Webshop-favoritterne Zalando og Nemlig.com, der for nuværende har de største markedsandele på det danske e-commerce marked., har ligeledes været de to virksomheder, der har haft de største procentvise stigninger i markedsandele siden 2015.

16.03.21 DI Handel Nyheder

Top 20: Her er udviklingen af danskernes mest brugte webshops

Zalando og Nemlig.com er danskernes ultimative webshop-favoritter med både topplaceringer på Top 20, og den største procentvise stigning i markedsandele de seneste fem år. Matas er tordnet ind og frem på listen som feltets højdespringer.

En tidligere nyhed fra DI Handel med Top 20-listen over de største e-commerce virksomheder i Danmark indenfor detail viste, at Zalando, Nemlig.com, Matas, Wish og Boozt alle havde oplevet stor fremgang på e-commerce markedet i Danmark i 2020.

Men hvordan har udviklingen været de seneste fem år?

Webshop-favoritterne Zalando og Nemlig.com, der for nuværende har de største markedsandele på det danske e-commerce marked med hhv. 4,5 og 4,3 pct., har ligeledes været de to virksomheder, der har haft de største procentvise stigninger i markedsandele siden 2015. Zalando har set en stigning på 2,8 %-pt., og Nemlig.com har oplevet en stigning på 2,3%-pt.

Ses der derimod på, hvilke virksomheder der har rykket sig flest placeringer i på Top 20-listen, finder man Matas, Wish og Boozt. De seneste fem år er de gået henholdsvis 23, 14 og 13 pladser frem på listen.

Fælles for Wish og Boozt er, at de udelukkende sælger online. Det er gældende for hele 12 af de 20 webshops på danskernes top 20 liste.

Læs også: Hvilke gevinster og udfordringer opleves ved digitalt salg B2B?

Ikke den store udskiftning i Top 20

På trods af, at der har været store skift i rangeringen af virksomhederne, er der blot to af virksomhederne, som er nytilkomne de seneste fem år. Det gælder Matas og Wish.

Ligeledes er der kun to virksomheder, der er røget ud af listen. Det gælder Qliro Group AB (som har Nelly og CDON) og Arnold Busk A/S, der er gået fra placeringer som hhv. 17 og 18 i 2015 til nu ikke at fremgå. Qliro Group AB udgjorde 0,9 pct. i 2015 og udgør nu blot 0,3 pct. af den samlede e-commerce omsætningen indenfor detailhandlen.

imagegn50d.png

Læs også: Gaffeltruck til 142.000 solgt online

E-handelsvæksten tilfalder i højere grad Top 20

Andelen af den samlede e-commerce omsætning som Top 20 udgør er gået fra 25,9 pct. i 2015 til 36,8 pct. i 2020. Altså en stigning på hele 10,9 %-pt. Den totale e-commerce omsætning er altså i højere grad koncentreret om Top 20 end tidligere. 

Det er dog ikke nået til samme højder, som nogle af vores tætteste samhandelslande. Særligt Tyskland har et e-commerce marked, der domineres af virksomhederne på deres top 20 liste. Sammen med Frankrig, er det også det marked, hvor online markedspladser udgør den største andel af e-commerce markedet.

Hvor meget af e-commerce markedet, som listen for top 20 e-commerce virksomhederne udgør for en række af Danmarks tætteste samhandelslande, vil der blive sat fokus på i vores kommende nyhedsbreve. Næste uge er det med særligt fokus på Tyskland og deres top 20 liste.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold