21.02.22 DI Handel Nyheder

Danske virksomheder har EU-førertrøjen med digitale salgskanaler

Digitale salgskanaler som EDI, web, app og online markedspladser er populære blandt danske virksomheder. Ny analyse ”Fakta om e-handel – Del 2” afslører, at hele 38% af de danske virksomheder anvender minimum en af de mange digitale kanaler til salg. Det sikrer atter Danmark førerpositionen blandt EU-landene i 2021. Der er dog lidt grus i det digitale maskineri, når vi ser på danske virksomheders formåen med at hive omsætning ud af de digitale kanaler samt at udnytte disse til eksport.

DI Handel har udarbejdet analysen ”Fakta om e-handel”, der samler størstedelen af det offentligt tilgængelige data om virksomhedernes e-handel fra Danmarks Statistisk. Det gælder både websalg og EDI, men også websalg gennem online markedspladser. Fakta om e-handel – Del 2 indeholder Eurostats seneste opdatering af tal på tværs af EU-lande og viser, at danske virksomheder for andet år i træk kan bryste sig som det EU-land med den største udbredelse af digitale salgskanaler.

                                     image1wra.png

Med hele 38% af danske virksomheder, der har digitalt salg, placerer danske virksomheder sig på en suveræn førsteplads sammenlignet med andre EU-lande. Dog er forspringet til andenpladsen – irske virksomheder – blevet mindsket fra 5%-pt. til 4%-pt over det seneste år, hvilket skyldes, at andelen af virksomheder med digitalt salg i Danmark ikke har udviklet sig fra 2020, og derfor er det de andre lande, der har rykket sig. EU-gennemsnittet er steget med 1%-pt. fra 2020 og ligger for 2021 på 17%.

imagea0sf.png

Flest virksomheder har web, men EDI er suveræn størst på omsætning

Førertrøjen i udbredelsen af digitale salgskanaler til de danske virksomheder er bl.a. kommet fra en høj udbredelse af websalg (webshop, app og online markedspladser), som 30 % af virksomheder har. EDI er den næstmest udbredte digitale salgskanal, som 15% af virksomhederne har. Selvom websalg er populær blandt danske virksomheder, vendes billedet, når vi ser på, hvor stor en andel af virksomhedernes omsætning der kommer fra de digitale kanaler.

Andelen af omsætning fra digitale salgskanaler er størst i Irland, hvor hele 38% af virksomhedernes samlede omsætning kommer gennem de digitale kanaler. Danske virksomheder har en omsætningsandel på 28% og placerer sig på en delt tredjeplads sammen med belgiske virksomheder. Den delte tredjeplads i 2021 er én plads bedre end i 2020. Fremgangen i det indbyrdes regnskab skyldes dog ikke, at en større andel af danske virksomheders omsætning kommer fra digitale salgskanaler, da der faktisk har været en lille tilbagegang i andelen. Fremgangen skyldes derimod, at tilbagegangen i andre lande har været større end tilbagegangen for de danske virksomheder. Gennemsnittet på tværs af hele EU ligger på 20%, hvilket er det samme som året før.

imageswyl9.png

Ser vi på omsætningsandelen fra de forskellige digitale kanaler, er EDI suverænt størst. Med en omsætningsandel på 20% fra EDI er kanalen den ”største” blandt danske virksomheder, og det placerer Danmark som nummer 3 i EU. Webkanalen er den mest udbredte kanal, men udgør blot 8% af virksomhedernes omsætning, hvilket placerer Danmark på en ottendeplads i EU. Det er en tilbagegang fra en fjerdeplads i 2020.

Danske virksomheder skal blive bedre til at e-eksportere

I mange år har danske virksomheder været blandt de absolut dårligste, når det kommer til at udnytte potentialet i de digitale salgskanaler til at drive eksport (e-eksport). I 2019 placerede Danmark sig på en 24. plads ud af 28 mulige EU-lande. Danske virksomheder har dog taget nogle store skridt siden og placerer sig nu på en 17. plads i det indbyrdes EU-regnskab. 38% af danske virksomheder med digitalt salg, sælger digitalt til andre EU-lande.

Selvom vi ser en solid fremgang i danske virksomheder med e-eksport, kan vi sagtens blive bedre. Danske virksomheders evne til at drive e-eksport er nemlig den eneste disciplin, som ligger under EU-gennemsnittet på 41%.

image19afo.png

Relateret indhold