Fra konventionelt tøj til grønt tøj med fokus på værdikæde og certificeringer

Neutral har haft bæredygtighed i højsædet, siden startede deres virksomhed for 20 år siden. For dem er naturen, materialer og deres påvirkning afgørende for deres produkter. Her har certificeringer været et afgørende værktøj til at nå deres mål.

Hør Neutrals erfaringer med at arbejde med deres værdikæde og leverandører

Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Lars Bech, direktør og medstifter af Neutral, startede med at sælge konventionelt tøj for 34 år siden, men ændrede retning, da han blev opmærksom på tekstilindustriens påvirkning af biodiversiteten, klimaet og sociale forhold. For 20 år siden startede han Neutral sammen med sin partner Christina Larsen. De er gået fra at drive en konventionel virksomhed til at bygge en virksomhed med en ambition om at være i den absolutte top i forhold til grønne produkter. 

- Vi ville simpelthen lave det grønneste tøj, der overhovedet kunne laves. Så vi ville disrupte os selv og sige: ’Nu er det slut med at lave konventionelt tøj. Nu laver vi kun det bedste.’ Og så var Neutral født. Fra det øjeblik var det jo nærmest en besættelse, fortæller Lars Bech, direktør og medstifter af Neutral. 

Orange floder og giftige bomuldsmarker

Ønsket om at omstille virksomheden startede da direktør Lars Bech på egen hånd fik syn for, hvordan tøjproduktion påvirkede natur såvel som arbejdsforhold. Under sine besøg i Bangladesh, hvor deres varer blev produceret, oplevede han, hvordan spildevandet fra indfarvningen af deres tekstiler strømmede ned til floden 100 meter væk og farvede den i alle de farver, som moden ville være præget af det år. 

- Jeg kan huske, at jeg kom hjem, og så sagde jeg, hold nu bølge mand. Det bliver orange, der er modefarven næste år i Europa. Og det var det. Og det var en utrolig åbenbaring, hvor jeg bare tænkte, hvad fanden er det, vi har gang i? Der var jo plastik over det hele. Floderne var forurenede. Fiskene var døde. Det må vi kunne gøre bedre. Det kan ikke være rigtigt.

På samme måde opdagede han, hvor meget bomuldsproduktionen påvirkede vandforbrug og forurenede med kemikalier. 

- Det gik op for mig, at fordi man bruger så mange kemikalier, insekticider, og pesticider, som bare ryger ned i jorden og grundvandet, så dør alle mikroorganismer, biller, larver og orme. Og så sprøjter man bare videre, og inden for en periode, så er der ikke meget levende liv tilbage i sådan en bomuldsmark. Det var jo håbløst. Så fra det øjeblik, der var jeg klar over, at bomulden også havde en meget vigtig rolle at spille i det, vi lavede. Vi måtte benytte økologisk bomuld, hvor kemikalier er bandlyst.

Om Neutral

Neutral er en dansk familieejet tekstilvirksomhed som opererer på B2B markedet. Neutral har 20 års erfaring med bæredygtighed og alle deres produkter er tredjepart certificerede og fremstillet i henhold til de højeste miljømæssige og etiske standarder. I kombination dækker standarderne relevante problemstillinger gennem Neutrals forsyningskæde, hvilket sikre, at produkterne er fremstillet med respekt for mennesker og miljø. 

Læs mere om Neutral her

Fattigdom og biodiversitet går hånd i hånd

Lars Bechs oplevelser blev starten på en stor omlægningsproces for virksomheden, der samtidig gerne ville have, at hele deres produktion skete under de bedste forhold. For dem indebar et grønt fokus ikke kun naturen, men i høj grad også de arbejdsvilkår og den fattigdom, som deres bønder og producenter levede under: 

- Det gik hurtigt op for os, at der var en sammenhæng mellem arbejdsvilkår og biodiversitet. Arbejdsvilkår og de lokale bønder og producenters fattigdom var et fokusområdet for os, men vi indså også, at det var en kritisk faktor for biodiversiteten, og at vi ikke kunne løfte biodiversitetsproblematikken uden at adressere fattigdom. De skal have råd til at tage gode valg og investere i dem selv. Det skaber fremtid, overskud og tillid, siger Christina Larsen, medstifter af Neutral. 

Gennemgang af værdikæde og certificeringer blev vejen frem

Ønsket om at forbedre både biodiversitet og arbejdsvilkår fik Neutral til at udforske, hvad de kunne gøre anderledes. Derfor gennemgik de alle led af deres værdikæde for at identificere, hvor problemstillingerne lå. Det skete med fokus på alle de forskellige dele af værdikæden, som bomuldet skulle igennem; fra fair vilkår og priser for bonden, til kemikalierne i spinning og indfarvning, til menneskerne, der syr tøjet. 

- Det satte i gang i nogle processer, der gjorde, at vi sagde, okay, hvordan kan vi lave verdens grønneste tøj. Det var vores mål. Og der blev vi ret hurtigt klar over, vi blev nødt til at kunne dokumentere det, vi lavede. Vi blev nødt til at se, hvor starter det hele. Jamen, det starter med et frø ude i bomuldsmarken, siger Lars Bech.  

Nøglen til den grønne omstilling, som Neutral bevægede sig ud i, blev tredjeparts certificeringer. De blev et værktøj for Neutral til at navigere gennem komplicerede processer og en måde at sætte høje ambitioner og mål for, hvordan deres virksomhed kan mindske dens påvirkning af naturen mest muligt. 

I dag gør Neutral brug af en række certificeringer for at dække størst mulig del af deres værdikæde. De inkluderer, GOTS (økologi), Ecolabel, Fairtrade, SA800 og OEKO-TEX standard 100. 

Det er vigtigt, man ikke shopper rundt mellem leverandører, man skal give dem det fokus, de fortjener. Tillid er essentielt Christina Larsen, medstifter
Nye krav til leverandører

Omstillingen krævede også, at Neutral opbyggede en helt ny leverandørkæde. Her lærte de bl.a., at det er vigtigt at finde leverandører, der har et mindset som en selv, så de kunne tage rejsen sammen og ikke kun stille krav til dem. 

- Man skal være klar til at investere i sine leverandører og have tillid til dem. Hvis man skal have dem til at investere i deres produktion, så skal de også have et afkast. Vi har med-investeret i vores leverandører. Det er vigtigt, man ikke shopper rundt mellem leverandører, man skal give dem det fokus, de fortjener. Tillid er essentielt, siger Christina Larsen. 

Ser man bredt i branchen, oplever Neutral, at der har manglet en modenhed hos deres konkurrenter til at tage problemstillingen seriøst. Først de sidste par år har de oplevet interesse for emnet.  

- Kravene om rapportering og krav fra bestyrelser, myndigheder og aktionærer presser, og det gør at dagsordenen presses frem, og at man tænker sig mere om. Og det er jo også simpel logik. Hvis du også vil have et marked om 20 år, så går det jo ikke, at man lader det hele bryde sammen derude nu.

3 gode råd

  • Beslut jer
    Man skal beslutte sig for, at man vil og få sine leverandører og bestyrelse med. 
  • Hav interesse for det
    Man skal virkelig interessere sig for, hvad er det der foregår. Hvilke muligheder har jeg inden for det område, jeg er i. Og bruge noget tid på det.
  • Brug certificeringer
    Vi har haft god effekt af at arbejde med tredjepartscertificeringer, så det vil vi anbefale andre.  
Hør Lars Bechs råd til at arbejde med biodiversitet i værdikæden
Videoen er udarbejdet af WWF Verdensnaturfonden og Dansk Industri

Relateret indhold