Samfundsengagement

Vores virksomheder skaber ikke kun resultater på bundlinjen, men gør også en forskel for de små og store samfund og fællesskaber, vi er en del af. Med en verden i forandring er det kun endnu vigtigere, at vi spiller aktivt med – for vores kunder stiller nye og større krav, og hvis bymidten sygner hen, så gør samfundet også.   

Allerede i dag forventer forbrugerne, at de kan opleve dit produkt i en fysisk butik, og derefter gå hjem og bestille det – med levering næste dag. Og en købsoplevelse, hvor det fysiske og digitale møde med kunden – også kaldet omni-channel – bliver kun mere og mere almindeligt i fremtiden. Og det vil stille større krav til jer som handelsvirksomhed.  

Handel har altid været en stor del af bylivet, og når butikkerne i bymidten lukker, så begynder de lokale at orientere sig mod de større byer. I første omgang for at handle, men senere for at bo og leve. 

Gode lokale byliv og fællesskaber kan ikke skabes uden et stærkt handelsliv, og det bliver handelsvirksomhedernes opgave at tænke i nye baner, hvor vi både kan skabe resultater på bundlinjen – og for vores naboer i de små samfund og fællesskaber, vi også er en del af.  

Vores tilbud

Ambitioner

Vores fokus for samfundsengagement

Dansk Industri mener, at danske handelsvirksomheder allerede i dag spiller en betydelig rolle som samfundsaktører, både lokalt og globalt. Denne rolle kan styrkes i fremtiden, bl.a. gennem tæt samarbejde mellem virksomheder, politikere, kommuner og andre interessenter - både lokalt og på tværs af grænser.

Lokalt engagement

I 2030 fortsætter danske handelsvirksomheder med at bidrage positivt til samfundet i form af vækst og beskæftigelse i Danmark. For at spille en endnu mere aktiv rolle i samfundet og dets udvikling har handelsvirksomheder engageret sig i lokalsamfundet, bl.a. ved etablering af meningsfulde partnerskaber.

Gennem disse partnerskaber bidrager handelsvirksomheder aktivt til sociale initiativer som eksempelvis uddannelsesprogrammer, sundhedsprojekter, boligforbedringer, områdefornyelse og bekæmpelse af social ulighed. Dette har styrket virksomhedernes sociale fodaftryk og understøttet deres ønske om at skabe positive forandringer samt bidrage til et levende lokalsamfund.

Fremtidens byudvikling

Ved at deltage i byudviklingsinitiativer inden for ”grøn” byplanlægning, offentlige rum og infrastrukturforbedringer har handelsvirksomheder bidraget med ekspertise og ressourcer til udviklingen af mere bæredygtige og levende bymiljøer.

Globalt samfundsansvar

Danske handelsvirksomheder gør Danmark til en førende handelsnation globalt og er frontrunners, når det kommer til implementering af nye teknologier og i arbejdet for at mindske globale udfordringer som klimaforandringer og ulighed i samtlige dele af deres virksomhed. 

Etiske forretningspraksisser

Et centralt element i den globale kontekst er udviklingen af etiske forretningspraksisser. Danske handelsvirksomheder driver deres forretning på en måde, der respekterer menneskerettigheder, forhindrer korruption og sikrer retfærdige og gennemsigtige forretningsmetoder i hele værdikæden.

Tevin Lac

Tevin Lac

Fagleder, Direct to Consumer