23.05.24 DI Handel Nyheder

Hvad er cirkulær økonomi og hvad betyder det som retailer?

Cirkulær økonomi er en model, der afkobler økonomisk vækst fra forbruget af ressourcer.

Cirkulær økonomi er en økonomisk model, der har til formål at udnytte ressourcer så effektivt som muligt og minimere affald. I en cirkulær økonomi tænkes der i cirkulære kredsløb, hvor produkter og materialer kan repareres, genbruges direkte og til sidst genanvendes. Dette giver produkter den højest mulige værdi med det mindst mulige input af nye materialer og energi. I modsætning til lineær økonomi, hvor produkter designes til at tjene ét formål og derefter ender som affald, fokuserer cirkulær økonomi på at forlænge produkters levetid og minimere spild. Det handler om at tænke bæredygtigt og bevare ressourcerne ved at undgå unødvendig udvinding af nye råstoffer og reducere energiforbruget.

Cirkulær økonomi har potentiale til at forandre den måde, vi forbruger og producerer på, og samtidig imødegå globale udfordringer som klimaforandringer, naturkriser og ressourceknaphed. Ved at nytænke materialer, design og produktion kan vi skabe en mere bæredygtig fremtid.

Cirkulær økonomi har som mål at ændre vores traditionelle lineære adfærd ved at følge grundlæggende principper om at afkoble værdiskabelse fra forbruget af knappe ressourcer.

Ved at cirkulere ressourcer og forbedre værdiskabelsen kan cirkulær økonomi generere besparelser på op til €600 milliarder om året og tilføje €1,2 billioner i værdi på tværs af værdikæderne globalt inden 2030 [1]. Ud over at tilbyde nye forretningsmuligheder bidrager cirkulære økonomi til reducerede CO2-emissioner. Produktion, brug og bortskaffelse af materialer udgør en betydelig del af de globale CO2-emissioner, som kan tackles ved hjælp af cirkulære løsninger.

Hvad kan detailhandlere opnå ved at skifte til cirkulær økonomi?
Værdiskabelse i en cirkulær økonomi handler om mere end blot at sælge et produkt; det handler om at levere løbende værdi til kunderne. Ny forskning udført på Danmarks Tekniske Universitet (DTU)  har identificeret, at detailhandlere har mulighed for at opbygge tættere og længerevarende relationer til deres kunder ved at levere værdi gennem hele produkternes livscyklus. Dette kan ske gennem ydelser, der forbedrer produktets cirkularitet, såsom udvidet garanti, service og reparation.

Skrevet af:

Krestine Mougaard & Giovana Monteiro Gomes, ready2LOOP

Relateret indhold