Henrik Olsen, direktør i Peder Olsen & Søn i Odense , håber, at virksomheden kan holde på kunder, selv om de må sige nej til ad hoc ture.

Foto: PR
23.11.21 DIB Nyheder

Lastbiler holder stille, fordi der ikke er chauffører

Peder Olsen & Søn mangler lige nu 10-15 chauffører. Vognmandsfirmaet er et blandt mange, der må sige nej til ordrer på grund af manglen, viser ny undersøgelse.

Peder Olsen & Søn har altid gjort en stor indsats for at sikre fødekæden af nye chauffører til vognmandsbranchen. Lige nu er der 16 chaufførlærlinge på virksomheden og med otte kvinder blandt chaufførerne, er det en af de vognmænd i Danmark, som har ansat flest kvindelige chauffører. Endelig har virksomheden tæt kontakt til den tekniske skole og jobcentret i Odense.

Alligevel mangler vognmanden, der har 120 ansatte i alt, lige nu 10-15 chauffører.

- Det er meget vanskeligt at finde kvalificerede chauffører. Der er ganske enkelt ingen ledige, konstaterer Henrik Olsen, der er direktør i Peder Olsen & Søn i Odense – en del af Danske Fragtmænd.

Peder Olsen & Søn har som en konsekvens solgt lastbiler fra. Virksomheden har undladt at investere i nye lastbiler, når de gamle er blevet skrottet. Og flere lastbiler, som ellers godt kunne være brugt, står stille.

- Vi må sige nej til ad hoc-ture, fordi vi ikke har chauffører nok. Jeg håber, at vi kan holde skinnet på næsen, men når man har sagt nej én gang, ringer kunderne måske ikke igen, siger Henrik Olsen.

Læs også: DI: Ny jobrekord trods alvorlig mangel på medarbejdere

Samfundet går glip af vækst

Vognmanden fra Odense står langt fra alene med sine udfordringer.

31 vognmænd svarer i en ny medlemsundersøgelse, som ATL Transportens Arbejdsgiver har foretaget, at de har måttet sige nej til ordrer. Af de 122 vognmænd, der har svaret på ATL’s undersøgelse, har 60 rekrutteret forgæves efter chauffører inden for de seneste tre måneder. Hos 38 af vognmændene har en eller flere lastbiler holdt stille på grund af chaufførmangel.

Direktør i ATL Lars William Wesch kalder undersøgelsens resultat for stærkt bekymrende.

- Det er alvorligt for den enkelte vognmand, som taber omsætning og kunder. Og for samfundet har det den kedelige konsekvens, at vi ikke får nok ud af det økonomiske opsving. Vi misser en mulighed for at skabe vækst og skaffe penge til velfærd, siger Lars William Wesch.

Læs også: Tesla-eventyr i Tønder efterlyser arbejdskraft

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Relateret indhold