28.09.21 DI Handel Nyheder

Bruger I influencere? Nye regler kan være på vej

Selvom det er forbudt at lave skjult reklame, er der mange mennesker, der ikke kan gennemskue, hvornår influencere reklamerer for ting på sociale medier. Regeringen vil derfor gerne ændre reglerne på området.

Allerede i dag er det forbudt for virksomheder at lave skjult reklame, og det er noget, som Forbrugerombudsmanden har stort fokus på. Eksempelvis blev en virksomhed i april 2021 politianmeldt, fordi de havde reklameret på Facebook uden at gøre det tydeligt, at det var reklame. Du kan læse mere om den sag i DI Handels artikel her.

Forbuddet mod skjult reklame gælder i alle medier og på alle platforme, fx også Facebook og Instagram, og forbuddet betyder, at markedsføring tydeligt skal være markeret som reklame. Loven siger dog ikke noget om, hvordan en virksomhed skal markere, at fx et Facebook opslag eller en YouTube video er reklame. I dag har en virksomhed altså frihed til selv at bestemme metoden.

Men det vil regeringen gerne ændre på.

Nye undersøgelser viser nemlig, at særligt børn har meget svært ved at identificere reklamer fra influencere på sociale medier. Hele 47 pct. af danske børn i alderen 6-8 år kan ikke gennemskue, hvornår en influencer på fx YouTube gør reklame for noget, eller hvornår influenceren bare deler en personlig holdning. Undersøgelsen viser også, at reklamer fra influencere er mere effektive overfor børn end reklamer på TV.  

Samtidig viser de nye undersøgelser, at både børn og voksne nemmere kan identificere reklamer fra influencere, hvis alle reklamer er markeret som ”reklame” på den samme måde – altså med en eller anden form for standardstempel.

Derfor ønsker regeringen, at digitale platforme såsom Facebook og YouTube får pligt til at udvikle en standardmarkering for reklamer, som virksomheder og influencere så skal bruge på de reklamer, som de lægger op på platformen. På den måde håber regeringen, at influencer reklamer ikke i praksis er skjulte, men derimod kommer frem i lyset. Du kan læse mere om regeringens udspil her.

Har du et juridisk spørgsmål?

I DI Handel sidder vi klar med erhvervsjuridisk rådgivning inden for e-handel, markedsføring, køberet, cookies, forbrugerret mm. Vores juridiske rådgivning er kun for DI Handel medlemmer.


Kontakt chefkonsulent Marie Asmussen, hvis du har spørgsmål, på mail: MAAS@di.dk

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Marie Krogsgaard Pedersen
Johan Dein
Skrevet af:

Marie Krogsgaard PedersenJohan Dein

Relateret indhold