Berit Eschricht

Foto: Steen knarberg
30.09.20 DIB Nyheder

Ufaglærte bliver faglærte hos Dansk Retursystem

Dansk Retursystem forbereder sig til en fremtid, hvor dåser og flasker ikke længere skal håndteres manuelt. Omstillingen til højteknologiske fabrikker kalder på faglært arbejdskraft. Derfor tilbyder virksomheden sine ufaglærte medarbejdere at uddanne sig og komme med på rejsen.

”Før mødte jeg jo bare ind og fyldte flasker og dåser på maskinen, og når jeg trykkede start, så kom der plastik og aluminum ud i den anden ende.”

I mange år vidste 42-årige Nicolaj Andersen præcis, hvordan arbejdsdagen ville forløbe, når han mødte ind på Dansk Retursystems fabrik i Løsning nær Hedensted.

I dag ser det anderledes ud.    

For otte måneder siden blev han nemlig færdig med en uddannelse til procesoperatør. Så nu kan Nikolaj Andersen træde til og hjælpe smedene, når en maskine går i stykker. Han kan også give kvalificerede input til de tekniske ingeniører, hvis de vil optimere en maskine.   

- Der sker tit noget uventet. Maskiner, der kører 24 timer i døgnet, får jo slidte dele, og det er fedt, at jeg kan klare meget af vedligeholdelsen og de små reparationer selv,  fortæller Nikolaj Andersen.

Læs også: Jobtunge virksomheder forventer at komme styrket ud af corona

Vi skal bruge procesoperatører og industrioperatører, og det nemmeste ville jo nok være at ansætte nogle nye medarbejdere, som har de uddannelser. Men vi valgte i stedet at løfte vores egne medarbejdere. Berit Eschricht, HR-Business Partner hos Dansk Retursystem

Kun brug for faglærte i fremtiden

Dansk Retursystem er en non-profit miljøvirksomhed, der driver det danske pantsystem og sikrer, at materialerne fra emballagen bliver genanvendt. Virksomheden har mange ufaglærte medarbejdere, som fx tømmer lastbiler, sprætter sække med dåser og flasker op og fylder dem på store kar.    

Men tidligere i år har Dansk Retursystem åbnet en ny, højteknologisk fabrik i Høje-Taastrup, og intentionen er, at udviklingen på et tidspunkt skal gå samme vej på fabrikken i Jylland, hvor Nikolaj Andersen arbejder.

Med flere robotter og mere automatisering får Dansk Retursystem behov for færre medarbejdere – og næsten udelukkende faglærte medarbejdere.

- Vi skal bruge procesoperatører og industrioperatører, og det nemmeste ville jo nok være at ansætte nogle nye medarbejdere, som har de uddannelser. Men vi valgte i stedet at løfte vores egne medarbejdere, fortæller Berit Eschricht, der er HR-Business Partner hos Dansk Retursystem.     

Hun peger på, at det ikke er andre mennesker, men andre kompetencer, virksomheden har brug for. Derfor søsatte Dansk Retursystem for fire år siden et stort uddannelsesprojekt.

- Vi har dygtige medarbejdere, som kender virksomheden. De er motiverede og stolte over den forskel, de hver eneste dag gør for miljøet gennem deres arbejde. Hvorfor skulle vi ikke sikre, at de bliver godt uddannet og kommer godt videre? siger Berit Eschricht.

Læs også: Aarsleff: Vi har på sin vis ansvaret for 7.000 familier

Alle får tilbudt uddannelse

Hos Dansk Retursystem har ledelsen meldt klart ud, at man på den nye fabrik i Høje-Taastrup og den tiltænkte jyske efterfølger får brug for færre medarbejdere. Til gengæld har alle timelønnede medarbejdere fået mulighed for at uddanne sig, så de enten kan rykke med over på de nye fabrikker – eller stå stærkere, når de skal finde et nyt job.

