27.01.22 DIB Blog

Sådan kommer din virksomhed i betragtning til Bidens infrastruktur-milliarder

Louis Funder, chef for DIs kontor i USA, giver dig i denne blog overblik over processen og gode råd til, hvordan du bedst muligt positionerer din virksomhed til opgaver under Bidens investeringer i alt fra nye broer og veje til bedre internet og en moderne infrastruktur for elektriske biler. Midlerne deles ud fra starten af 2022, og mange af projekterne sættes i gang nu.

Da Joe Biden satte sin underskrift på infrastrukturpakken den 15. november 2021 var det kulminationen på godt et årtis politisk tovtrækkeri om at gøre noget ved den aldrende amerikanske infrastruktur.

Den nye store pakke lægger op til føderale investeringer i fysisk infrastruktur for 1.200 mia. dollars, heraf 550 mia. dollars i nye midler, over fem år. En massiv investering i blandt andet klassisk infrastruktur men også vandinfrastruktur, elnettet, lidt midler til energirenovering af føderale bygninger, skoler mv. Læs evt. mere her Fact Sheet: The Bipartisan Infrastructure Deal | The White House

Spar rejsen til Washington DC

Er du som virksomhed interesseret i projekterne behøver du ikke slå vejen forbi den amerikanske hovedstad. Midlerne skal ganske vist passere gennem føderale ministerier, som har ansvaret for at implementere loven og at midlerne distribueres rigtigt.

Men i USA er det delstaterne selv, der er ejere og/eller operatører af langt det meste af infrastrukturen – eksempelvis gennem lokale transportministerier eller forsyningsselskaber, og derfor kommer kontraktindgåelsen og udmøntningen af de konkrete opgaver også til at ske lokalt. Størstedelen af midlerne vil blive allokeret efter en fordelingsnøgle eller gennem særlige programmer, hvor de store stater som Californien, New York og Texas måske får flest midler, men hvor mange mindre stater får mere relativt i forhold til indbyggertal.

Hvor hurtigt det går med at kanalisere midler til delstaterne afhænger af, hvilke projekter det drejer sig om. Nogle projekter bliver rullet hurtigere ud end andre – eksempelvis når det kommer til investeringer i veje, broer og lufthavne. Her vil delstaterne modtage midlerne i den kommende tid, og kan sætte ingeniørarbejdet i gang.

Omvendt har det længere udsigter der hvor ’nye programmer’ skal bygges op. Det gælder eksempelvis de midler, der skal udbygge infrastrukturen for elbiler. For mange af disse nye projektmidler, som delstaterne skal ansøge om, vil et af de væsentlige uddelingskrav være, om projekterne bidrager til Biden administrationens mål om at bekæmpe klimaforandringer.

Hvordan positionerer danske virksomheder sig bedst?

Danske virksomheder med erfaring fra det amerikanske marked kender udmærket de faktiske forhold inden for Jernindustrien. Delstatsmyndighederne vil stort set altid foretrække at arbejde med lokale entreprenører om opgaverne. For dem handler det om at få opgaven løst af virksomheder med lokalt kendskab, som kan sætte projekterne i gang fra dag 1, når de modtager de føderale tilskud. Og så handler det naturligvis om lokal jobskabelse og om at finde virksomheder, der forstår hvad det vil sige at navigere i Buy American regelsættet.

For mange danske virksomheder vil det slet ikke være attraktivt eller relevant at byde ’direkte’ ind på opgaverne som hovedentreprenør. Konkurrencen er hård og det kræver et robust juridisk set-up at kunne håndtere de mange og komplekse krav til compliance – både når det kommer til at søge og udføre opgaven.

Dette efterlader et mindre spillerum til danske virksomheder, og her er nogle af de vigtigste huskepunkter:

  • Vær tæt på dine amerikanske kunder eller partnere, som søger ind på opgaverne som ’primary contractor’ eller hold øje med, hvem der søger/vinder opgaverne. Som underleverandør kan du undgå nogle af de mest ressourcekrævende og compliance-tunge processer.

 

  • Vær klar til at dokumentere, at din virksomhed allerede har løst opgaver på amerikansk jord, har et stærkt proof of concept og dermed kan fremvise gode resultater.

 

  • Vælg dine kampe med omhu. Du har størst chance for at lande opgaver i de delstater, hvor du har investeret. Det kan eksempelvis være I har etableret virksomhed, har amerikanske ansatte og har et stærkt og tillidsfuldt netværk blandt amerikanske virksomheder og offentlige myndigheder.

 

  • For mange af opgaverne gælder, at det tæller til den positive side, hvis du benytter organiseret arbejdskraft og betaler en god løn ift. gældende satser i de enkelte delstater. Tilsvarende bliver mange hovedentreprenører vurderet positivt, hvis de har mange SMV’er med til at løse opgaverne.

 

  • Undersøg om der er waivers eller undtagelser for dit produkt eller service når det kommer til de strikse Buy American krav.

Og i sidste ende gælder selvsagt, at I skal allokere jeres salgsressourcer på den mest fornuftige måde og ikke mindst spille på jeres stærke kompetencer hvad end det er inde for design af broer, udbygning af vandinfrastruktur, klimatilpasning, energieffektivisering i bygninger eller lignende.

Har man spørgsmål til det amerikanske marked kan man rette henvendelse til Louis Funder, DI’s chef i USA på lfk@di.dk eller +1 202 813 2276

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Louis Funder

Louis Funder

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3784
  • Mobil +45 2625 2432
  • E-mail lfk@di.dk

Relateret indhold