Getty Images
22.02.22 DI Handel Nyheder

Husker du at oplyse om fragtpriser?

Byretten i Kolding har idømt en byggemarkedskæde en bøde på 150.000 kr. for at have vildledt forbrugere om sine priser, både på deres webshop og i tilbudsaviser.

Manglende oplysning om fragtpriser 

I den konkrete sag havde byggemarkedskæden markedsført en reol og flere trailere med priser uden oplysning om fragtpris. Dette er som udgangspunkt også lovligt, men det kræver så, at forbrugerne har mulighed for at købe de pågældende varer uden at skulle betale for fragt. 

Hvis det ikke er tilfældet kan det være vildledende markedsføring for forbrugerne. I den pågældende sag havde forbrugerne ikke haft mulighed for, fx at afhente deres varer i butikken og dermed undgå fragtprisen. På produktsiden for varerne var det kun oplyst, at den omtalte reol kostede 398 kr., men når forbrugeren gik videre i købsprocessen blev det oplyst, at forbrugeren også skulle betale 299 kr. i fragt for at få sin reol. 

Retten fandt det vildledende, at det ikke var oplyst, at der kunne blive tillagt fragt til prisen. Nederst på produktsiden havde forbrugeren mulighed for at klikke på ”Fragtpris og leveringsomkostninger”, men dette fandt retten ikke som af betydning.  

Forskel på skriftstørrelser, der angiver pris kan være vildledende 

Markedsføringen af trailerne var en lidt anden sag. Her havde byggemarkedskæden kørt to forskellige kampagner, som dog adskilte sig på ét vigtigt punkt. 

I den ene periode var trailernes pris oplyst med en stor rød skrift, som angav prisen for traileren eksklusiv omkostninger til indregistrering, ekspeditionsgebyr og fragt. På samme tid var den samlede pris for traileren, der angav prisen inklusiv omkostninger til indregistrering, ekspeditionsgebyr og fragt oplyst med en mindre sort skrift. Det var ikke muligt for forbrugerne at købe trailerne uden at betale den samlede pris, som fremgik med mindre sort skrift, og retten fandt af denne grund, at markedsføringen var vildledende. 

I en anden periode havde trailerne været markedsført på samme måde som nævnt ovenfor, men derimod med samme skriftstørrelse for den røde og sorte skrift. Retten fandt, at dette ikke var vildledende overfor forbrugerne, og dermed tilladt. 

Hvordan undgår man vildledende markedsføring? 

Det er vigtigt at huske på, at en forbruger skal kunne købe en given vare til den pris, som I annoncerer varen til. Det betyder, at alle obligatoriske omkostninger, som forbrugeren ikke kan komme udenom, skal indregnes i prisen.  

Det gælder eksempelvis moms og afgifter, men også fragtpris, hvis kunden ikke kan købe varen uden at betale for fragt. Hvis det ikke er muligt at udregne, hvad fragtprisen vil være, så skal I huske at oplyse, at der tillægges fragt til prisen. Denne information skal oplyses første gang produktet vises og fx ikke kun på produktsiden, som forbrugeren skal klikke sig videre til. Informationen skal også være i umiddelbar tilknytning til prisen, og kan med fordel skrives lige under, eventuelt med link til, hvordan fragtprisen bliver beregnet. 

Læs mere om Forbrugerombudsmandens sag her. 

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål til sagen, eller er du i tvivl om, hvordan din virksomhed skal forholde sig, kan du kontakte Johan Dein på jode@di.dk. 

Johan Dein
Skrevet af:

Johan Dein

Relateret indhold