Getty Images

14.12.22 DI Handel Nyheder

Danskerne forventer færre julegaver og lavere julebudget

Danskerne tilpasser sig omstændighederne og skruer ned for julebudgettet. De nyeste tal viser, at hver ottende dansker skruer ned for budgettet for både julegaver og julemaden.

Den igangværende energikrise kombineret med de høje forbrugerprisstigninger gør, at pengene sidder lidt mere fast i danskernes lommer. Black Friday, der typisk giver tegn på årets største salgssæson for detailhandlerne, har vist, at danskernes forbrug er blevet påvirket af situationen. Seneste analyse fra DI Handel viser, at flere danskere har handlet under årets Black Friday, men de har i gennemsnit brugt færre penge end 2021. Desværre er der tegn på samme tendens for årets julehandel.

Læs mere her: Forbrugerprisstigningerne fik betydning for årets Black Friday - DI Handel (danskindustri.dk)

 

Fakta

Analysen er udarbejdet af YouGov på vegne af DI Handel, hvor der er foretaget en undersøgelse af danskernes forventninger til årets julehandel.

Hver ottende dansker skruer ned for julebudgettet

Af analysen fremgår det, at danskerne skruer ned for julebudgettet både, hvad angår gaver, og alt det andet der hører til julen. Hele 26% af danskerne har svaret, at de vil skrue ned for julegavebudgettet, og 23% har svaret, at de vil skrue ned for den resterende del af julebudgettet fx mad, pynt, etc. Omvendt har 13% af danskerne svaret, at de vil skrue op på budgettet til både gaver og andet til julen. For mange danskere vil julen 2022 altså ligne sidste år, men samlet set, vil ca. 1 ud af 8 danskerne altså skrue ned for julebudgettet.

 

Forbrugerne holder igen og det er helt naturligt. Vi danskere har altid været gode til at indrette og tilpasse os efter omstændigheder. Det gjorde vi under coronapandemien og nu igen med den høje inflation. I de seneste to år, har vi måske fråset, fordi vi ikke kunne rejse og kun kunne holde jul med de allernærmeste. Nu ser vi så tendens til at danskerne stopper lidt op og overvejer, hvordan vi bruger pengene – hvilket er en naturlig reaktion på de stigende forbrugerpriser. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

imagejjbba.png

Færre julegaver på grund af stigende priser

De høje forbrugerpriser kan blive afgørende for mængden af julegaver under træet. Knap hver tredje dansker vurderer, at priserne på de enkelte julegaver vil være højere eller meget højere siden sidste år. Mens 17% af danskerne vurderer, at priserne på julegaver vil blive enten lidt eller meget lavere.

imageq5uq.png

Resultatet af analysen viser, at det især er de 18-29 årige, hvor 45% af dem forventer at priserne på julegaver vil være lidt højere eller meget højere end sidste år. For de 40-49 årige er der omvendt færrest, der forventer, at julegavepriserne vil være højere i år. Blot 21% regner med, at priserne enten vil være lidt højere eller meget højere end i 2021.

Som konsekvens af de forventede højere julegavepriser regner 22% af danskerne med at købe færre julegaver, mens 9% forventer at købe lidt eller mange flere julegaver i år sammenlignet med 2021. Det ser altså ud til, at de stigende forbrugerpriser vil få indflydelse på, hvor mange penge der bliver brugt på årets julehandel. Detailhandelen kan derfor forvente en lignede nedgang i forbruget som vi så til årets Black Friday.

Download hele analysen

Black Friday og julehandlen 2022

Relateret indhold