Sammen med hver medarbejder har virksomheden vurderet mulighederne for uddannelse. Nogle har til en start fået undervisning i dansk og matematik. Mens andre – som fx Nikolaj Andersen – allerede havde det faglige niveau til at begynde på en erhvervsuddannelse.   

- Vi har meget stor mangfoldighed blandt vores medarbejdere. De er både unge og ældre og har forskellige uddannelsesniveauer og forskellige kulturer og etniciteter, fortæller Berit Eschricht.  

Generelt har medarbejderne taget godt imod tilbuddet om at uddanne sig med løn. Arbejdspladsen har betalt for uddannelsen, og langt størstedelen af undervisningen er foregået i arbejdstiden. Pga. skifteholdsarbejde er en mindre del dog foregået uden for arbejdstid.

- Det er klart, at det ikke er alle, der har forudsætningerne for at tage en erhvervsuddannelse. Men vi ville ikke have et A-hold og et B-hold, som skulle gå side om side i fire år på fabrikken. Så vi har tilbudt alle at dygtiggøre sig – og på den måde har vi stillet alle lige.

I alt har 43 medarbejdere indtil videre været gennem forberedende voksenundervisning (FVU) i dansk og ordblindeundervisning. Til dato er 34 medarbejdere blevet efteruddannet til faglærte industrioperatører, procesoperatører, automatikteknikere, ejendomsserviceteknikere og godstransportchauffører.

Læs også: ”Mursten kræver fingerspitzgefühl”

Engagement og loyalitet hos medarbejderne

Dansk Retursystem har arbejdet sammen med både kommune, uddannelsessteder og Dansk Industri om opkvalificeringen af de ansatte. Samlet set har det været et større projekt at blive godkendt som uddannelsessted, motivere medarbejderne, søge om diverse støttemidler, styre logistikken osv.

Men når virksomheden måler tilfredsheden blandt medarbejderne, kan de se, at arbejdet bærer frugt.  Medarbejdertilfredsheden er høj, og mange svarer, at de også vil arbejde i Dansk Retursystem om to år.

Det er også Nikolaj Andersens plan.   

- Da jeg blev procesoperatør, fik jeg med det samme et jobtilbud fra en anden arbejdsplads. Men jeg kan godt lide at være hos Dansk Retursystem. De har givet mig en uddannelse, og jeg håber, der snart kommer en ny fabrik, hvor jeg kan bruge den fuldt ud, siger han.   

Nikolaj Andersens venner og familie har klappet ham på skulderen for endelig at tage beslutningen om at blive faglært. Noget som eksamensangst i mange år har afholdt ham fra.

- Jeg kan mærke, at min arbejdsplads forventer noget af mig nu, hvor jeg er uddannet – og det kan jeg godt lide. Det er klart, man ranker lige ryggen, ikke?

Find mere information om faguddannelse for voksne

Fakta

Dansk Retursystems råd til andre virksomheder, der vil uddanne bredt

1) Topledelsen skal ville det: Det er ikke dyrt at arbejde bredt med uddannelse – men det er tidskrævende, og det kræver ideologisk opbakning fra ledelsen. 

2) En ildsjæl skal drive det: Find en person, der ud over at tænke i effektiv drift, også brænder for at udvikle mennesker. Fx en HR-medarbejder, en projektleder eller en leder i produktionen.

3) Begynd med det basale: Start med at få et overblik medarbejdernes kompetencer, så I ved, hvad I skal bygge videre på – fx med basisundervisning i dansk og matematik og ordblindeteknikker. Støt medarbejderne ved at teste deres faglige niveau, inden I går i gang.

4) Find gode partnerskaber: I behøver ikke at kunne det hele selv. Det er vigtigt at vide, at der er hjælp at hente hos fx kommunen, uddannelsesstederne og Dansk Industri. 

Læs mere om faguddannelse for voksne

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Camilla Sandfeld

Camilla Sandfeld

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3025
  • Mobil +45 3070 2034
  • E-mail casa@di.dk

Relateret indhold