Se Tivoli blive forvandet til juletivoli i 2018, hvor 284.000 turister besøgte haven i julesæsonen.

Video: Christoffer Anias Sandager
18.12.19 DIB Nyheder

Tivolis julejubilæum giver bjældeklang på Københavns hoteller

Jul i Tivoli blev ikke spået gode muligheder ved opstarten i 1994. I dag giver selv regnvejrslørdage i december flere gæster end de bedste sommerdage, og succesen har bredt sig til københavnske hoteller.

Da Tivoli i 1994 for første gang åbnede julemarkedet i december, var der ikke meget opmuntring at hente. Mange mente, at Tivoli kun var en sommerfornøjelse, og at det aldrig ville gå med Jul i Tivoli.

Men allerede det første år besøgte 423.000 gæster haven – endnu flere de næste par år. Det stod klart for alle, at Jul i Tivoli var kommet for at blive.

Indtil 2004 gik Københavns topattraktion under navnet Kjøbenhavns Sommertivoli. Nu er Jul i Tivoli sæsonen med det højeste antal gæster pr. dag i gennemsnit.

Det skyldes ifølge Andreas Morthorst, finansdirektør i Tivoli,  især, at Jul i Tivoli er blevet en tradition for rigtig mange både danskere og turister, der kommer igen år efter år. Og så er julesæsonen ikke lige så vejrafhængig.

- På lørdagene i december har vi – selv hvis det regner – flere besøgende end på en god sommerdag med godt vejr, siger Andreas Morthorst.

Læs også: Deltag i DI's Årsquiz 2020

Over 40.000 gæster fordelt på en dag

Især på lørdagene i december er der skabt en stor tradition for at tage i Tivoli. Det er ifølge Andreas Morthorst de travleste dage på året, og antallet af besøgende kan fordelt over dagen komme helt op over 40.000.

- I julesæsonen får vi rigtig mange gæster ind til forestillinger i Koncertsalen og Glassalen. Dem kan vi jo lægge i hverdagene, så vi også fordeler gæster ud over ugens dage, siger Andreas Morthorst.

Til Jul i Tivoli er haven fyldt med boder med gløgg, klejner, brændte mandler og julepynt. De har været med fra starten og bidrager til julestemningen, men betyder også, at der er mindre plads.

- Der er selvfølgelig nogle udfordringer i forhold til logistikken, når der kommer så mange ind. Vi skal sørge for, at gæsterne bliver ledt de rigtige stede hen, og at der er plads til alle, siger han.

Læs også: Turisme i Danmark skal være mere bæredygtigt

København er blevet en helårsdestination, og der er ingen tvivl om, at Tivoli med deres julesæson har været med til at skubbe til denne udvikling. Sune K. Jensen, Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

Attraktion nr. 1

28,1 procent af gæsterne til Jul i Tivoli 2018 var turister. Forlystelsesparken med julemarked og en mio. julelys trækker, når der skal vælges feriedestination i december. Det fortæller to par fra London, der på ferien har valgt at lægge vejen forbi Tivoli.

Det ene par, hvor de begge hedder Alex, er i København fra onsdag til fredag og har været i Tivoli flere gange tidligere på familiens anbefaling.

- I London har vi Winter Wonderland, men det er meget mere overfyldt og ikke nær så familievenligt og julet. Vi skulle egentlig til Wien, men valgte København i stedet for – for vores søn elsker især Tivoli, siger de.

Det andet par, Hannah og Peter har valgt at tage til København i december for at gå på opdagelse i julemarkederne – og Tivoli er ikke en undtagelse.

- Vi fik at vide, at Tivoli er nummer et på listen over attraktioner i København og blev anbefalet af en kollega at tage herind, siger Peter.

Læs også: Nyt studie: Sådan bliver din virksomhed over 1.000 år gammel

København som helårsdestination

Før Tivoli i 1994 for første gang slog dørene op for Jul i Tivoli overnattede der i gennemsnit 130.000 gæster på hotellerne i København i december. I 2018 passerede det tal 500.000.

- December står nu får næsten 8 procent af Københavns hotelovernatninger i løbet af et år og kan ikke længere kaldes en lavsæson, siger chef for turisme og oplevelse Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Det tidligere Kjøbenhavns Sommertivoli har på sine 176 år udviklet sig meget, og i 2018 havde haven åbent hele 282 dage.

- København er blevet en helårsdestination, og der er ingen tvivl om, at Tivoli med deres julesæson har været med til at skubbe til denne udvikling, siger Sune K. Jensen.

Læs også: Skoler skaffer flere lærlinge til hovedstads-virksomheder

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jonatan Steengaard
Skrevet af:

Jonatan Steengaard

Sune K. Jensen

Sune K. Jensen

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk

Relateret indhold