GettyImages
28.06.22 DI Handel Nyheder

Kom i gang med din digitale marketingsstrategi

Før i tiden skulle alle kræfterne lægges i offline markedsføring. I dag lever den primære markedsføring online. Det er ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt du skal benytte online markedsføring, men nærmere et spørgsmål om, hvordan din digitale marketingstrategi skal se ud.

Digital marketing handler om at synliggøre din virksomhed for mulige kunder og eksponere dem for virksomhedens produkter og services, når de færdes på internettet og sociale medier. Ved at styrke din virksomheds synlighed og tilstedeværelse på de digitale platforme øger du muligheden for at skaffe nye kunder og øge salget. Men hvordan kommer du lægger du en marketingsstrategi, der konverterer?

Formår du ikke at målrette din marketing mod de rette kunder, vil det resultere i, at dine kampagner og reklamer taler for døve ører. Den største forskel på typer af målgrupper findes i, hvorvidt du sælger B2B eller B2C.

B2B eller B2C?

B2B og B2C marketing differentierer sig på strategi, målgruppe, og hvordan der skal kommunikeres med dem. Hvor B2B marketing er rettet mod behov og adfærd hos indkøbs- og nøglepersoner hos virksomhederne og dermed til virksomheden selv, målretter B2C marketing sig mod behov og adfærd hos den enkelte forbruger.

  B2B marketing B2C marketing
MÅL

Kunden har fokus på ekspertise og effektivitet - ROI

Kunden har fokus på tilbud og underholdning

MOTIVATION

Kunden drives af logiske årsager og økonomiske incitament

Kunden drives af følelser og umiddelbare behov

KØBSPROCES

Kunden er ofte nødt til at rådføre sig med beslutningstagere inden køb foretages

Kunden foretager oftest købet direkte uden at involvere andre i beslutningen

B2B - marketingsstrategi

Når du som virksomhed skal i gang med at markedsføre og eksponere dine B2B-kunder for din virksomheds services eller produkter, er der en række overvejelser og steps, du kan følge.

  • Identificér målgruppen – Bliv klog på din målgruppe – hvem er de, hvilke online platforme bruger de, og hvad interesserer dem? En stærk digital B2B marketingsstrategi begynder med en defineret målgruppe. Med kendskab til demografisk og digital adfærd sikrer du, at dit indhold og digitale materiale eksponeres overfor rette øjne og ører.

  • Hvad er virksomhedens force? – Hvis du kan fremhæve en eller flere ting, hvor din virksomhed adskiller sig fra virksomhedens konkurrenter, kan det bruges i markedsføringen. Ved at identificere, hvor I skaber værdi, og hvad der gør jer til jer, skiller I jer ud fra mængden, hvilket øger synligheden, som er en essentiel del i marketingsstrategien. I sælger ikke noget, hvis kunderne ikke ved, I eksisterer.
  • Brug platformene rigtigt – Hver platform og kanal understøtter nogle særlige markedsføringsindsatser. Undersøg, hvordan andre bruger af de forskellige digitale platforme. Udnyt potentialet der er ved de forskellige kanaler. Sociale medier kan noget, som email-marketing ikke kan og omvendt. Opbyg din B2B marketingsstrategi således, at markedsføringen understøtter hinanden på tværs af kanaler.

  • Digital tilstedeværelse – Alle virksomheder bør sikre sig, at virksomheden har en stærk digital tilstedeværelse, før de kaster sig ud i en stærk marketingsstrategi. Din virksomheds digitale tilstedeværelse bør bestå af betalte annoncer, søgemaskineoptimering (SEO) og et brugervenligt website med godt informationsflow.
Simone S. Nielsen
Skrevet af:

Simone S. Nielsen

Relateret indhold