Camilla Haustrup Hermansen, direktør for forretningsudvikling og marketing i emballagevirksomheden Plus Pack A/S., fik først mod på at gå ind i familievirksomheden efter et besøg på den schweiziske business school IMD.

Foto: Plus Pack
11.04.18 DIB Nyheder

Ejerleder: Skader du din egen virksomhed?

Ejerledere, der ikke planlægger et ejer- eller generationsskifte, påfører deres virksomhed stor risiko, som kan koste dyrt på bundlinjen, viser forskning.

Hvad skal der ske med din virksomhed, den dag du ikke selv kan eller ønsker at stå i spidsen for den? Hvem og hvordan skal den drives videre? Og hvordan skal overgangen fra dit lederskab til et nyt ske?

Den slags spørgsmål er der alt for få ejerledere, der stiller sig selv. I sidste ende kan det blive en meget dyr affære, fortæller professor Morten Bennedsen fra Copenhagen Business School. Han har undersøgt flere tusinde danske ejerlederes planlægning af fremtiden, og er blandt oplægsholderen til konferencen "Når ejerskab og virskomhed smelter sammen" i Industriens Hus, der afholdes i dag. 

- Mange ejerledere er fantastisk dygtige til at drive deres virksomhed. Men de er ikke så dygtige til at tænke over, hvordan virksomheden skal drives, når de ikke længere kan eller vil drive den. Det er et paradoks. Ved ikke at planlægge, hvad der skal ske i fremtiden påfører de deres virksomhed en stor risiko, siger Morten Bennedsen og tilføjer:

- Hvis alle ejerledere planlagde transitionen, så ville flere virksomheder overleve og flere ville vokse sig store.

 

Det går ikke at gemme problemerne væk. De skal ud i det åbne og diskuteres på en måde, så vi stadig kan mødes til familiefødselsdag dagen efter. Jeg synes, at vi i dag har skabt nogle gode rammer om, hvordan vi diskuterer ting Camilla Haustrup Hermansen, direktør for forretningsudvikling og marketing i emballagevirksomheden Plus Pack A/S

Manglende planlægning ses på bundlinjen

Professor Morten Bennedsen har i sin forskning kigget på, hvad der sker, hvis ejerlederen er indlagt i mere end fem dage i løbet af et år, og dermed er forhindret i at lede sin virksomhed.

Blandt de virksomheder, der ikke har planlagt, hvad der skal ske i ejerlederens fravær, falder overskudsgraden med tre procent. Til sammenligning falder overskudsgraden kun med én procent i virksomheder, hvor der er sket planlægning.

- Det understreger vigtigheden af planlægning, når selv korte fravær af en leder kan få så stor betydning, siger Morten Bennedsen.

Ikke desto mindre er det de færreste ejerleder, der tænker over, hvad der skal ske med deres virksomhed, når de ikke selv er der til at styre den.

- Kun en brøkdel har planlagt det. Det er chokerende, siger Morten Bennedsen.

Som sådan er der dog ikke noget unaturligt i, at generationsskifte ikke er det, som flertallet har mest lyst til at give sig i kast med, mener professoren.

- Det er store spørgsmål, der er på spil. Lige fra om man stoler på, at ens børn kan drive virksomheden videre, til erkendelsen af, at man en dag bliver så gammel, at andre må tage over. Det er meget eksistentielt, siger Morten Bennedsen.

Læs også: Ejerleder: Vær stolt og del dine sejre

Aftal spillereglerne for generationsskiftet

Udfordringerne ved at planlægge et ejer- og generationsskifte kender Camilla Haustrup Hermansen, der er direktør for forretningsudvikling og marketing i emballagevirksomheden Plus Pack A/S, alt til.

Hun er fjerde generation i virksomheden, men havde egentlig slet ikke tænkt sig at blive en del af firmaet. Et ophold på den schweiziske business school IMD i 2005 fik dog vakt interessen. På opholdet deltog både hendes far, der var den daværende ejerleder af Plus Pack, og hendes bror Anders Top Haustrup, som hun i dag driver virksomheden sammen med.

Opholdet på IMD fik Camilla Haustrup Hermansen til at tænke over, hvad hun selv kunne bidrage med, og hvordan et generationsskifte kunne forløbe.

- Det gav nogle værktøjer til at få formuleret en grundlov for, hvordan min bror og jeg kunne træde ind i virksomheden på. Vi fik aftalt nogle spilleregler i familien. Og vi fik lavet en 10-års plan for generationsskiftet, siger hun.

Læs også: Hun overtog familiestafet og tredoblede virksomheden

Svesken på disken

En af spillereglerne i Plus Pack er, at ”svesken skal på disken”.

- Det går ikke at gemme problemerne væk. De skal ud i det åbne og diskuteres på en måde, så vi stadig kan mødes til familiefødselsdag dagen efter. Jeg synes, at vi i dag har skabt nogle gode rammer om, hvordan vi diskuterer ting, siger Camilla Haustrup Hermansen.

Diskussionerne i ejerkredsen sker i dag på et månedligt ejermøde med bestyrelsesformanden, hvor alle byder ind. Over tid er den ”rigide” adskillelse mellem arbejds- og familieliv dog blevet noget opløst.

- Vi har erfaret, at resten af familien jo også gerne vil vide, hvad der sker i virksomheden, siger Camilla Haustrup Hermansen, der er stolt over at kunne markedsføre Plus Pack som en familieejet virksomhed med over 100 års historie.

- Min råd til andre er at komme i gang med at tænke over, hvordan et generationsskifte kan folde sig ud. Det tager tid at forholde sig til de mange problematikker – både de hårde og de bløde.

Læs også: Blog: Hemmeligheden bag danske virksomheders succes er svær at kopiere

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Jacob Bræstrup

Jacob Bræstrup

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3426
  • Mobil +45 2020 3232
  • E-mail jcb@di.dk

Relateret indhold