Raketfilm
15.05.24 DI Handel Nyheder

Salgskonferencen på bagkant - Vision2030

Onsdag den 15. maj afviklede vi i DI Handel vores største årlige event: Salgskonferencen 2024. Under overskriften "Fremtiden er ikke, hvad den har været!" talte vi om de mange muligheder, fremtiden bringer. Men også om den usikkerhed, der er blevet et grundvilkår for vores virksomheder og kollegaer. Formålet var at sende deltagere hjem med ny viden, nye ideer og fornyet energi.

For selvom danske handelsvirksomheder altid har været dygtige til at tilpasse sig, har usikkerheden om fremtiden aldrig været større end nu. Det skyldes en massiv digitalisering, generativ AI og anden teknologisk udvikling, der sammen med en række globale megatrends vil ændre relationen mellem virksomhed og kunder radikalt.

En ny vision om ’strategisk fremtidstænkning’

Derfor har vi i DI igangsat et arbejde, som skaber Vision2030 for fremtidens handelsvirksomheder – en langsigtet vision, der skal hjælpe virksomhederne med den strategiske fremtidstænkning.

På årets salgskonference dykkede vi sammen med vores dygtige gæster ned i de tendenser, som er fremhævet gennem vores arbejde med visionen.

Dagens program var inddelt i tre hovedtemaer, med fremtidsparathed som gennemgående rød tråd. Under disse temaer snakkede vi om bl.a. flydende forbrugere, udvidelse af kompetencer, tiltrækning af talent og partnerskaber på tværs.

Programmet var spækket med læring

Konferencen blev sparket i gang med en velkomst af Lykke Friis og Jacob Kjeldsen, som satte scenen for dagen. Bugge Holm Hansen, seniorfuturist fra Copenhagen Institute for Future Studies, indledte med en præsentation om, hvordan fremtidens forbrugere agerer, og hvilke krav handelsvirksomheder skal kunne efterleve.

Klaus Dohrmann fra DHL belyste, hvordan virksomheden bruger data til at skitsere fremtidens behov og forme strategier inden for e-handel og distribution. Lars Himmer, CEO hos Holo, tog over med en snak under overskriften: Er fremtidens "last mile" førerløs? Han delte indsigter i, hvordan droneteknologi og selvstyrende køretøjer revolutionerer leveringssystemer, som kan integreres i nutidens logistik.

Efter en kort pause fortsatte programmet med Charlotte Falk Burmeister fra Microsoft Denmark og Kristoffer de Hemmer Hamborg fra Semler Group, efterfulgt af Maria Bohse Rosenbæk fra Danske Fragtmænd med Claudio Christensen fra Ahlsell Danmark. Begge "par" talte ind i forbedring af processer med teknologi, herunder hvordan den anvendes i forbedring af kundeoplevelser og bæredygtighed. Som sidste indslag inden pausen var Helle Skov fra Q8 på scenen og stillede skarpt under overskriften: Er der stadig bemanding på fremtidens servicestationer?

Liverpool FC og Carlsberg talte om varige partnerskaber

Efter frokosten genoptog vi programmet med Peter Normann fra Morsø Jernstøberi, som talte om fordelene ved bæredygtig produktion. Efterfølgende havde vi en interessant paneldebat om tiltrækning og fastholdelse af kompetencer & talent med Morsø Jernstøberi, Planet Nusa, Q8 og Danske Fragtmænd. Kristine Esmer og Mille Skat, medstiftere af Planet Nusa delte senere deres erfaringer med at engagere forbrugere og opbygge brandloyalitet gennem effektiv brug af brandambassadører.

Ben Latty, kommerciel direktør i Liverpool FC, præsenterede nøglestrategier for vækst i en af verdens største fodboldklubber, herunder partnerskaber, hvilket ledte os ind i næste præsentation med Carlsberg – en af klubbens prominente partnere. Herfra havde vi Global Sponsor Director Louise Bach på scenen, som udfoldede, hvordan virksomheden udnytter sponsorater til at understøtte både markedsføringsstrategier og bæredygtighedsinitiativer.

Vi sluttede dagen ud med lounge i vores atrium, hvor gæsterne fik rig mulighed for netværk over en kold øl.

I DI er vi overbeviste om, at virksomheder, der forstår og formår at udnytte de nye muligheder, fremtiden bringer, bliver godt rustet til også at imødekomme dens udfordringer. Målet for dagen var at give deltagerne en kompetence til at identificere, præcis hvilke der er mest centrale for din virksomhed. Vi håber derfor, at jeres dag var lige så lærerig som vores, og at I vil følge med i det videre arbejde med visionen.

Relateret indhold