Fra den 1. marts til den 31. maj 2020 solgte DanDomain tre gange flere webshops sammenlignet med perioden fra den 1. december 2019 til den 29. februar 2020.

Foto: DanDomain
11.09.20 DIB Nyheder

3 begynderfejl nye webshopejere ofte begår

Coronakrisen har i den grad sat blus under oprettelsen af nye webshops. Her er de 3 fejl, DanDomain oftest oplever nye shopejere begå.

Fra 1. juli 2020 til 10. september har virksomheden DanDomain, der er Danmarks største udbyder af webdomæner haft en fremgang i nye webshops på indeks 225 i forhold til samme periode i 2019.

Det er en lidt mindre kraftig fremgang, end virksomheden oplevede, da forårets indsats mod coronavirus blev sat i værk og blandt andet medførte lukkede eller mennesketommer butikker. Fra  den 1. marts til den 31. maj 2020 solgte DanDomain tre gange flere webshops sammenlignet med perioden fra den 1. december 2019 til den 29. februar 2020.

Det drejer sig især om butikker med forbrugsvarer som tøj, smykker og interiør, men også restauranter, der gerne vil sælge take-away til deres kunder.

- Lige siden starten af coronakrisen har vi været i kontakt med flere butiksejere, der gerne vil oprette en webshop så hurtigt som muligt. Og efterspørgslen på webshops er fortsat meget høj, fortæller Anders Eiler, der er salgsdirektør for e-commerce hos DanDomain.

Læs også: SMV’erne løfter e-eksporten

De fleste, vi hører fra om Amazon, ser det som en mulighed for at øge salget, og sådan er vores tilgang også. Anders Eiler, salgsdirektør for e-commerce hos DanDomain.

Tre typiske brølere

Anders Eiler oplever generelt, at de nye kunder er ret usikre på, hvordan de kommer igang, når de melder sig parate til at starte en webshop. De har derfor mange spørgsmål om helt grundlæggende ting som ”Hvordan modtager jeg betalinger?” ”Hvordan printer man en fragtlabel ud?” ”Hvordan sætter jeg et logo på shoppen” Og så er der især tre områder, mange ikke har tænkt igennem:

- Det første er, at de ikke har undersøgt, om det domænenavn, de gerne vil bruge, er ledigt. Vores nye kunder har for det meste styr på, hvad de vil sælge, de har et firmanavn, og de har varer på hylderne. Men de kan blive noget skuffede, hvis det så viser sig, at det domæne, de ville være på, ikke er ledigt, siger Anders Eiler.

Det andet punkt er, at webshopejerne ofte ikke har regnet på, hvad udgifterne ved webhandel er.

- Mange kalkulerer måske med, at udgiften alene er abonnement. Men dertil kommer udgifter til fragt, kreditkortgebyrer, marketingomkostninger, emballage til pakninger og meget andet, der kan variere i forhold til, hvad man sælger. Det er jo lidt ærgerligt, hvis man kommer til at prissætte sine varer, så det koster en penge at sælge via nettet, siger Anders Eiler.

Endelig er der en del virksomheder, der ikke helt har gennemtænkt kundeoplevelsen, som gerne skal fremstå professionel hele vejen igennem købsrejsen.

- Det svækker troværdigheden, hvis man har lavet en løsning, der ikke ser ordentlig ud på mobiltelefonen. Eller hvis der ikke er styr på, hvilke beskeder kunden får efter køb. Min hustru har lige købt et produkt på nettet, hvor der ved pakkens ankomst var et håndskrevet kort fra sælgeren i. Den form for personlig betjening er med til at give et personligt præg, som mange kunder sætter pris på, siger Anders Eiler.

Læs også: De var klar, da verden fik akut coronafokus på boligindretning

Spørgsmål stiger i kompleksitet

Ifølge salgsdirektøren er det især helt nystartede 1-mands-virksomheder, der er usikre og har mange spørgsmål.

- De har en drøm – en vision – om at starte en virksomhed og sælge deres varer online, hvor deres kompetence er fagkundskaben, og ikke nødvendigvis dét, at opsætte en webshop. Der kommer vi ind, hjælper med det tekniske og lader iværksætteren fokusere på sin kerneforretning.  

De lidt større/etablerede virksomheder har ofte en god idé om, hvad det drejer sig om og har ofte meget specifikke spørgsmål til konkrete løsninger.

- I begge tilfælde er vores opgave selvfølgelig at besvare spørgsmålene og give kunden noget tryghed om, at det ikke er så svært at komme i gang. I takt med at kunderne kommer i gang, stiger spørgsmålene i kompleksitet, og så løfter vi – eller vores samarbejdspartnere - niveauet tilsvarende, siger Anders Eiler.

Læs også: Der er blæst til kamp mod farlige produkter på nettet

Der skal være fair og lige vilkår

Helt overordnet er Anders Eiler ikke i tvivl om, at digitalt salg vil vokse endnu mere i de kommende år. Ikke mindst når Amazon på et tidspunkt i nær fremtid melder sig på det danske marked.

- De fleste, vi hører fra om Amazon, ser det som en mulighed for at øge salget, og sådan er vores tilgang også. Det er en spiller, man ikke kan komme udenom, og så gælder det selvfølgelig om at omfavne det, siger Anders Eiler.

Det synspunkt møder opbakning i DI Handel, hvor branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst opfordrer virksomheder til at forberede sig på Amazons indtog.

- De skal være klar i startblokken. Men det kan også være svært for de virksomheder, der sælger via online markedspladser at gennemskue, hvilke vilkår de opererer under. Dertil kommer  desværre flere eksempler på, at ulovlige og farlige produkter – ofte fra sælgere udenfor EU – bliver solgt til danske forbrugere via online markedspladser, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Hun glæder sig i den forbindelse over, at der er politisk opmærksomhed på at skabe regler, der giver fair og lige vilkår hvad enten der er tale om webshops, fysiske butikker eller online markedspladser.

- Det er afgørende, at vi udnytter mulighederne i den digitale økonomi optimalt – og på en måde som gavner både borgere og virksomheder. Derfor støtter vi i DI fornuftig regulering, som sikrer lige vilkår, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Du kan høre meget mere om webshop og e-handel, når DI Handel i samarbejde med DanDomain den 17. september afholder webinar om succesfuld opstart af b2b webshop

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tevin Lac

Tevin Lac

Fagleder, Direct to Consumer

  • Direkte +45 3377 4589
  • Mobil +45 2221 9133
  • E-mail tela@di.dk

Relateret indhold