24.08.22 DI Handel Nyheder

3 vinkler på bæredygtig e-commerce

Grøn omstilling og bæredygtighed er et konkurrenceparameter, handelsvirksomheder ikke længere kan komme udenom. Men hvordan ser bæredygtighed ud fra et strategisk perspektiv, fra supply chains synsvinkel, og hvordan påvirker det online salg?

Vejen til grøn omstilling er ikke nem. De seneste år er flere nye begreber kommet til, og dem skal virksomheder ikke bare forstå til eget brug, de skal også forstå, hvilke krav det stiller til hele værdikæden.

De virksomheder, der formår at omstille sig og kommunikere omstillingen troværdigt, er de store vindere, og der venter dem store muligheder - ikke bare i Danmark, men også globalt. Men for at omstille sig kræver det, at virksomheder ser bæredygtighed som en hel central del for virksomheden”, mener Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel.

Tiden er løbet fra at lave en selvstændig strategi for bæredygtighed. Grøn omstilling og bæredygtighed skal i dag være kernen af virksomhedens strategi, og derfor skal du ikke lave en bæredygtighedsstrategi, men lave en strategi, der er bygget på bæredygtighed. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Ifølge Jacob Kjeldsen er det kun på den måde, virksomheder kan sikre et stærk fokus på omstillingen blandt ledelsen.

Det er dog ikke nok at have et internt stærkt grønt fokus. For at lykkes med omstillingen skal virksomheder også kigge ud over egne rækker. Kunder, leverandører, investorer – ja hele værdikæden skal tænkes ind, for den påvirker også virksomhedens omstilling.

Supply chain: Genbrug er ikke altid vejen frem

For langt de fleste danske handelsvirksomheder ligger en stor del af det samlede CO2-aftryk hos underleverandører – bl.a. i transporten af underleverancer og distribution til kunderne. Det samme gælder også for danske produktions- og servicevirksomheder.

Derfor skal virksomhederne have godt styr på deres supply chain og logistik. Det er dog lettere sagt end gjort, og man kan ikke bare genbruge virksomhedens logistik setup, når man åbner en ny salgskanal f.eks. en webshop. 

Man bør revurdere virksomhedens supply chain design, hver gang man står overfor at skalere virksomheden. Både op og ned. Det gælder, uanset om den er stor eller lille. Poul Skovgaard, Chefkonsulent

Poul Skovgaard tilføjer, at der er stor forskel på at servicere kunder med hyppige, store leverancer til erhvervsmodtagere og sporadiske mindre forsendelser til private modtagere - for slet ikke at tale om udenlandske kunder. Det kan være vanskeligt at rumme i samme logistiksystem.

Online salg: Hele værdikæden er i spil

Det store spørgsmål er, om e-commerce kan være bæredygtigt? E-commerce er ikke bæredygtig af natur, men der er sket meget de seneste år for at gøre produktion, emballage og levering mere bæredygtig.

Eksempelvis viser Copenhagen Cartel vejen  ved at give rest- og spildressourcer nyt liv og tilbyde bæredygtige produkter, der sætter mennesker og klima før profit.  Orkla startede en webshop for at reducere madspild, og hurtigt voksede interessen, så webshoppen i dag er en vigtig salgskanal for dem.

For virksomheder er det en nødvendighed at omstille sig. Online salg er blevet den foretrukne indkøbskanal for mange forbrugere og professionelle indkøbere. Dette skifte i indkøbspræference er især accelereret og vokset under Covid-19. 

Skiftet har dog også rejst nogle klimarelateret bekymringer. Forbrugerne forventer, at virksomhederne tager ansvar og gør handelen bæredygtig. Og lovgiverne laver nye og striksere reguleringer.

Skiftet til bæredygtigt online salg er både nødvendigt, vigtigt og det rette at gøre Mie Bilberg, Chefkonsulent
Simone S. Nielsen
Skrevet af:

Simone S. Nielsen

Relateret indhold