Fra 2020 til 2021 har 4%-pt. færre unge mellem 16-19 år shoppet online.

01.09.21 DI Handel Nyheder

Nye tal: Færre unge shopper online

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at færre unge mellem 16-19 år shopper online, modsat resten af befolkningen, der i stigende grad, handler via nettet. De unge handler derimod ofte online i udlandet.

Fra 2019 til 2021 har 8%-pt. flere danskere foretaget et online køb. Hvor det i 2019 var 74 pct. af den danske befolkning, der havde shoppet online, er tallet for 2021 på hele 82 pct.

Den positive tendens - at flere foretager online køb - har også været evident, når der ses på tværs af de forskellige aldersgrupper i Danmark over en to-årig periode. De ældre har, fra et lavt udgangspunkt, oplevet de klart største stigninger i andelen der nu foretager online køb.

Den mindste stigning står den unge aldersgruppe mellem 16-19 årige for. De har fra 2019 til 2021 set en lille stigning på 3%-pt., hvilket isoleret set må siges at være positivt. Realiteten er dog, at der faktisk er set et fald fra 2020 til 2021, hvorfor de nye tal for 2021 ikke er ovenud positive. 

Fra 2020 til 2021 har 4%-pt. færre unge shoppet online, således at det nu er 81 pct., som har foretaget et køb online. Dette betyder, at en større andel af midaldrende danskere - de 40-59 årige - end de unge har handlet online i 2021.

Læs også: Danskerne køber i udenlandske webshops som aldrig før - DI Handel (danskindustri.dk)

Unge køber hos udenlandske internetforhandlere

På trods af, at der har været et fald i andelen af unge, der shopper online, er det fortsat dem, som i højeste grad foretager køb online hos udenlandske forhandlere.

51 pct. af de unge, som har handlet online indenfor de seneste 12 måneder, har foretaget køb online hos forhandlere indenfor EU (undtagen Danmark), og 23 pct. har foretaget køb hos forhandlere udenfor EU.

Til sammenligning er det for hele den online handlende befolkning 40 og 17 pct. som har handlet hhv. indenfor EU (undtagen Danmark) og udenfor EU. Det er ligeledes hos de unge, hvor der er den største andel, som ikke ved hvor forhandleren, som de har handlet hos, kommer fra. Dette har hele 11 pct. af de online handlende 16-19 årige tilkendegivet.

De unge er også de, der handler mindst indenfor landets grænser. Her er det 77 pct. af den unge befolkning (16-19 årige), som har foretaget køb indenfor de seneste 12 måneder.  Til sammenligning, når der ses på hele den danske befolkning, er der 88 pct., som har foretaget køb online hos danske internetforhandlere.

Dette er status quo fra året før og vidner altså om, at den digitale udvikling der er set under coronakrisen er kommet for at blive.

Læs også: Hvad shopper danskerne på online markedspladser? - DI Handel (danskindustri.dk)

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Relateret indhold