Foto af Joshua Tree Photograpy
18.06.24 DI Handel Nyheder

DI Handel på Folkemødet: Tilbage til fremtiden

Hvad kan Danmarks landshold for handelsvirksomheder lære af fremtiden? Det fandt vi ud af på dette års Folkemøde, hvor de to adm. direktører Britta Korre Stenholt og Marie Grew rejste frem i tiden til 2030 og mødte tre fremtidseksperter.

På dette års Folkemøde på Bornholm afholdt DI Handel eventet ”Tilbage til fremtiden”, hvor branchedirektør Jacob Kjeldsen tog Britta Korre Stenholt (adm. direktør i STARK DK), Marie Grew (adm. direktør i MoonBoon) og publikum i hånden på en tidsrejse frem til år 2030.

Her blev de mødt af tre fremtidseksperter, som hver gav deres perspektiv på fremtiden og indsigter, der er værdifulde for danske handelsvirksomheder, som fortsat ønsker at være konkurrencedygtige i 2030.

Geopolitisk usikkerhed i 2030

Første ekspert på scenen var Lykke Friis, som gav en status på den geopolitiske situation i 2030. Hun understregede, at Europa er præget af usikkerheder og i høj grad afhænger af, hvem vi vælger som vores statsledere. Denne uforudsigelighed betyder, at danske handeslvirksomheder må forberede sig på forskellige scenarier og tilpasse sig løbende.

Skub i den grønne omstilling og nye teknologier

Den næste ekspert, Bugge Holm, talte om udviklingen i den grønne omstilling og fremtidens teknologier. Ifølge Bugge er der desuden i 2030 en vis sandsynlighed for, at vi begynder at blive udstyret med mikrochips på kroppen, der vil skabe hidtil usete forandringer og muligheder.

Rådet til nutidens samfund og danske handelsvirksomheder lød på at se AI som en følgesvend og værdifuld partner, der kan hjælpe med at løse en lang række udfordringer fremfor som en fjende.

Generation Z som forbrugere og medarbejdere i 2030

Den tredje på scenen, Selma Stokbæk, repræsenterede Generation Z, som er de unge forbrugere født mellem 1997 og 2012. I fremtiden vil de unge generationer udgøre mere end halvdelen af vores arbejdsstyrke, og det er derfor afgørende, at danske handelsvirksomheder sætter sig ind i denne generations behov og adfærd.

Selma beskrev, hvordan Generation Z vil være som medarbejdere og forbrugere i 2030 herunder de krav, som de unge vil stille til fremtidens arbejdspladser. De indebærer bl.a. fleksible arbejdstider, psykologisk tryghed, et inkluderende værdisæt og en ledelsesstil, der fokuserer på feedback og muligheder fremfor styring.

Fremtidsparate handelsvirksomheder

Med input fra de tre eksperter og hjælp fra forskellige ledetråde, fandt Marie Grew og Britta Korre Stenholt i samarbejde med publikum frem til, hvordan danske handelsvirksomheder bedst kan forberede sig på fremtiden:

Danske handelsvirksomheder bør anlægge en eksplorativ tilgang, forestille sig forskellige fremtidsscenarier og udvikle et mindset, hvor man favner usikkerhederne og omsætter dem til muligheder.

DI Handel siger tak for et inspirerende og lærerigt folkemøde.

Foto af Joshua Tree Photograpy

Relateret indhold