DI Handel

Holo vil gøre fremtidens transport førerløs

Holo er en dansk virksomhed, der udmærker sig inden for teknologi i forsyningskæder. De beskæftiger sig med droneteknologi, selvkørende køretøjer og andre måder at levere produkter til både B2B- og B2C-segmentet.

Raketfilm

Holo blev etableret i 2016 af bilkoncernen Semler Group med det formål at adressere den udvikling, der sker inden for autonom mobilitet, og de muligheder, der kan skabes for fremtiden. Gennem visionen "We Drive Mobility Forward for Good" stræber virksomheden efter at revolutionere leveringsmetoder gennem innovative autonome mobilitetsløsninger. 

Det gælder både for det gode i relation til samfundet og "for good", som refererer til en langsigtet udvikling.

Adm. direktør i Holo, Lars Himmer, præsenterede for nyligt virksomhedens projekter på DI Handels Salgskonference 2024 under overskriften: "Er fremtidens 'last mile' førerløs?" Under oplægget fortalte Himmer om tre spændende projekter - ét på jorden og to i luften.

30.000 robotbusser og taxaer i Oslo

I samarbejde med den norske transportmyndighed Ruter arbejder Holo på et projekt, der skal implementere 30.000 autonome busser og taxaer i Oslos bytrafik inden 2030. Samarbejdet med Ruter dækker flere projekter, der samlet skal bane vejen for en succesfuld skalering af 2030-planen.

Medicinsk udstyr og prøver mellem Ærø-Svendborg

Holo har også gennemført et vellykket pilotprojekt med droneflyvning mellem Ærø og Svendborg Sygehus. HealthDronen skulle fragte blodprøver til sygehuset på fastlandet, og projektet demonstrerede potentialet for droner til effektiv og pålidelig levering af medicinske forsyninger, især i områder med begrænset adgang.

DSV og Ørsted offshore levering

Med inspiration fra HealthDrone har Holo i samarbejde med DSV og kunden Ørsted udviklet et droneleveringssystem, der kan transportere værktøj og reservedele til havvindmøller langt fra land. Dronerne har fløjet fra Grenaa Havn til Anholt Havmøllepark - en samlet flyvning på over 50 kilometer. Projektet gennemførte med succes over 40 flyvninger, først i 2022 til OSS-platformen og igen i juni 2023, hvor der blev leveret reservedele direkte til vindmøllerne.

Projekterne tager afsæt i partnerskaber, og netop disse er afgørende for virksomheden, nævner Lars Himmer: "Vi kan ikke løfte det hele selv". Som en 'implementer'-virksomhed arbejder Holo tæt sammen med partnere om use cases, hvor Holos ekspertise går på integrationen af avanceret teknologi som løsning på et praktisk behov.

De skaber innovative løsninger, der adresserer reelle udfordringer.

Under DI Handels Salgskonference 2024 blev virksomheden spurgt ind til de særlige udfordringer forbundet med lovgivning og regulering, som virksomheden står over for. Særligt i Danmark er der relativt bred regulering omkring autonom transport og droneteknologi, og det kan skabe udfordringer med tilladelser. Derfor må virksomheden ofte se mod udlandet, når større projekter skal testes og udvikles.

I DI Handel er vi er nysgerrige på, hvilke muligheder Holo vil skabe for fremtidens logistik, både i og udenfor landets grænser.