31.05.24 DI Transport Blog

De nye ejendomsvurderinger slår hårdt på havnene

Flere havnevirksomheder har i løbet af foråret 2024 oplevet meget store stigninger i ejendomsvurderingerne med direkte konsekvens for grundskylden.

Ejendomsvurderinger på havne
Flere havnevirksomheder har i løbet af foråret 2024 oplevet meget store stigninger i ejendomsvurderingerne med direkte konsekvens for grundskylden. Dét man oplever på erhvervshavnene er, at man i vurderingen har taget udgangspunkt i, hvad der potentielt kan ligge på havnen (fx boliger) og ikke, hvad der i dag ligger af virksomheder, herunder hvad der fremgår af lokalplaner mv. for området. Som et eksempel blandt flere kan nævnes Kolding, hvor den foreløbige grundværdi pr. januar 2023 er øget fra 40. mio. kr. til 583 mio. kr. De endelige vurderinger forventes at komme i 2026.

I DI fortsætter dialogen med interessenter herom, og for havne og havnevirksomheder afholder Danske Shipping og Havnevirksomheder i samarbejde med Danske Havne et seminar hos Aarhus Havn om ejendomsvurderinger, som finder sted den 4. juni med deltagelse af bl.a. Vurderingsstyrelsen.

Status på DMS Eksport toldsystemet
Implementeringen af det nye toldsystem DMS Eksport er i sin afsluttende fase, og på DSHV’s foranledning er der, i samarbejde med vores medlemmer og interessenter, aktuelt ugentlige dialogmøder med Toldstyrelsen. Ifølge Toldstyrelsens egne data er det nu over halvdelen af eksportangivelserne der bliver udarbejdet i det nye eksportsystem. Det angiver, at der fortsat er et stykke vej før alle virksomheder og alle angivelser bruger DMS Eksport og DMS Forsendelse. På en række af dialogmøder arrangeret af DSHV i samarbejde med Toldstyrelsen, har vi kunnet give afgørende input til forbedringer samt egentlige mangler i systemet. På det seneste dialogmøde den 27. maj lovede Toldstyrelsen at udfærdige et samlet overblik over vejledninger, work-arounds og nødprocedurer ved overgangen til DMS Eksport. Et andet kritisk problem er det økonomiske ansvar ved told- og momssager grundet fejl i systemerne som virksomhederne kan blive ramt af, hvor et eksempel med skift fra en statuskode til en anden ved eksport ikke fungerer, og derfor efterlader eksportørerne og transportvirksomhederne på usikker retslig grund. Dette bad vi Toldstyrelsen klart at tilkendegive løsningen for, f.eks. i Vejledningerne.

DSHV anbefaler, at man orienterer sig via Toldstyrelsens informationer på 

deres website og ellers kontakter Jesper Sebbelin på jese@di.dk.

Planlagt havneudvidelse i Aarhus bremset
Planklagenævnet har stoppet udvidelsen af Aarhus Havn bl.a. med den begrundelse, at kommunen ikke har dokumenteret behovet for udvidelsen tilstrækkeligt. Lad os komme med et par grunde her.

Aarhus havn håndterer 2/3 af alle containere, der kommer til Danmark, og det gør de super effektivt! Det er ikke bare millionbeløb, men i et trecifret milliardbeløb, der tælles, når årsomsætningen på Aarhus havn gøres op. I sommeren 2022 var kapaciteten meget tæt på at være brugt op, og dér så man for alvor ind i en situation, hvor der ikke kunne håndteres flere containere. Derfor var den godkendte udvidelse af Aarhus havn vigtig, ikke bare for Aarhus, men for hele Danmark.

I vores perspektiv understreger det endnu en gang, hvorfor staten bør sikre arealer til den kritiske infrastruktur havnene udgør.

/Jesper Sebbelin, seniorchefkonsulent Danske Shipping- og Havnevirksomheder og Mona Hyldgaard Møller, Sekretariatschef Danske Shipping- og Havnevirksomheder

 

Mona Hyldgaard Møller

Mona Hyldgaard Møller

Sekretariatsleder for danske shipping- & havnevirksomheder

Relateret indhold