Radikale Venstre foreslår en ny afgift på flys CO2-udledning. Det skal blandt andet få flyselskaberne til at tænke mere klimavenligt.

Foto: Getty Images
14.08.19 DIB Nyheder

DI: Luftfartens grønne omstilling løses ikke med afgifter

Radikale Venstre foreslår forureningsafgift på fly. Men en dansk flyafgift vil ikke påvirke rejseforbruget synderligt, siger Michael Svane, branchedirektør i DI, - det bliver blot endnu en afgift.

Radikale Venstre har et forslag om en forureningsafgift på fly med til de kommende forhandlinger om den socialdemokratiske regerings første finanslov.

Partiet foreslår en afgift, der bestemmes af det enkelte flys CO2-udledning. For alle fly, der letter fra Danmark, skal flyselskaberne betale 250 kr. i afgift pr. ton CO2, flyet udleder.

Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri (DI), gør opmærksom på, at der i EU allerede er et velfungerende CO2-kvotesystem, som også omfatter luftfarten.

- Luftfarten betaler allerede for CO2-udledning. Siden 2012 har luftfarten i EU og dermed også Danmark været omfattet af kvotesystemet. Kvoteprisen er i dag omkring 25-28 euro per ton – ca. 200 kr., og den vil fortsat stige, siger Michael Svane.

Det giver altså luftfartsselskaberne et betragteligt økonomisk incitament til at reducere udledningen.

Læs også: Energiforskning giver bang for the buck

En flyafgift risikerer at bremse den ambitiøse omstillingsproces, dansk luftfart allerede er i gang med. Michael Svane, Branchedirektør

Ingen klimaeffekt uden EU

Ifølge Radikale Venstres politiske leder, Morten Østergaard, vil afgiften indirekte belønne de flyselskaber, der øger brugen af grønne brændsler. Det giver dem nemlig en konkurrencefordel, at de kan holde billetpriserne nede.

- Sådan ville det også fungere, hvis det var en del af et internationalt system. Men en ren dansk afgift vil i praksis straffe de danske selskaber, der har det meste af produktionen her og hører til blandt de mest klimaambitiøse, siger Michael Svane.

Branchedirektøren vurderer heller ikke, at en flyafgift vil give en egentlig klimaeffekt. Flytransporten flytter derimod blot andre steder hen, hvis det bliver dyrere i Danmark.

- En flyafgift risikerer at bremse den ambitiøse omstillingsproces, dansk luftfart allerede er i gang med. Så vi skal tænke os rigtig godt om, så vi finder løsninger, der reelt medvirker til den grønne omstilling, og som ikke skader vores mobilitet og internationale tilgængelighed, siger branchedirektøren.

Dansk Luftfart har allerede fremlagt en klimastrategi for udviklingen af alternative bæredygtige brændstoffer og drivmidler, såsom e-fuels og elektriske fly.

- Hvis politikerne vil afgiftsvejen, er det helt afgørende, at indtægterne bruges til at finansiere erhvervets grønne omstilling. Det vil være win-win i samfundsperspektiv, siger Michael Svane.

Han understreger, at DI er enig i, at branchen har et ansvar for at bidrage til et bedre klima.

- Vi deler ambitionen om at gøre luftfarten emissionsfri. Det gør vi bedst gennem klimaeffektive løsninger og ikke ved, hvad vi frygter, kan ende som en ineffektiv dansk afgift. Vi er klar til at indgå i dialog med regeringen og Folketinget om løsninger i forhold til luftfart og klima, siger Michael Svane.

Læs også: Danskerne vælger grønnere, dyrere og leasede biler

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jonatan Steengaard
Skrevet af:

Jonatan Steengaard

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold