20.01.23 DI Handel Nyheder

Experimentation Culture: Et nyt mind-set med udgangspunkt i konverteringsoptimering

Efter 10 års Conversionboost konferencer, hvor fokus er på konverteringsoptimering, står det nu klart, at metoderne til at øge antallet af salg på et website også har potentialet til at blive den nye måde at tænke digital udvikling. Det handler om at etablere en ”eksperimenterende kultur” i virksomheden.

I efteråret 22 løb Experimentation Culture Awards over nettet for anden gang. Det er der sikkert ikke mange danske virksomheder der opdagede. Det er en skam, for showet er del af en større trend, der som mange andre har taget form i store udenlandske techgiganter som Booking.com, LinkedIn og Facebook, men også mere traditionelle virksomheder som Wallmart, Nike, BBC og FedEx.

Det fortæller grundlæggeren af Conversionboost konferencen, CRO specialist hos Optuner, Ole Gregersen, som optakt til dette års event, der afholdes i Industriens Hus den 21. marts i samarbejde med DI Handel.

Ole Gregersen

Grundlæggeren af Conversionboost konferencen, CRO specialist hos Optuner, Ole Gregersen, som optakt til dette års event, der afholdes i Industriens Hus den 21. marts i samarbejde med DI Handel.

”Lytter man til nominerede og vindernes fortællinger, så er det tydeligt at der er tale om en slags konverteringsoptimering på steroider. Forstået sådan, at det er optimeringsprocessen, med dens fokus på analyse, hypoteser og videnskabelige test, der er omdrejningspunktet. Men ikke blot isoleret til målbare forbedringer af hjemmesiden. Heller ikke bare som en motor, der kan spytte kvalificerede svar ud på alle mulige typer af designændringer. Nej, mere som et mind-set – en kultur.” siger Ole Gregersen. Han fortsætter: ”Det er en kultur der fordrer, at der eksperimenteres inden der besluttes. At beslutninger ikke tages på mavefornemmelsen, baseret på anciennitet eller jobrolle, men tages kvalificeret baseret på test. I sin grundform kan det være A/B split-test, men det kan være så meget andet. Det kunne være ”falske” produkter, som ingen kan købe, men som angiver og tester på købsinteresse – hvilket er en virkelig case fra pizzakæden Dominos.”

På Conversionboost 2023 kan du opleve flere eksponenter for den eksperimenterende kultur. Faktisk kommer grundlæggeren af Experimentation Culture Awards, Hollandske Ton Wesseling. Han fortæller mere om hvorfor det er vigtigt at have ”fyrtårne” blandt virksomheder, som andre kan se op til og han vil præsentere årets kategorier som er åben for nomineringer og indstillinger, for danske og internationale virksomheder.

image0nxo.png

Og det er ikke tilfældigt at der tales om en kultur siger Ole Gregersen: ”Den måde at tænke på, den måde løbende at afprøve ideer op mod hinanden eller op imod det eksisterende, for at vurdere om de fungerer bedre, det er den eksperimenterende kultur. Den går på tværs af organisationen, sådan at også ledelsesmæssige beslutninger kan trække på de indsigter, der løbende bliver skabt i organisationen. Når kulturen er mest udbredt, tillader den at alle medarbejdere kan bidrage med hypoteser til test, uden at ledelsen inddrages. Man kan sige at eksperimenter og holdninger bliver demokratiseret i virksomheden.  Eksperimenter kan udføres alle steder, ikke kun på hjemmesiden, men også som del af innovation og andre udviklingsprocesser: Data vinder over meninger.”

Men det hele er ikke blot en organisatorisk øvelse forsikrer Ole Gregersen: ”Det handler jo om at skabe vækst igennem at minimere risikoen for at implementere ting der ikke virker. Med en eksperimenterende kultur er det muligt at skabe en udvikling, hvor man hele tiden implementerer vindende designs i stedet for at gætte sig frem.”

imageyyunp.png

Efter 10 år med Conversionboost konferencer er der begyndt at ske et skifte indenfor konverteringsoptimering, som også kan opleves på årets Conversionboost konference.

”Det tydeligt, at de første år handlede mest om knapper på farver og konkrete ændringsforslag, til nu mere at handle om optimeringsprocesser, om at skabe et CRO team og ikke mindst om det mind-set, der skal til for at sikre vækst og succes. ” Slutter Conversionboost arrangør Ole Gregersen.

Vi håber at se dig til Conversionboost 2023 i Industriens Hus, tirsdag den 21. marts 2023

Konferencen afholdes på engelsk.

Særlig rabat til DI Medlemmer. Læs mere om konference og tilmeld dig her.

blobid0.png

 

Relateret indhold