mere om dbramante1928 her

Målinger og evidens 

dbramante1928 måler på mange forskellige parametre for at analyserer deres virksomheds totale bæredygtighed, og de ser ikke deres bæredygtighedsfokus som en hindring for omsætning. De har brugt den frivillige rapportering Science Based Targets (SBT) som en guide igennem processen. 

- Vi kan jo se, at de materialevalg vi træffer, har en positiv påvirkning i og med, at vi faktisk har fået skabt en markant større omsætning. Der er nogle markeder, hvor vi aldrig var kommet ind, fordi mange af de store B2B kunder fokuserer på bæredygtighed. Så derfor har vi kunnet lave det her skift til dyrere materialevalg, uden at det egentlig har kostet os på bundlinjen, fordi vi netop bare har fået flere kunder ind. Og så selvfølgelig biodiversitetsdelen. Vi er begyndt at måle på den ved at bruge WWF riskfilter, og det har gjort os i stand til at begynde at træffe nogle gode valg. På et tidspunkt vil vi også gå gennem hele SBTN-rejsen og bruge de parametre, der ligger der, ligesom vi har været igennem SBTi.

Vi har jo snakket rigtig meget om CO2 og emissioner, men er biodiversiteten ikke på plads, så har vi ikke mulighed for at få råstoffer, og så har vi ikke en produktion. Jeg tror slet ikke, at folk har forstået, hvor stort et konkurrenceparameter, det bliver Kristian Gunvald, CSO i dbramante1928
Partnerskaber og netværk

På deres bæredygtighedsrejse har dbramante1928 investeret i gode partnerskaber, der matchede deres virksomheds etos.   

- Find et partnerskab der passer til jer og invester i det. De vil have nogle penge for det, fordi de har en masse viden, og den kommer jo ikke gratis, men du får muligheden for at blive guidet gennem alle T-krydsene, og det er guld værd og skaber en masse god energi på din rejse. Vi valgte WWF Verdensnaturfonden, men der er mange andre gode muligheder, siger Dennis Dress, CEO & Co-Founder, og fortsætter: 

“Vi har også haft rigtig god hjælp fra erhvervsstyrelsen og vores brancheorganisation. De har begge noget rigtig fint at tilbyde i forhold til at kunne pege virksomheder i de rigtige retninger. Og kvantificering er jo den samme uanset, hvilket materiale og system, man bruger.” 

Det kræver ikke stor økonomi at komme i gang

dbramante1928 understreger, at man ikke behøver et kæmpe budget eller et innovativt produkt for at konkurrere på biodiversitet og klima, man skal blot sørge for at have værdikæden i fokus.  

- Det giver på sigt en kæmpe konkurrencemæssig fordel at træffe de rigtige valg for biodiversitet og klima. Vores B2B kunder har jo også ESG rapportering de skal opfylde så de kigger på deres scope 3 og siger, ‘hvem er mest bæredygtig af det, vi ligger og køber ind?’. Og hvis priserne nogenlunde være det samme, så tager de det, fordi de skal lave de bedst mulige ESG-tal. De penge, du bruger nu, kommer hjem igen i indtjening om et par år gange ret meget, men du skal starte med at gøre det, fordi du tror på det. Og jeg kan love, at det har en økonomisk ulempe, hvis du vælger ikke at gøre noget, siger Dennis Dress og fortsætter: 

- Inden for 5 år ændrer parametrene sig i alle brancher, og dem der er store nu, er ikke nødvendigvis de store på det tidspunkt.  Dem, der opererer med åbne bøger, tør stille sig frem og er åbne overfor forandring, kommer til at vinde. Bæredygtighed bliver det kriterie, vi kommer til at konkurrere på. Vi har jo snakket rigtig meget om CO2 og emissioner, men er biodiversiteten ikke på plads, så har vi ikke mulighed for at få råstoffer, og så har vi ikke en produktion. Jeg tror slet ikke, at folk har forstået, hvor stort et konkurrenceparameter, det bliver. Vi kan allerede nu se, at vores arbejde bærer frugt. Nu kommer ketchupflaske effekten. For nu har alle forstået det. Hvem ringer vi så til? Det er dbramante1928.

3 gode råd

  • Ansæt kvalificerede medarbejdere
    Lad være med at tro, at du blot kan opkvalificere en intern medarbejder. Tag det alvorligt og hyr en med en erfaring, der kan løfte opgaven.  
  • Lav en strategi
    Bestem dig for, hvad du vil du opnå og fokusere på. Det behøver ikke være en stor langvarig strategisk proces, men sæt nogle mål for din virksomhed og byg så værdikædearbejdet ovenpå.
  • Lav et godt partnerskab og invester i det
    Der sker for meget til at kunne følge med og forstå det hele. Du har brug for input og vejledning udefra – dine miljøfaglige medarbejdere er kun få mennesker. Vær ikke naiv og tro, at de ved det hele – de kan forstå det faglige, som du ikke kan, men de har brug for at læne sig op ad nogle større videnskabelige institutioner, så når du står og skal træffe et vigtigt valg, er der nogen der kan sige: Her er den information, som I kan basere det valg på.    
Hør Kristian Gunvalds råd til at arbejde med biodiversitet i værdikæden
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Relateret indhold