03.11.21 DI Handel Nyheder

Er jeres produkter energimærket korrekt? Få styr på energimærkningen online som i fysiske butikker

Energistyrelsen har undersøgt, hvor gode forhandlere er til at energimærke deres produkter online. Resultatet viser, at der stadig er plads til forbedringer, og at fejlene spænder fra alt mellem mindre fejl til helt mangel på mærkning.

Energimærket er blevet ændret

Først og fremmest er det vigtigt at nævne, at energimærket er blevet ændret for køle- og fryseapparater, vaskemaskiner, kombinerede vaske- og tørremaskiner, opvaskemaskiner til husholdning, fjernsyn og lyskilder. Udover dette, er der nu krav om, at andre digitale skærme såsom computerskærme, også skal energimærkes.

Ændringen betyder, at man er gået tilbage til den tidligere skala for mærkning, som går fra A til G, hvor man ikke længere benytter hverken A+, A++ eller A+++. I skal som forhandlere bruge det ændrede energimærke på de produkter, det gælder for. På emballagen for lyskilder er der dog mulighed for at få udskiftet de eksisterende energimærker med de nye, ændrede mærker indtil 1. marts 2023.

Mærket for andre husholdningsprodukter, såsom tørretumblere, emhætter og ovne, vil også blive ændret gradvist fra 2022.

Energimærkning ved salg i fysiske butikker

Hvis I sælger energimærkede produkter i fysiske butikker, skal I sørge for, at alle nye produkter har et energimærke, når de udstilles i butikken. Mærket skal være placeret, så det er synligt og nemt for forbrugerne at læse det.

Vær særligt opmærksom på, at:

  • I ikke må gøre energimærket mindre end det er, eller ændre på dets udformning. Det er dog tilladt at forstørre det, hvis I gør det proportionelt, så forholdet mellem højde og bredde ikke bliver forvrænget.
  • I ikke må bruge en kopi af energimærket i sort/hvid.
  • I ikke må dække for energimærket med fx andre mærker eller prisskilte.

Energimærkning ved salg på webshops

Når I sælger på nettet, skal I informere kunden om et produkts energimærke og produktdatablad, inden købet bliver afsluttet. Informationen skal vises i nærheden af prisen på en klar og tydelig måde.

Jeres leverandører er forpligtede til at stille energimærke og produktdatablad til rådighed for jer i elektronisk form, så I kan benytte det til at sælge produkterne på jeres hjemmeside.

Det er også vigtigt at bemærke, at I skal henvise til energieffektivitetsklassen for produktet i reklamer og salgsmateriale, hvis I også oplyser om prisen eller andre energirelaterede oplysninger samtidigt. Det gælder både fysiske og digitale reklamer.

Hvem og hvad er omfattet?

Både forhandlere, producenter og importører skal vise energimærke og produktdatablad, når de sælger online – uanset om de sælger til forbrugere, forhandlere eller andre.

Som noget nyt, skal pilen i de ændrede mærker vise spændet for de øvrige energiklasser på mærket. Som illustration se dette eksempel:

imagef13tf.png

Har du spørgsmål?

Energistyrelsen har udgivet adskillige vejledninger til, hvordan man energimærker korrekt, både hvis man sælger fysisk eller via webshop. Du kan læse nærmere på Energistyrelsens hjemmeside her.

Har du spørgsmål til energimærkning, eller er du i tvivl om, hvordan din virksomhed skal forholde sig, kan du kontakte chefkonsulent/advokat Marie Krogsgaard Pedersen på makp@di.dk.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Marie Krogsgaard Pedersen
Johan Dein
Skrevet af:

Marie Krogsgaard PedersenJohan Dein

Relateret indhold