- Helt aktuelt hører vi jo, at der eksempelvis er en meget lang sagsbehandlingstid, hvis en virksomhed vil have ansæt en dygtig udlænding. På et tidspunkt, hvor der er stor mangel på arbejdskraft i mange virksomheder, så er det selvfølgelig dybt beklageligt, da det ender med at bremse virksomhederne vækst og udvikling. Og i sidste ende kommer det også til at koste indtægter for samfundet, siger underdirektør i DI Morten Granzau Nielsen.

Foto: Getty Images
26.12.21 DIB Nyheder

En ud af fem virksomheder er godt trætte af den statslig service

En ny DI-undersøgelse blandt mere end 1.000 virksomheder vist, at 20 procent af alle virksomheder finder servicen fra de statslige styrelser dårlig eller meget dårlig.

Den gode nyhed først. Langt de fleste virksomheder er rigtig godt tilfredse med deres samarbejde med de statslige styrelser. Og så den dårlige nyhed. Der er desværre også et mindretal på 20 procent, der mener at servicen fra staten er enten dårlig eller ligefrem meget dårlig. Det fremgår af en ny DI-undersøgelse blandt 1.154 virksomheder, der er blevet spurgt ind til deres syn på servicen fra 36 forskellige statslige myndigheder. 

 

Overordnet glæder underdirektør i DI Morten Granzau Nielsen sig over, at det store flertal af virksomhederne er glade for samarbejdet med de statslige styrelser. 

 

- Det vidner for mig om, at det offentlige og det private spiller godt sammen. Men samtidig håber jeg, at undersøgelsen her bliver brugt til at overveje, om der er noget, der kunne gøres bedre, siger han. 

 

Læs også: Hitliste: Sådan vurderer virksomhederne servicen fra statens styrelser

 

Tæt samarbejde mellem virksomheder og staten

 

Morten Granzau Nielsen påpeger, at virksomhederne har mange kontakter med myndighederne. Det er derfor vigtigt, at relationer og servicen er god. Det kan eksempelvis være i forbindelse med tilladelser til at ansætte udenlandsk arbejdskraft, tilsyn, dataindberetning, klagesager og udbud. 

 

Ifølge DI’s undersøgelse er det særligt lange sagsbehandlings- og svartider, som virksomhederne peger på, når de er utilfredse med servicen. Og lige netop her mener Morten Granzau Nielsen, at de statslige styrelser med god grund kan kigge på, hvorvidt noget kan gøres bedre. 

 

- Helt aktuelt hører vi jo, at der eksempelvis er en meget lang sagsbehandlingstid, hvis en virksomhed vil have ansæt en dygtig udlænding. På et tidspunkt, hvor der er stor mangel på arbejdskraft i mange virksomheder, så er det selvfølgelig dybt beklageligt, da det ender med at bremse virksomhederne vækst og udvikling. Og i sidste ende kommer det også til at koste indtægter for samfundet, siger han. 

 

Læs hele DI's analyse af tilfredsheden med den statslige service.

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Morten Granzau Nielsen

Morten Granzau Nielsen

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 4676
  • Mobil +45 2245 4620
  • E-mail mogr@di.dk

Relateret indhold