God planlægning er vejen frem, hvis du vil have succes med at uddanne lærlinge, mener Henri Christensen, dirketør i Østby Transport.

12.11.18 DIB Nyheder

Her er hver fjerde ansatte en lærling

Østby Transport i Hornsherred er en lille virksomhed med snart 20 ansatte. Hver fjerde er en chaufførlærling. For direktør Henri Christensen er det helt naturligt at ansætte lærlinge. Han gør det ikke kun for virksomhedens skyld men for at sikre, at branchen har chauffører nok i fremtiden.

Nogle transportvirksomheder kan ikke finde de lærlinge, som de gerne vil have. Andre orker ikke besværet med at ansætte lærlinge. Og så er der Østby Transport , som ligger i Skuldelev tæt på Skibby i Hornsherred. De har konstant 4-5 lærlinge ansat, og det er mange i en virksomhed, hvor der i alt er 15-20 medarbejdere.

- Når det kan lade sig gøre, skyldes det planlægning. Hver eneste uge planlægger vi, hvad der skal laves og af hvem, fortæller direktør Henri Christensen.

Østby Transport
råder kun over vogntog. Så lærlingene har brug for både stort kørekort og hængerkort for at fungere på virksomheden. Et par uger efter at køreprøven er bestået, får lærlingene små opgaver, og de kommer på tur med erfarne chauffører.

- Vi har en opgave med at køre trailere på en virksomhed. Det kan vi ret hurtigt sætte lærlingene til. De fleste er ret hurtigt opfattende, siger Henri Christensen.

Vi får uddannet nogle mennesker, så de kan det her fag. Det kan ikke nytte, at vi sætter os ned og gør ingenting. Henri Christensen, direktør i Østby Transport

Fem lærlinge arbejder for tre

Arbejdet skal planlægges, så lærlingene prøver forskellige opgaver, og så de kan komme på skole. Som tommelfingerregel kan fem lærlinge passe, hvad der svarer til tre mands arbejde. Lærlingene giver et lille plus til økonomien i virksomheden, hvis ikke de kommer hjem med alt for mange buler i bilerne. Men det er ikke det vigtigste for Henri Christensen.

- Vi får uddannet nogle mennesker, så de kan det her fag. Det kan ikke nytte, at vi sætter os ned og gør ingenting. For os er det en naturlig ting at have lærlinge, siger han.

Lars William Wesch, der er branchedirektør i Dansk Industri (DI), har stor respekt for den indsats, som Østby Transport yder. Det er Henri og Anne-Marie Christensen, som tager sig af alt arbejdet på kontoret – her under at ansætte lærlinge og tilrettelægge arbejdet for dem.

- Østby Transport er et eksempel på, at mindre transportvirksomheder kan gøre en stor forskel for at få unge mennesker ind i branchen. Og vi har brug for, at virksomhederne prioriterer den indsats, ellers kommer vi til at mangle chauffører i fremtiden, siger han.

Læs også: Lærlinge på kampflyfabrik har årets bedste praktikhistorie

Ansætter tidligere lærlinge

I de kommende måneder får Østby Transport leveret tre nye biler, og Henri Christensen har ansat fem nye chauffører, så virksomheden i alt kommer op på 20 ansatte. Blandt de nye medarbejdere er flere tidligere lærlinge, som selv har spurgt, om de kunne komme i betragtning til et job, når der blev et ledigt.

Men han har også ansat en mand, der er ældre og uden erfaring som lastbilchauffør. Han har været arbejdsløs og har skiftet fag.

- Vi er ikke bange for at tage folk uden erfaring, siger Henri Christensen.

DI og 3F anslog allerede i 2016, at der manglende omkring 2.500 chauffører – og det tal risikerer at stige til det tredobbelte i løbet af få år, fordi mange chauffører i dag nærmer sig pensionsalderen.

Læs også: DI: Rigtig godt at sløjfe besparelser på erhvervsskoler

Claus Kaae-Nielsen
Skrevet af:

Claus Kaae-Nielsen

Relateret indhold