24.11.21 DI Handel Nyheder

Simple statistikcookies er ikke simple

Fredag den 15. oktober meddelte Erhvervsstyrelsen, at de i fremtiden ikke vil prioritere deres tilsyn med samtykkereglen for hjemmesiders indhentning af simple statistikcookies. Hvad betyder det? Og ændrer det reelt på noget?

Webshops og hjemmesider har i stigende grad behov for at kunne udføre dataindsamling for at anvende dem til at optimere deres kunders oplevelse og dermed salget. I takt med at flere hjemmesidebesøgende afviser cookies, og dermed også statistikcookies, bliver det sværere og sværere for virksomheder at løse denne opgave.

Erhvervsstyrelsen har derfor udtalt, at de ikke vil prioritere tilsynet med ”simple statistikcookies”, hvis der er tale om cookies eller lignende teknologier som:

  • Indsamler statistik til hjemmesideejerens egen brug, fx trafikmåling
  • Ikke bruges til at bygge en brugerprofil af den besøgende eller
  • Giver data videre til en tredjepart

Men hvad betyder ”simple statistikcookies” helt præcist?

Virksomheden Cookie Information har været i kontakt med Erhvervsstyrelsen og Datatilsynet for at høre, hvad udmeldingen rent faktisk betyder.

Cookie Information spurgte til, hvad ”brug af simple statistikcookies” betyder og hvordan ”trafikmåling, som ikke bygger en brugerprofil af den besøgende” skal forstås. De spurgte også om følgende:

”Er en brugerprofil fx:

  • At tracke den samme unikke bruger/device/browser på tværs af sessioner?
  • At tracke den samme unikke bruger/device/browser på tværs af samme session?
  • At samle oplysninger omkring en enkelt bruger”

Erhvervsstyrelsen svarede hertil at:

Hvorvidt der er tale om en brugerprofil afhænger af den konkrete sag, men ift. de scenarier du sætter op, er det dog Erhvervsstyrelsens umiddelbare vurdering, at alle tre vil kunne betegnes som, at man bygger en brugerprofil. Erhvervsstyrelsen

Erhvervsstyrelsen har bekræftet, at definitionen af simpel trafikmåling er:

  • ”trafikmåling uden at følge brugeren på tværs af samme session”;
  • ”trafikmåling uden at dele oplysningerne med tredjepart (fx Google)”;
  • ”trafikmåling uden at indsamle oplysninger omkring den specifikke bruger.”

Erhvervsstyrelsen har dog udtalt, at det ikke er muligt at lave en udtømmende liste af, hvad der følger af simpel trafikmåling, men at ovennævnte vil være omfattet.

Google Analytics er ikke simple statistikcookies

Cookie Information oplyser, at Erhvervsstyrelsens udmelding ikke kommer til at ændre på, at der skal indhentes både cookie- og GDPR-samtykke, før du bruger Google Analytics. Både Erhvervsstyrelsen og Datatilsynet har til Cookie Information oplyst, at der ikke vil ske en ændring af de gældende regler for samtykkekravet til cookies.

Dette på baggrund af at Google Analytics bygger en brugerprofil af den besøgende, og hver enkelt bruger bliver tildelt et bruger ID, som kan identificere brugeren, så det er muligt at følge brugeren rundt på ens hjemmeside.

Hvis du vil høre mere om, hvordan der kan måles trafik på din hjemmeside, selvom der bliver takket nej til

cookies, så kan du læse mere om Google Consent Mode her.

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål til cookies generelt, eller er du i tvivl om, hvordan din virksomhed skal forholde sig, kan du kontakte chefkonsulent/advokat Marie Krogsgaard Pedersen på makp@di.dk.

 

 

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Johan Dein
Skrevet af:

Johan Dein

Relateret indhold