Getty Images
08.12.21 DI Handel Nyheder

Stigende salgspriser i detailhandlen

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at salgspriserne i virksomheder indenfor detailhandlen er steget, men i særdeleshed også, at der er en forventning om, at de vil stige endnu mere i den kommende fremtid. Danske forbrugere har den samme forventning, viser tal fra både Danmarks Statistik og en af DI Handels egne undersøgelser, som er foretaget i samarbejde med Wilke.

Nedlukningerne i starten af 2021 gav detailsalget dårlige forudsætninger for et godt år. Nedlukningen ser – mod forventning – ikke ud til at have haft negative konsekvenser i salgsøjemed, for detailhandlen har sidenhen slået omsætningsrekorder i flere måneder. Omsætningen for de tre første kvartaler af 2021 har været på 295 mia. kr., hvilket er 6,7 pct. (18,5 mia. kr.) højere end de tre første kvartaler af 2020. Meget tyder altså på, at 2021 kan gå hen og blive et rekordår for detailhandlen.

Det hele er dog ikke guld og grønne skove for detailhandlen. De gode omsætningstal kan på sigt blive begrænset. Forsyningskæderne har nemlig været udfordret lige siden coronakrisens udbrud, hvilket som bekendt er blevet efterfulgt af et Evergreen skib, der satte sig fast i Suez kanalen og sidenhen stigende priser på energi, som har henstillet hele eller dele af produktionen i mange energiintensive produktionsvirksomheder i Kina og andre lande. Det er ikke klart, hvor stor en effekt alle disse hændelser har haft for priserne ude i butikkerne endnu, men det er helt sikkert, at det ikke har været, og på sigt ikke vil være, positivt.

Download også: Detailhandel - konjunkturbarometer for 2. kvartal 2021

47 pct. af detailvirksomhederne forventer stigende priser i de kommende 3 måneder

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailvirksomhederne forventer stigende salgspriser i de kommende 3 måneder, hvilket underbygger tesen om, at effekten af udfordringerne i forsyningskæderne på ingen måde er gavnligt for salgspriserne. Det er næsten halvdelen (47 pct.) af alle adspurgte detailvirksomheder, der forventer stigende salgspriser. Særligt indenfor branchen tankstationer, er der forventninger om, at priserne vil stige (92 pct.). Der er 63 pct. af virksomhederne indenfor handel med føde-, drikke- og tobaks- varer, som forventer at deres priser vil stige i de kommende 3 måneder. Mindre alvorligt ser det ud for anden detailhandel, hvor det blot er 28 pct. af virksomhederne, som forventer stigende salgspriser.

DI Handel har i forbindelse med Black Friday foretaget en stikprøveundersøgelse blandt medlemsvirksomheder, hvor der blandt andet blev spurgt ind til, hvorvidt virksomhederne er blevet påvirket af forsyningssituationen. Tallene underbygger dem fra Danmarks Statistik, da hele 54 pct. af de adspurgte detailvirksomheder angiver højere salgspriser, som en konsekvens af den nuværende forsyningssituation.

imageupft.png

Forbrugerne forventer ligeledes stigende priser

Forbrugerprisindekset, som er en indikator for hvor dyrt/billigt det er for forbrugerne at købe deres forbrugsvarer og serviceydelser, er steget til det højeste niveau nogensinde. Det vidner om, at det som dansker er blevet dyrere at leve. Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks er steget til et rekordhøjt niveau på 106,8 for oktober 2021, hvor det til sammenligning lå på 103,7 samme tidspunkt sidste år. Det ligner ikke, at priserne er færdige med at stige.

Forbrugernes forventninger til priserne i dag er – med et nettotal på 24,7 (et nettotal på 0 ville angive, at de ikke har set nogen udvikling i priserne) – væsentlig højere sammenlignet med for et år siden. Tendensen for netop dette nettotal har været stigende gennem næsten hele 2021, og vidner om at forbrugerne allerede kan mærke at priserne er steget. Når forbrugerne bliver spurgt ind til, hvordan de tror priserne om et år vil være sammenlignet med i dag, angiver de med et nettotal på 43,4, at de forventer, at de vil være højere. Tilbage i januar 2021 var nettotallet på 18,9, hvilket vidner om en stigende forventning til at priserne om et år vil være højere end i dag.

DI Handels egne tal underbygger ligeledes denne tendens. I forbindelse med Black Friday foretog DI Handel, i samarbejde med Wilke, en forbrugerundersøgelse. Her blev der blandt andet spurgt ind til om forbrugerne tror, at forsyningssituationen kommer til at få betydning for udvalget af varer og priser til julehandlen i år. Undersøgelsen viste, at hele 66 pct. tror det vil få betydning, imens blot 14 pct. ikke har nogen forventning om, at det vil få betydning.

imagenjga.png

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold