Colourbox
20.04.22 DI Handel Nyheder

En verden i forandring

Verdenshandlen er præget af de seneste års konstante forandring – ikke kun i Danmark, men i hele verdenen. Det sætter sine præg på fremtidens forretning, salg, og vækst, hvor betingelserne for at drive forretning i en ny og foranderlig tid ændres.

Corona eksisterer stadig, men hvor vi i Danmark kan glæder os over diverse restriktioner er hævet, begrænses mange andre lande stadig af coronapandemien og dens konsekvenser. Virussen har accelereret og sat ekstra fart under den udvikling vi ser på bl.a. digitalisering, salg og eksport. Efter 2 år med intens fokus på corona, er fokus nu skiftet til forfærdelighederne i Ukraine. Vi er gået fra en krise til en anden.

Lige nu oplever vi usikkerhed i verdensøkonomien, ulykke og fortvivlelse med krigen i Ukraine, der på kort tid har skabt voldsom ødelæggelse og store udfordringer på et globalt plan. En krise, der skubber den politiske magtbalance, samhandlen og produktioner for alle verdens lande.

Læs også: Krigen i Ukraine skærer en stor del af væksten i verdensøkonomien - DI (danskindustri.dk)

Trods udfordringer og kriser er ansvarlig forretningsudvikling i fokus

Alt imens ser vi en global mangel på arbejdskraft og råvaremangel. Vi mangler hænder og hoveder. Hvis ikke vi får løst den udfordring, vil det have afgørende betydning i fremtiden. Derudover stiger vigtigheden af bæredygtig handel og klimadagsordenen forsat. Bæredygtighed er i fokus, og bæredygtig forretning er blevet en naturlig del af ansvarlig forretningsudvikling, og er et afgørende konkurrenceparameter.

2022 – både kunder og markeder ændres

2022 tegner en tid, hvor både kunder og markeder fortsat ændres og udvikles af store forandringer globalt.

Vi ser tydelige effekter af den globale situation, som bl.a. Coronapandemien har medført, og som har skubbet til forbrugernes adfærd, der har ændret sig over de seneste år. Det skaber nye forretningsperspektiver, og sætter nye krav til ledelsen og salget.

Læs også: Top 10 forbrugertendenser i 2022 - DI Handel (danskindustri.dk)

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden

Simone S. Nielsen
Skrevet af:

Simone S. Nielsen

Relateret indhold