Der er tomt i de fleste kantiner i disse uger.

Foto: Compass Group
02.04.20 DIB Nyheder

Virksomheder holder Danmark kørende

Kreativitet, samarbejdsånd og virtuel fredagsbar holder gang i mange private virksomheder under coronakrisen. Virksomhederne Devoteam og Compass Group tackler vidt forskellige udfordringer.

Det danske erhvervsliv har ikke smidt håndklædet i ringen, selv om hverdagen mange steder har ændret sig markant. En ny analyse fra Dansk Industri (DI) viser, at ca. 640.000 medarbejdere i det private erhvervsliv nu arbejder hjemmefra, mens endnu flere arbejder videre i marken med de begrænsninger, som situationen nu engang giver.

Et par hundrede af dem, der har taget opgaverne med hjem, arbejder i konsulentvirksomheden Devoteam, som rådgiver om og sælger digitale løsninger.

- Ud af vores ca. 200 konsulenter, er det omkring 190, der lige nu arbejder hjemmefra, og det fungerer overraskende godt, fortæller Søren Nielsen, der er partner i virksomheden.

Virksomheden er da også på forhånd godt rustet til den nye virkelighed.

- Vores konsulenter er allerede vant til at arbejde fleksibelt. Både hos kunder, under transport og derhjemme, så det har været forholdsvis let for os at omstille os. Men vi har også oplevet en ekstrem imødekommenhed fra vores kunder – både i det offentlige og private – i forhold til at finde løsninger og få dem hurtigt op at køre, siger Søren Nielsen.

Enkelte medarbejdere har dog haft behov for at få lidt ekstra udstyr hjem for at kunne indrette en funktionel arbejdsplads, men den udfordring har været til at løse.

Læs også: Opråb til SMV’er: Hvordan klarer I jer i disse dage?

Udfordrende for nogle alligevel

Devoteam har indtil videre ikke oplevet, at produktiviteten i virksomheden er faldet pga. de nye arbejdsformer. Men når det er sagt, er hjemmearbejde dog ikke en ubetinget fordel for alle, erkender Søren Nielsen, som opdeler medarbejderne i tre kategorier:

- Medarbejdere med store eller voksne børn har typisk ingen problemer med at indrette sig med hjemmearbejde. De kan ligefrem opfatte det som en fordel. Dem med små børn kan omvendt være pressede i forhold til, hvem der tager sig af børnene, mens de arbejder. Og så er der singlerne, der kan føle sig ensomme derhjemme, fortæller Søren Nielsen.

Derfor holder ledelsen ekstra godt øje med medarbejdernes trivsel i denne tid.

- Vi sørger for, at alle holder sig til via de digitale platforme, og vi holder hyppigt Skype-møder. Vi ser også, at vores intranet bliver brugt ekstra meget for tiden. Og i fredags holdt vi virtuel fredagsbar, hvor ca. 100 medarbejdere var med på video og fik en drink med kollegerne. Det var rigtig sjovt, at så mange havde lyst til at være med, siger han.

Indtil videre ser er hverdagen altså – trods situationens alvor – fornuftig ud i Devoteam. Nogle opgaver er ganske vist sat på hold, men omvendt er der også kunder, der netop nu har ekstra behov for den ekspertise og de digitale løsninger, som virksomheden leverer. Tilbage står kun den usikkerhed om fremtiden, som alle må leve med for tiden, påpeger Søren Nielsen.

Læs også: Tre grumme scenarier fra Nationalbanken

Mange medarbejdere i marken

Compass Group, som bl.a. leverer kantinedrift og rengøring, er med i alt 2.100 medarbejdere i Danmark en af de virksomheder, som fortsat har mange medarbejdere i marken. Rengøringsområdet fortsætter indtil videre på omtrent samme blus som normalt, for selv om nogle opgaver er sat på hold, er der også kommet nye opgaver til.

Anderledes ser det til gengæld ud med kantinedriften, hvor det har været nødvendigt at tilpasse bemandingen. Der dog stadig gang i madlavningen en del steder – blandt andet i kontordomicilet Mikado House på Amager, hvor Compass Group driver kantinen.  På en almindelig arbejdsdag er der 500-600 mennesker i huset, men nu er tallet nede på ca. 100 personer, der stadig skal have noget at spise.

- Vi er utroligt glade for, at der stadig er steder, der har brug for vores services, og vi gør alt, hvad vi kan, for at støtte op om både vores kunder og medarbejdere i den her tid, siger Kristian Hofman, som er Director of Operations i Eurest og Chartwells – to brand under Compass Group.

Læs også: DI: Her er hjælp til hjælpepakker

Nu laver kantinen kun takeaway

I takt med situationens udvikling har det selvfølgelig været nødvendigt at ændre arbejdsgangene i kantinerne for at undgå smittespredning, fortæller Kristian Hofman.

- En af de første ting, vi gjorde, var at ændre buffeten til portionsanretninger. Senere fjernede vi en del af stolene fra kantinen, så der blev større afstand imellem folk, og nu spiser de takeaway rundt omkring på kontorerne. Vi har desuden hele tiden overholdt nogle strenge hygiejneregler, og vi har opsat ekstra håndsprit og information til gæsterne, fortæller Kristian Hofman.

Niclas Grønhøj Møller, der souschef i kantinen hos Mikado House, mærker forandringerne i hverdagen på nærmeste hold:

- Det er klart en omvæltning at arbejde på denne her måde. Vi er kun to på arbejde nu, og der er ingen, der spiser i kantinen mere. Men det er dejligt at være med til at sørge for god frokost og snacks til dem, som stadig arbejder her. Og det er også positivt, at folk nu kommer og siger tak for mad og for, at vi er her. De sætter pris på at få serveret frokost på en helt anden måde i den her tid, siger han.

Læs også: Milliardlån klar til SMV'er med coronatab

Flest arbejder hjemme i hovedstaden

Over hele landet tilpasser virksomhederne sig så godt de kan til den nuværende situation. Men DI´s analyse af hjemmearbejde under coronakrisen viser store regionale forskelle på tilgangene. Det er i høj grad virksomhederne omkring København og Aarhus, der har mulighed for at sende deres medarbejdere hjem at arbejde.

- Det skyldes først og fremmest, at der uden for de største byer er en markant større andel af produktionsvirksomheder, hvor arbejdet ikke kan klares hjemmefra. Omvendt er der i de store byer flere virksomheder, hvor kontorarbejdet fylder mest. Men fælles for dem er altså, at de arbejder hårdt for at tilpasse sig situationen og holde hjulene i gang, fortæller Steen Nielsen, som er vicedirektør i DI.

Det er dog i mange tilfælde en stor ekstra opgave at holde driften kørende under de nye og skiftende forhold – og det kan DI mærke gennem et stort antal daglige henvendelser fra medlemsvirksomhederne.

- Antallet af henvendelser er steget eksponentielt, siden coronakrisen brød ud, og vi arbejder i døgndrift for at hjælpe virksomhederne med at holde dampen oppe. Vi har jo alle en kæmpe interesse i også at have et stærkt erhvervsliv på den anden af den nuværende krise, siger Steen Nielsen.

Læs analysen: Hjemmearbejde under coronakrisen 

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Lotte Malene Ruby
Skrevet af:

Lotte Malene Ruby

Steen Nielsen

Steen Nielsen

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3318
  • Mobil +45 2949 4557
  • E-mail snn@di.dk

Relateret indhold