Jeg tror på, at der er et stort marked for bæredygtighed på vores område – også selvom efterspørgslen i øjeblikket er begrænset. Men på længere sigt håber jeg, at vores cirkulære forretningsmodel og mere bæredygtige løsninger vil skabe konkurrencefordele, fortæller Thomas Trads Hansen fra Aluproff.

Foto: Aluproff
08.10.21 DIB Nyheder

Aluproff: Vi kender alt til vores produkter og markeder, men vi er ikke eksperter i grøn omstilling

Gardinskinneproducenten Aluproff fra Brøndby er slået ind på en grønnere og mere bæredygtig kurs. Det er sket med god hjælp fra projekt Grøn Cirkulær Omstilling, der hjælper SMV’er med at blive grønnere.

Da Thomas Trads Hansen i 2018 fik muligheden for at overtage en del af ejerskabet af den familieejede virksomhed Aluproff, var det af afgørende betydning for ham, at der skulle være et match i mellem egne personlige værdier, og virksomhedens drift.

- Jeg synes ikke, at det giver mening kun at kigge på de økonomiske nøgletal. Vi skal også tage ansvar for den verden, vi driver virksomhed i. Jeg ønskede, at vi skulle være mere bæredygtige og arbejde mod en grønnere og mere cirkulær forretningsmodel, siger Thomas Trads Hansen, der i dag er administrerende direktør og ejer 50 procent af Aluproff, som er Skandinaviens største producent af gardinstænger, -skinner og -tilbehør.

Men hvordan omstiller du en 72 år gammel gardinskinneproducent, så der bliver fokus på såvel økonomi som bæredygtighed?

Svaret fandt Aluproff blandt andet gennem sin deltagelse i projekt Grøn Cirkulær Omstilling, der er et landsdækkende program for små- og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med eller videre med at omstille deres forretning.

- Vi kender alt til vores produkter og markeder, men vi er ikke eksperter i grøn omstilling, og derfor var det så godt for os, at vi gennem vores deltagelse i programmet fik noget sparring og nogle eksterne eksperter ind og rådgive os, siger Thomas Trads Hansen.

Læs også: Få 150.000 kroner til grøn omstilling 

Gardinskinne af genanvendt aluminium

Virksomheden opgør nu ikke kun sine resultater i kroner og øre, men har en såkaldt tripper bundlinje, hvor der også indgår resultater for virksomhedens grønne og bæredygtige profil.

Dertil kommer, at Aluproff er godt i gang med at reducere sit affald. Målet er, at de 24 tons affald som virksomheden årligt skaber, er nedbragt med 90 procent i 2022.

Og så har virksomheden introduceret en gardinskinne produceret af genanvendt aluminium. Thomas Trads Hansen fortæller, at Aluproff nu er i gang med at markedsføre skinnen overfor kunderne.

- Jeg tror på, at der er et stort marked for bæredygtighed på vores område – også selvom efterspørgslen i øjeblikket er begrænset. Men på længere sigt håber jeg, at vores cirkulære forretningsmodel og mere bæredygtige løsninger vil skabe konkurrencefordele, siger han og tilføjer:

- På den korte bane kan det give en negativ effekt på bundlinjen, men det er et valg, som vi har truffet med åbne øjne. Vi tror på, at vi kan være med til at præge og inspirere i branchen, siger han. 

Jes Lerche Ratzer

Jes Lerche Ratzer

Chef for erhvervsfremme & regional udvikling

  • Direkte +45 3377 4518
  • Mobil +45 2674 2891
  • E-mail jelr@di.dk

Relateret indhold