Foto: M2Call
25.06.24 DI Life Science Nyheder

Mød M2Call, der putter patienten i sygeplejerskens lomme

Ambitionen for Health Tech start-up’en M2Call er klar: ”Vi vil give sygeplejerskerne mere autonomi i deres arbejde uden at de skal gå på kompromis med patienternes sikkerhed. For med ”patienten i lommen” kan sygeplejersken nemlig være nærværende på distancen”, fortæller CEO og founder, Karsten Madsen.

Den markante stigning i enestuer på de nye hospitaler, medfører større krav til plejepersonalet i forhold til overvågning af patienterne, da sygeplejerskerne ofte – om end kortvarigt – kan forlade stuen for at løse andre opgaver. Denne udfordring har M2Call i samarbejde med Rigshospitalet og Siemens Healthineers udviklet en løsning til, og således blev den kamerabaserede AI-løsning til monitorering af patienter på intensivafdelinger ”Migo” født.

Virksomhedens løsning giver sygeplejerskerne fleksibilitet til at kunne observere patienterne, uden at gå på kompromis med patientsikkerheden.

”Sundhedsvæsenet er i forvejen udfordret af mangel på sygeplejersker, og med omstillingen til enestuer, både nationalt og internationalt, vil behovet for sygeplejersker eksplodere, så vi er nødt til at kunne understøtte nogle af deres arbejdsopgaver med teknologi,” siger Karsten Madsen og fortsætter:

”Alene i Danmark er der 400 intensivstuer fordelt på landets hospitaler, og jeg er overbevist om, at vi kan hjælpe med at forbedre sygeplejerskernes arbejdsdag og øge patientsikkerheden. Med løsningen kan de opnå ”nærhed på distancen”, fordi de får notifikationer på telefonen, så snart kameraet på stuerne observerer udvalgte patientbevægelser, der kan reageres på. De kan også til hver en tid se til patienten gennem live stream fra kameraet, og med denne fleksibilitet får personalet mulighed for at udføre andre vigtige sygeplejefaglige opgaver. Det giver ganske enkelt mulighed for større arbejdsglæde, autonomi og fleksibilitet.”

Tillidsfuldt samarbejde og solid eksekvering har skabt løsningen

Vækstrejsen tog udspring i et reelt behov, som M2Call, Rigshospitalets Neurointensive afdeling og Siemens Healthineers satte sig for at løse i fællesskab.

”Samarbejdet har været utrolig tillidsfuldt og med gensidig respekt for de forskellige kompetencer . Det skyldes, at vi har udviklet løsningen hånd i hånd med de sygeplejersker og læger, som også bliver fremtidens brugere, hvilket har gjort, at vi har kunnet målrette udviklingen direkte til den konkrete kliniske udfordring. Det har været vigtigt at samle de rigtige mennesker fra starten, og der er ikke udviklet en eneste funktion uden, at en sundhedsperson har sagt: det skal jeg bruge,” fortæller Karsten Madsen:

I start-up verdenen kan der ofte være langt fra ide til prototype, men ikke for M2Call. Virksomheden er en del af Zibra-koncernen, som holder til Tech Hubben MindFuture i Taastrup. Her er virksomhederne understøttet med grundlæggende ressourcer som jura, finans, HR og udvikling, hvilket gjorde, at så snart M2Call var stiftet, kunne de i samarbejde med MindFutures tech team og sundhedspersonalet på Rigshospitalet, kaste sig over opgaven.

”Det har været altafgørende, at vi har haft så stærkt et setup i ryggen, og at MindFutures udviklere og sygeplejerskerne ”talte samme sprog” fra starten. Det betød nemlig, at vi på bare 9 måneder havde den første prototype klar,” supplerer Karsten,

Det stærke samarbejde og viljen til at lykkedes er mundet ud i en AI-baseret kameraløsning, der reagerer på specifikke patientbevægelser, som sundhedspersonalet selv finder vigtige. Løsningen genkender de ti mest hyppige og problematiske patientbevægelser, hvorved der sendes en notifikation direkte til den sygeplejerske, der passer patienten.

Skaleringspotentialet er stort og rejsen er begyndt

Virksomhedens løsning er allerede i testdrift på Neurointensiv-afdelingen på Rigshospitalet, og der er dialog med en række andre hospitalsafdelinger rundt om i landet om at anskaffe den.

”Vi kommer ikke udenom, at afdelinger og arbejdsgange er forskellige på de enkelte hospitaler, men for at undgå at skulle starte helt forfra med udviklingen på hvert hospital og imødekomme ’not invented here’ udfordringer, har vi sørget for at inddrage så mange fagligheder som muligt i udviklingsfasen,” uddyber Karsten Madsen.

Til spørgsmålet om netop skaleringspotentialet lyder svaret, at der i princippet ikke er begrænsninger på løsningen. Den kan fungere i mange forskellige miljøer, på mange forskellige hospitalsafdelinger, på plejehjem, botilbud mv. og aflaste personalet, hvor der er behov.

Planen er, at salget af løsningen fokuserer på Danmark i 2024, hvorefter international skalering sættes i gang fra 2025.  

Kort om M2Call

M2Call, der er en del af Zibra-Group, blev startet i 2021 med ambitionen om at bruge AI til at understøtte sundhedspersonalets overvågning af patienterne og samtidig frigive tid, så andre centrale kerneopgaver kan løses, uden at gå på kompromis med patientsikkerheden. M2Call har til huse i Tech Hubben MindFuture i Taastrup.

Læs mere om M2Call og deres AI-løsning    her.