- Det er afgørende, at der er tillid til de digitale tjenester, som vi anvender over alt hver eneste dag. I dag kan det være meget vanskeligt for kunder og forbrugere at vurdere hvordan forskellige tjenester behandler data, siger Mikael Jensen, nyudnævnt direktør for den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse.

Foto: Thomas Arnbo
20.02.20 DIB Nyheder

Erfaren topchef bliver direktør for digital mærkningsordning

Mikael Jensen, forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, er udnævnt som direktør for den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Han kan gøre mærket til en succes for både virksomheder og borgere, siger DI.

Med virkning fra 1. februar 2020 er Mikael Jensen, forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, udnævnt som direktør for den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse.

- It-sikkerhed, ansvarlig dataanvendelse og tillid til data er en dagsorden, hvor Danmark kan spille en afgørende rolle og være foregangsland i Europa. Det vil jeg gerne medvirke til sker, siger Mikael Jensen.

Bag det nye mærke står Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk. Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. til arbejdet.

Læs også: Virksomheder får ”øko-mærke” for digital ansvarlighed

Det er glædeligt, at mærkningsordningen, med en dedikeret direktør i spidsen, nu for alvor kan sætte gang i arbejdet med at hjælpe dansk erhvervsliv på vej på denne rejse. Thomas Hofman-Bang direktør i Industriens Fond.

Den helt rette mand

Om Mikael Jensens ansættelse siger digitaliseringspolitisk chef i DI, Christian Hannibal:

 - Mærket for digital ansvarlighed og sikkerhed skal give tryghed og værdi til virksomhederne. Mikael har stor erfaring fra både små og store virksomheder og har arbejdet med digital ansvarlighed i praksis. Derfor er jeg overbevist om, at vi har fundet den helt rette direktør til at gøre mærket til en succes for både virksomheder og borgere.

Han bakkes op af Thomas Hofman-Bang, direktør i Industriens Fond:

- Mærkningsordningen vil hjælpe virksomhederne og samtidig skabe større efterspørgsel efter digitalt ansvarlige produkter og tjenester. Når det sker, så bliver it-sikkerhed og digital ansvarlighed en konkurrencefordel for virksomhederne. Derfor er det også glædeligt, at mærkningsordningen, med en dedikeret direktør i spidsen, nu for alvor kan sætte gang i arbejdet med at hjælpe dansk erhvervsliv på vej på denne rejse.

Læs også: Cybercrime sætter grå hår i hovedet på danskerne

Første land i verden med mærkningsordning

Danmark er det første land i verden til at udvikle en samlet mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Den skal bidrage til at øge forbrugernes tillid til data og gøre digital ansvarlighed til en dansk styrkeposition og være en inspiration internationalt.

Det skal blandt andet ske ved at at løfte niveauet for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse hos virksomhederne samt gøre det lettere for virksomhedens kunder og samarbejdspartnere at vælge digitalt ansvarlige tjenester og dermed øge trygheden.

- Det er afgørende, at der er tillid til de digitale tjenester, som vi anvender over alt hver eneste dag. I dag kan det være meget vanskeligt for kunder og forbrugere at vurdere hvordan forskellige tjenester behandler data, siger Mikael Jensen.

Han er uddannet cand.merc. fra Aarhus Universitet og har udover startup-miljøet været ansat hos Unilever og herefter hos TDC A/S, hvor han har arbejdet på såvel forretnings- som koncernniveau og bl.a. været ansvarlig for TDC’s marketing og brand strategi samt TDC’s musiktjeneste, der i dag hedder YouSee Musik. Han har derfor stor erfaring i udbredelsen af digitale tjenester.

Læs også: DI: Borgere og virksomheder får gavn af EU’s nye digitale strategi

Fakta

Mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse

En undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen (2019) viser, at knap hver fjerde SMV'er i Danmark ikke har implementeret grundlæggende tekniske sikkerhedstiltag. Samtidig viser en undersøgelse fra Wilke (2019) at 87 % af danskerne vil undlade at handle et sted, hvis de har mistanke til at it-sikkerheden er dårlig, og at et mærke, der viser at virksomheden behandler forbrugerens data sikkert og ansvarligt, vil påvirke købsadfærden positivt.

Dataetisk ekspertgruppe har anbefalet et dataetisk mærke, som styrker digital ansvarlighed hos virksomheder og gør det nemmere for forbrugeren at vælge virksomheder med dataetikken i orden.

Virksomhedsrådet for it-sikkerhed anbefaler et mærke der indikerer, at en virksomhed har tænkt it-sikkerhed ind i sin forretningsmodel.

Dansk industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk er gået sammen om at lave et mærke, der skal omfatte både digital ansvarlighed og it-sikkerhed.

Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. til mærkningsordningen.

Erhvervsstyrelsen har i samarbejde med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejdet en pilotundersøgelse og vil følge det kommende arbejde med mærkningsordningen.

Styregruppen for mærkningsordningen består af: Digitaliseringspolitisk chef i DI Christian Hannibal, markedsdirektør i Dansk Erhverv Jakob Ullegård, seniorjurist i Forbrugerrådet TÆNK Anette Høyrup, chefkonsulent i SMVdanmark Alexander L. Nepper, CTO i Milestone Bjørn Skou Eilertsen, koncerndirektør i LIGA Bjarke Alling, Senior Records Management konsulent fra Bibliotekarforbundet Tine Wiersø, direktør for Danish Cloud Community Jens Erik Thorndahl.

Der skal endvidere nedsættes et Advisory Board bestående af førende eksperter indenfor it-sikkerhed, privatlivsbeskyttelse, forretningsmodeller og kunstig intelligens.

Mærkningsordningen får til huse i Industriens Hus, som en selvstændig enhed.

Man vil som virksomhed kunne blive tildelt mærket senere i 2020.

Christian Hannibal

Christian Hannibal

Digitaliseringspolitisk chef

Relateret indhold