05.01.22 DI Handel Nyheder

Guide til B2C salgs- og leveringsbetingelser

Sælger du til forbrugere? Hvad end du allerede har et sæt salgs- og leveringsbetingelser, eller du først skal i gang med at sælge til forbrugere nu, så er det vigtigt at have salgs- og leveringsbetingelser, der er fyldestgørende. Salgs- og leveringsbetingelserne er jeres primære aftalegrundlag, og kan i forbrugerforhold også benyttes til at give en række oplysninger, som I er forpligtet til.

Salg mellem erhvervsdrivende og forbrugere er i stort omfang reguleret af forbrugerretlige regler i købeloven, markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven, men kan på visse punkter fraviges og tilpasses til netop jeres virksomhed.

Der er blandt andet forskel på, hvad I skal informere om, og hvilke regler I skal følge afhængig af om I sælger varer fysisk eller over nettet. Det kan også være nødvendigt at tilpasse jeres betingelser, hvis I tilbyder en udvidet reklamationsret eller garanti, eller sælger varer, der er undtaget fortrydelsesretten.

I guiden gennemgår vi kort og præcist de typiske faldgruber såsom, hvilke informationer I skal huske at give, forskellige urimelige aftalevilkår, og hvem der skal betale for returomkostninger. Du får ligeledes generelle gode råd til, hvad du ellers skal være opmærksom på som handelsvirksomhed, der sælger til forbrugere.

Du kan download vores guide til B2C salgs- og leveringsbetingelser her. Benyt endelig guiden til punkter du gerne vil have uddybet, eller er i tvivl om.

Johan Dein
Skrevet af:

Johan Dein

Relateret indhold