Både store og små virksomheder vil få gavn af at kunne promovere deres datasikkerhed overfor forbrugerne, der får tryghed og tillid retur med nyt it-sikkederhedsmærke.

30.10.19 DIB Nyheder

Virksomheder får ”øko-mærke” for digital ansvarlighed

Danske virksomheder skal have mulighed for at skilte med deres digitale ansvarlighed. Det skal sikre it-sikkerhed og digital ansvarlighed, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S). Det nye mærke får sekretariat i Industriens Hus.

Virksomheder skal tydeligt kunne vise deres IT-sikkerhedsniveau, og måden de behandler data på. Samtidig skal forbrugerne kunne se, om virksomheder behandler deres data ansvarligt.

Det er baggrunden for et nyt mærke for it-sikkerhed og digital ansvarlighed, der bliver lanceret onsdag d. 30. november 2019.

- Det er mit håb, at det nye mærke bliver for de digitale virksomheder, hvad økomærket er for fødevarebranchen: en blåstempling, som virksomhederne markedsfører sig på, og som forbrugerne navigerer efter, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S) i en pressemeddelelse.

Læs også: Vi giver børn kørekort til sociale medier

Fremtidssikring af høj tryghed

Hos it-virksomheden Systematic, der laver blandt andet software til sygehuse og biblioteker, er sikkerhedschef Kim Larsen glad for, at der nu kommer en god måde, borgerne kan se, at der er styr på data.

 - Et sådant mærke er en god, lavpraktisk og nem afkodelig løsning. Forbrugerne kender ikke de ISO-certificeringer, vi som leverandør af borgevendte it-løsninger selvfølgelig har. Men et mærke kan alle se og forstå, siger sikkerhedschef Kim Larsen.

Læs også: Laserfødder skaber iværksættereventyr

Mærkningsordningen vil hjælpe virksomhederne og samtidig skabe større efterspørgsel efter digital ansvarlighed. Lars Sandahl Sørensen, Adm. direktør

Systematics sikkerhedschef forklarer, at et mærke for it-sikkerhed og dataansvarlighed samtidig er en fremtidssikring af den høje it-tryghed, danskerne allerede har.

- Mærket gør det sværere for dem, der vil misbruge data og nemmere at bevare tilliden. Uden tillid vil det være meget svært for en virksomhed som vores at fungere, siger Kim Larsen.

Læs også: Menneskerettigheder styrer kunstig intelligens

Good for business

Det kommende mærke er blevet gjort muligt af en bevilling fra Industriens Fond på 18 millioner kroner. 

Pengene skal bruges til at opbygge organisationen og administrationen bag mærket. I den forbindelse etableres der et sekretariat med en direktør i spidsen, som får til huse hos Dansk Industri (DI).

DI’s adm. direktør peger på, at mærkningsordningen er win-win for borgere og virksomheder.

- Borgerne efterspørger og har krav på at virksomhederne behandler deres data ansvarligt og sikkert. Mærkningsordningen vil hjælpe virksomhederne og samtidig skabe større efterspørgsel efter digital ansvarlighed. Tillid til data kan blive en vigtig konkurrencefordel for Danmark, siger Lars Sandahl Sørensen.

Hos Clio, der laver digitale undervisningsmidler til børn, peger CEO Jesper Eiby Christoffersen på, at et dansk mærke for dansk dataetik måske kan noget i forhold til udlandet.

- Det er ret fantastisk og cool, at vi fra dansk side kan skille os ud fra andre globale teknologi-virksomheder og skilte med, at vi har styr på det dataetiske. Særligt når udlandet efterspørger dansk digital læring, som den vi tilbyder, siger han.

Det videre arbejde med mærkningsordningen vil blive varetaget af organisationerne bag den nye mærkningsordning: Dansk Industri, Dansk Erhverv og SMVdanmark.

Læs også: DI øremærker 10 millioner til at styrke dansk digitalisering

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Karen Witt Olsen
Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Lars Frelle-Petersen

Lars Frelle-Petersen

Medlemsdirektør

  • Direkte +45 3377 3606
  • Mobil +45 4097 4462
  • E-mail lfp@di.dk

Relateret indhold