GettyImages
24.05.22 DI Handel Nyheder

Hvorfor skal CX være en del af din virksomhedsstrategi?

Tirsdag den 17. maj afholdte vi første modul af DI Handels nye CX POPUP-netværk i samarbejde med Knowit Experience. Deltagerne dykkede ned i, hvorfor CX skal integreres i virksomhedens strategi, og hvordan man får det til at ske.

Kunderne og forbrugerne er blevet mere bevidste om deres kundeoplevelse, ligesom de har fået flere valgmuligheder, når det kommer til at handle – fysisk som online. I takt med denne udvikling flytter forbrugerne og kunderne sine indkøb alt efter kundeoplevelsen. Det betyder at kundernes behov og adfærd fylder mere og mere hos virksomhederne, der forsøger at følge med i udviklingen, forventningen og efterspørgslen på, hvad kunderne vil have.  

Den 17. maj opstartede DI Handels CX POPUP-Netværk 2022, hvor vi sammen med konsulentvirksomheden Knowit Experience kiggede ind i at løfte kundeoplevelsesagenda op på direktionsniveau, samt at få formidlet de nye værdier og fornyede strategier ud i virksomhederne. Stine Reesen, Director hos Knowit Experience kom med konkrete råd til, hvorfor det er vigtigt at tilføje CX i din strategi.

Er dit produkt brand-centrisk eller kunde-centrisk?

Hvad er dit produkt designet til, og hvad skal det egentlig kunne? Kan det mere end i øjeblikket? Designer og udvikler du dine produkter for din brandets skyld, og hvor marketing har haft stor indflydelse? eller gør du det for at række ud efter kundernes behov? Kig på dit produkt og sæt dig i kundens sted, for at vurdere, om dit produkt kunne få en bedre kundekomfort ved at ændre på eksempelvis layoutet.

imageekh0o.png

Virksomheder, der har styr på sin kunderejse arbejder mindre silo-opdelt og har bedre omstillingsevne

Hvis du arbejder med din kunderejse, og har hele din virksomhed med, så vil der være et tydeligt positivt resultat med et stærkere samarbejde på tværs. Oveni den viden man tilegnet sig om organisationens drift, kommercielle opgaver etc., styrker samarbejdet, hvilket har vist sig, bl.a. under finans- og coronakrisen, at give en stærkere omstillingsevne, som bidraget til at virksomheden hurtigere kan tilpasse sig omstændighederne.

CX-fokuserede virksomheder har 4-8% højere indtjeningsevne

De virksomheder som arbejder fokuseret med kundeoplevelsen viser sig også at opnå højere indtjeningsevne i dagligdagen. To årsager er 1) at man finder nye forretningsmuligheder ved at have gennemgået virksomhedens CX-arbejde, og 2) at kunderne i højere grad vælger ud fra kundeoplevelse fremfor pris.

Tilmeld dig her: CX POPUP-NETVÆRK

Hans-Jacob Philipp
Skrevet af:

Hans-Jacob Philipp

Relateret indhold