Bæredygtighed

Vi skal blive bedre til at passe på planeten. På naturen. Og på vores virksomhed i fremtiden. Bæredygtighed fylder hos vores kunder og vores medarbejdere – og hvis vi ikke leverer på den front, så mister vi dem. Så det er ikke længere en tilføjelse til virksomhedens strategi, men en essentiel del af arbejdet med at skabe værdi. 

Vores verden er under forandring, og klimaforandringerne er ikke længere kun noget, vi ser på fjernsynet, men også noget i vores egen baghave. Med måneder, der både slår rekorder på varme og på regnmængder, og med en natur, der ikke har helt så meget liv, som vi har været vant til.  

Men det er for snævert at definere bæredygtighed som et klimafokus. For bæredygtighed handler også om at skabe en handelsvirksomhed, der er i balance med planeten. Hvor vores varer er fremstillet både etisk og miljømæssigt korrekt. Hvor vores produkter skal holde længere - og få et nyt liv et andet sted i vores værdikæde. Og hvor vores træk på vores samfunds ressourcer bliver mindre end det, vi giver tilbage.  

For både kunder og for kolleger er det ikke længere et ønske til vores virksomheder, men et krav, og hvis du ikke er i stand til at levere på deres forventninger, så trækker de ikke bare på skuldrene. De køber et andet produkt eller vælger en anden arbejdsplads. Så en bæredygtig tilgang til samfundet er afgørende for, at din virksomhed også har en plads i fremtiden.  

Vores tilbud

Ambitioner

Vores fokus for bæredygtighed

Dansk Industri ser bæredygtighed som en central drivkraft for vækst og innovation og vil understøtte virksomheder i at integrere bæredygtighed i deres forretningsmodeller og globale værdikæder for at skabe langsigtet værdi og konkurrencefordele. DI opfordrer politikere til at have fokus på regulering, der fremmer cirkulær økonomi, grøn innovation og mere bæredygtige forretningsmetoder uden at hæmme virksomhedernes konkurrenceevne. For DI er bredt, internationalt samarbejde desuden essentielt for at opnå de globale bæredygtighedsmål på tværs af lande og værdikæder og for derigennem sikre, at Danmark kan indfri potentialet om at være en global leder inden for mere bæredygtig handel og produktion.

Holistisk blik på værdikæden

Handelsvirksomhederne går i front og har med deres holistiske perspektiv på bæredygtighed integreret miljøhensyn i samtlige dele af værdikæden. Fra indkøb og produktion til distribution og salg tager virksomhederne ansvar for at sikre, at hele deres drift er mere bæredygtig.

Integration af teknologier i bæredygtighedsarbejdet

Teknologier som AI og blockchain er integreret for at forbedre bæredygtighedspraksisser, særligt i forhold til produktsporbarhed og effektiv ressourceforvaltning. Integrationen har gennem analyse af store datamængder hjulpet virksomhederne med at identificere ineffektiviteter i deres drift og skabt mulighed for mere målrettede og effektive bæredygtighedstiltag.

Cirkularitet og nye samarbejder om bæredygtighed

Virksomhederne har udviklet cirkulære forretningsmodeller og etableret tætte forbindelser med lokalsamfund og udvidet samarbejdet med organisationer, myndigheder, NGO’er og andre sektorer for at opnå fælles bæredygtighedsindsatser og -mål. Ved at indgå i nyskabende partnerskaber på tværs af værdikæden og med alle relevante interessenter er miljøbelastning fra global handel minimeret.

Uddannelse af medarbejdere i bæredygtighedsarbejdet

Der er skabt en kultur, hvor medarbejderne er dybt engagerede og uddannede i bæredygtighed, hvilket har styrket virksomhedernes samlede bæredygtighedsindsats. Det interne fokus har sikret, at bæredygtighed forbliver en integreret del af hele virksomhedskulturen.

Indflydelse på politisk og lovgivningsmæssig udvikling

Handelsbranchen har spillet en aktiv rolle i at forme og støtte lovgivning, der fremmer en mere bæredygtig udvikling og ansvarlig forretningsførelse. Indflydelsen har skabt et regulerende miljø, der understøtter både bæredygtighed, vækst og innovation.

Poul Skovgaard

Poul Skovgaard

Chefkonsulent