DI Handel

Sportswear brand kombinerer fællesskab og sundhed

Ved DI Handels salgskonference 2024 deltog Kristine Esmer og Mille Skat, stiftere af Planet Nusa, i en lærerig snak om deres tilgang til fællesskabsdrevet sportstøj, hvordan man skaber reelle forbindelser med forbrugerne, samt deres forretningsstrategi for udvidelsen af deres 'community'. I videoen her kan du høre dem fortælle meget mere.

Raketfilm

Planet Nusa har etableret sig inden for sportstøjbranchen med fokus på fællesskab og involvering af kunderne som en grundlæggende del af deres brand. Og meget tyder på, at de har fanget noget, som kunderne er glade for. I regnskabsåret 2023 opnåede virksomheden en omsætning på 73 millioner DKK og et nettoresultat på 3 millioner DKK. Brandet kan heller ikke være gået manges næser forbi. I dag har de over 50 fuldtidsansatte og mere end 100.000 følgere på de sociale medier.

Inklusion af kunderne har været særligt vigtig

Virksomheden blev stiftet på baggrund af en manglende følelse af identitet i de eksisterende mærker, hvor særligt manglen på gennemsigtighed omkring ejerskab af mærkerne og produktionsprocesserne gav inspiration til forandring. Derfor blev Planet Nusa etableret med det formål at opbygge et fællesskab, hvor transparens, inklusion og vedvarende kunderelationer prioriteres.

Fællesskabet og inklusion dyrkes gennem forskellige fysiske events med aktiviteter som løb, bootcamps og svømmeture, der arrangeres i forskellige byer, primært i Danmark. Disse begivenheder giver kunderne en chance for at mødes med hinanden og med repræsentanter fra brandet, hvilket bidrager til en følelse af fællesskab og øget kundeloyalitet.

Deres 'community' bliver også inviteret med under produktudviklingen. Her bliver forbrugerne inddraget i beslutningsprocesser, særligt gennem sociale medier, hvor de kan give feedback, deltage i produkttests og være med til at forme fremtidige kollektioner. Gennem samarbejder med influencers og brandambassadører, der deler virksomhedens værdier og promoverer produkterne, har de kunne skabe en mere troværdig forbindelse til deres målgruppe.

Personlig kundekontakt og Nusa Café

Udover 'community-events’ eksisterede virksomheden tidligere kun gennem deres online platform, hvor produkterne udelukkende sælges direkte til slutforbrugeren. Her var det vigtigt for stifterne at være i tæt kontakt med kunderne gennem interaktioner på sociale medier og gennem hurtig og personlig kundeservice. Formålet var, at kunderne skulle føle sig set og hørt. Den indstilling har været vigtig for stifterne at holde fast i.

For nyligt har de åbnet tre fysiske butikker i København (2) og Aarhus (1), som gør kontakten med kunderne endnu nærmere. På lokationen i Indre by København er der gjort særlig plads til at dyrke det sociale samvær på deres Nusa Café & shop, hvor kunderne kan mødes over en kop kaffe eller frokost.

"Det har ikke været let, og vi har haft mange bump på vejen," sagde stifterne, da de under konferencen blev spurgt ind til virksomhedens rejse. "Men det har været vigtigt for os at holde fast i værdierne og opbygge noget, som, kunderne kan mærke, er reelt". Fremadrettet kunne de også afsløre, at Planet Nusa vil rette blikket mod udlandet, herunder USA, som har en større eksisterende kultur for community-drevne virksomheder.

 

Det har været vigtigt for os at holde fast i værdierne og opbygge noget, som, kunderne kan mærke, er reelt Kristine Esmer & Mille Skat, Co-founders, Planet Nusa

Relateret indhold